Vastuullinen viestintä ja läpinäkyvä brändi

Tarvitsetko päivitystä vastuullisuusviestintään? Jos olet miettimässä vastuullisuusraportoinnin käynnistämistä tai nykyisen raportin vaikuttavuuden kehittämistä tai EU:n vastuullisuusraportoinnin velvoitteet mietityttävät, tämä koulutus on sinulle. Vastuullinen viestintä ja läpinäkyvä brändi -koulutus on ajankohtainen vastuullisuusraportoinnin tietopaketti kaikille viestinnän, markkinoinnin ja johtamisen ammattilaisille.

Ajankohta

1.10.–15.10.2024

Toteutustapa
Monimuoto
Helsinki (1. päivä) ja etäyhteydellä (2. päivä)
1 200  (+alv/vat 24%)
(yht. 1 488 )

EU:n vastuullisuusdirektiivi alkaa ohjata yhä useamman yrityksen ja julkisen organisaation vastuullisuusviestintää ensi vuodesta alkaen. Mitä tästä pitäisi tietää? Miksi vastuullisuuteen on syntynyt lukuisia eri tapoja raportointiin, miten ne suhteutuvat toisiinsa ja ennen kaikkea, mistä pitäisi aloittaa ja miten.

HYÖDYT

• Vastuullinen viestintä ja läpinäkyvä brändi -koulutuksesta saat ajankohtaisen, tutkittuun tietoon pohjautuvan vastuullisuusviestinnän perustan. Lisäksi pureudumme erilaisiin raportointistandardeihin, erityisesti EU:n raportointidirektiivin taustalla olevaan Global Reporting Initiative (GRI) -raportointiin, joka on pitkäaikaisin, käytetyin sekä ainoa globaali vastuullisuusviestinnän viitekehys.
  • Saat ymmärrystä lyhenneviidakkoon, näet millä eri tavoilla raportointia toteutetaan sekä saat perehdytyksen raportoinnin käynnistämiseen EU-yhteensopivalla GRI-mallilla. GRI sopii niin mikroyritykselle kuin isolle, EU:n raportointivelvoitteen alaiselle toimijalle, ja se mahdollistaa luontevan kehityspolun jokaisen organisaation vastuullisuusviestinnälle.
  • Arvioimme yhdessä myös jo totutettuja kotimaisia raportteja ja opit, mitä tarkoitetaan luotettavuudella, todennettavuudella ja selkeydellä vastuullisuusraportoinnissa.
  • Saat omaan organisaatioosi paitsi ajankohtaisen tietopaketin myös näkemystä siihen, mihin suuntaan vastuullisuusviestintä on kehittymässä sekä millaisella viestinnällä voidaan luoda kilpailuetua.

Viherpesua estävä EU-sääntely tulee etenemään vauhdilla lähivuosina. Monella toimijalla on tässä edelleen kirittävää. Tule mukaan päivittämään tietosi sekä luomaan entistä uskottavampaa vastuullisuusviestintää, jolla tuetaan organisaatiosi kestävyystoimia!

KENELLE

Koulutus on suunnattu kaikille viestinnän, markkinoinnin ja johtamisen ammattilaisille.

TOTEUTUS JA SISÄLTÖ

1. koulutuspäivä ti 1.10.2024 klo 9–16 (Helsinki)

• Hybridi mediamaisema, alustatalous ja viestintä kompleksisessa vastuullisuuden maailmassa
  • Vastuullisuusviestintä meillä ja muualla: peilataan ennakkotehtävän tuloksia toisiin sekä avataan taustaoletuksia
  • Viestinnän etiikka vastuullisuuden pohjalla
  • Läpinäkyvyys ja uskottavuus brändin viestinnässä
  • Organisaation luottojoukkojen rakentaminen ja yritysaktivismin eri muodot
  • Osallistavan viestinnän toteuttaminen: case-esimerkki/puheenvuoro

2. koulutuspäivä ti 15.10.2024 klo 9–16 (Zoom)

• Vastuullisuusviestinnän ja -raportoinnin ajankohtainen tietopaketti:
    • Vastuullisuuden monet standardit, GRI standardien taustalla
    • Vastuullisuusviestinnän sääntelyn tilanne: EU:n yritysvastuudirektiivi sekä raportointivelvoitteen eteneminen
    • Miten valita viitekehys omaan vastuullisuusviestintään?
    • Ensimmäiset askeleet uskottavaan vastuullisuusraportointiin
  • Harjoituksia ja esimerkkejä vastuullisuudesta raportointiin:
    • Kohderyhmät ohjaamassa raportointia
    • Miten rakennetaan uskottava raportti pienellekin toimijalle
  • Omat opit käytäntöön – miten eteenpäin vastuullisuusviestinnän kanssa

KOULUTTAJA

Kouluttajana toimii Outi Ihanainen-Rokio (FT), joka on ollut aiemmin Helsingin yliopiston organisaatioviestinnän työelämäprofessorina. Outi on kokenut viestinnän ja johtamisen valmentaja, ja hän toimii johtamisen opettajana tällä hetkellä kahdessa eri MBA-ohjelmassa. Outin uraan mahtuu erilaisia johtamisen ja henkilöstökehittämisen rooleja niin yrityksissä kuin julkisen puolen organisaatiossa. Hänellä on ammatillisen opettajan pätevyys erikoistuneena e-oppimiseen. Lisäksi hän on erikoistunut johtoryhmien kompetenssien kehittämiseen erityisesti ilmiöpohjaisen johtamisen ja kompleksisuuden teemoista.

Valmennustyönsä ohella Outi toimii vastuullisen kasvun konsulttina ja yrittäjänä Mastos Oy:ssa. Outi on yhtenä kirjoittajana Kestävyyden avaimet -kirjassa. Hän on viime aikana perehtynyt erityisesti vastuullisuuden raportoinnin kehittämiseen, arviointiin sekä mittaamiseen.

Varaamme oikeuden koulutusta koskeviin muutoksiin ja hinnan tarkistamiseen arvonlisäveron muuttuessa.

Ajankohta

1.10.–15.10.2024

1 200  (+alv/vat 24%)
(yht. 1 488 )

!

Ilmoittaudu viimeistään 23.9.2024.

Minna Ristimäki
minna.ristimaki@hyplus.fi

Tämä koulutus on räätälöitävissä organisaatiollesi. Ota yhteyttä!

Tutustu myös näihin