Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

Vastuullinen viestintä ja läpinäkyvä brändi

Vastuullisuusviestinnällä tehdään organisaation eettistä toimintaa näkyväksi. Organisaation on osattava viestiä arvoistaan ja vastuullisuudestaan suunnitelmallisesti, uskottavasti ja merkityksellisesti. Kuluttajadialogi ja organisaation sisäinen viestintä ovat vastuullisuusviestinnän keskiössä. Tämä koulutus auttaa hyödyntämään vastuullisuusviestintää organisaation strategisena työkaluna. Saat koulutuksesta käytännön vinkkejä vastuullisen viestinnän kehittämiseen ja toteuttamiseen. Koulutus on osa Kestävyys organisaation voimavaraksi-koulutuskokonaisuutta.

Ajankohta

20.4.–27.4.2022

Toteutustapa
Monimuoto
Paikka
Pyritään toteuttamaan ensisijaisesti lähikoulutuksena, mutta tarvittaessa myös etätoteutus on mahdollinen.
Hinta
1400€ + alv. 24 %
(yht. 1736 €)

Hyöty ja keskeiset tavoitteet 

Vastuullinen viestintä on keskeinen osa kestävää yritysten ja muiden organisaatioiden toimintaa. Vastuullisen viestinnän toteuttaminen edellyttää eettistä viestintää ja läpinäkyvää brändinrakentamista. On tärkeää ymmärtää, mille periaatteille vastuullinen viestintä rakentuu. 

Vastuullinen viestintä ja läpinäkyvä brändi -koulutuksessa opit, millainen organisaation viestintä on sekä kestävää että läpinäkyvää. Perehdyt muun muassa kuluttajadialogiin ja luottojoukkojen rakentamiseen hybridimedian maailmassa, viestinnän eettisyyden tunnuspiirteisiin, särkymättömän organisaatioviestinnän periaatteisiin ja uudenlaisen vaikuttamisen tapoihin, kuten yritysaktivismiin.

Koulutuksessa kehität omaa viestinnän osaamistasi osallistavan ja moniäänisen organisaatioviestinnän sekä kestävän brändin toteuttamiseksi.  Kuulet paljon käytännön esimerkkejä ja saat vinkkejä osallistamiseen, vastuullisen viestinnän kehittämiseen ja sen monikanavaiseen toteuttamiseen. Ennen kaikkea opit, miten valjastat vastuullisuusviestinnän organisaationne strategiseksi työkaluksi. 

Koulutus on osa Kestävyys organisaation voimavaraksi-koulutuskokonaisuutta.

Kenelle

Koulutus on tarkoitettu viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisille.  Koulutus sopii hyvin myös sinulle, joka haluat laajentaa osaamistasi kestävyyden ja vastuullisuuden teemoista ja työskentelet jossakin seuraavista tehtävistä:   

  • esihenkilö, päällikkö, johto 
  • henkilöstön ja organisaation kehittäjä  
  • asiantuntija tai hallinnon ammattilainen

Toteutus ja työskentely

Ennakkotehtävänä saat organisaatiokohtaisen, sähköisen kyselylinkin vastuullisuusviestinnän kyselyyn, jonka voit tehdä joko pelkästään itsearviointina tai yhdessä tiimisi kanssa. Halutessasi voit jakaa sen omassa organisaatioissa eteenpäin vastaajille. Vastaajamäärää ei ole rajoitettu. Saat kyselyn tulokset pdf:nä itsellesi ennen lähipäiviä ja niitä käsitellään yhdessä koulutuksen aikana. Kysely pohjautuu Lahden alueella toteutettavaan yritysten vastuullisuuviestintä-tutkimushankkeen kyselyyn.

Kyselyn teemat:

  • Viestinnän maturiteettitaso, mm. viestinnän rooli ja resursointi organisaatiossa 
  • Vastuullisuusteemojen ilmentyminen (mm. vihreys, energiatehokkuus, hiilineutraalisuus, kiertotalous, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyysnäkökulmat, sidosryhmäviestintä) 
  • Kestävän viestinnän näkemykset organisaatiossa 

Koulutuspäivien jälkeen tehdään verkkotehtävä Moodleen, jossa kehitetään oman organisaation viestinnän kipupisteitä. Saat työskentelyyn ohjausta ja palautetta. Tehtävä laajentaa konkreettisesti organisaatiosi viestintävalmiuksia.
 
Koulutuspäivien sisältö:

1.koulutuspäivä ke 20.4. klo 9-16

  • Hybridi mediamaisema, alustatalous ja viestintä kompleksisessa maailmassa 
  • Vastuullisuusviestintä meillä ja muualla: peilataan ennakkotehtävän tuloksia toisiin sekä avataan kyselyn taustaoletuksia 
  • Mitä on läpinäkyvä viestintä 
  • Organisaation luottojoukkojen rakentaminen 
  • Oman organisaation kehittäminen – kestävyys toiminnaksi – miten viestintä edistää tätä. Eväät omaan viestinnän kehittämiseen.
  • Case puheenvuoro

2.koulutuspäivä ke 27.4. klo 9-16

  • Viestinnän etiikka 
  • Kuluttajadialogin ja vastuullisen brändin rakentaminen: tutkimustuloksia   
  • Osallistavan viestinnän toteuttaminen: esimerkki kaupunkiorganisaatiosta 
  • Yritysaktivismi / toimitusjohtaja-aktivismi 
  • Kestävä sidosryhmäyhteistyö: esimerkki yritysorganisaatiosta 
  • Omat opit käytäntöön – miten eteenpäin viestinnän kehittämisen kanssa
  • Case puheenvuoro

Koulutuksessa hyödynnetään verkko-oppimisalustaa, toiminnallisia menetelmiä sekä sosiaalisen median välineitä osallistujien ja heidän organisaatioidensa tarpeiden mukaan
 
Kouluttaja

Kouluttajana toimii Helsingin yliopiston vieraileva tutkija Outi Ihanainen-Rokio (FT), joka toimi aiemmin myös Helsingin yliopiston osa-aikaisena työelämäprofessorina ja on erikoistunut asiantuntijaorganisaatioiden johtamiseen. Hänellä on 10 vuoden kokemus henkilöstöjohtamisesta sekä osaamisen kehittämisen johtamisesta. Ihanainen-Rokiolla on ammatillisen opettajan pätevyys erikoistuneena e-oppimiseen. Outi toimii myös johdon valmentajana, liiketoimintamuotoilijana sekä yrittäjänä Growthsetters Oy:ssa. Ihanainen-Rokio on toteuttanut kymmeniä palvelumuotoilutyöpajoja, joissa tyypillisesti kirkastetaan organisaation strategiaa, palvelukehitystä ja kohderyhmien tavoittamista. Lisäksi hän on erikoistunut johtoryhmien kompetenssien kehittämiseen erityisesti ilmiöpohjaisen johtamisen ja kompleksisuuden teemoista. Ihanainen-Rokio opettaa johtamista ja viestintää myös JSBE:ssä sekä Helsinki School of Businessin (Helbus) ohjelmassa.



Ilmoittautuminen

Jos olet ilmoittautunut opiskelemaan koko Kestävyys organisaation voimavaraksi -koulutuskokonaisuuteen, sinun ei tarvitse ilmoittautua erikseen tähän koulutusmoduuliin. Jos haluat osallistua vain tähän koulutusmoduulin, ilmoittaudu mukaan tällä sivulla olevan ilmoittaudu-painikkeen kautta.

Varaamme oikeuden koulutusohjelmaa koskeviin muutoksiin ja hinnan tarkistamiseen arvonlisäveron muuttuessa.
 
Räätälöidyt toteutukset organisaatioille
 
Teemme aihealueesta myös yritysten ja julkishallinnon asiakkaille räätälöityjä, eri pituisia toteutuksia. Jos haluat tilata toteutuksen omalle organisaatiollesi, ota yhteyttä: 
 
Kati Korhola
kehittämisen asiantuntija, viestintä 
p. 050 556 0549
kati.korhola@hyplus.fi

Ilmoittautuminen
Ajankohta

20.4.–27.4.2022

Hinta
1400€ + alv. 24 %
(yht. 1736 €)

!

Jos olet ilmoittautunut opiskelemaan koko Kestävyys organisaation voimavaraksi -koulutuskokonaisuuteen, sinun ei tarvitse ilmoittautua erikseen tähän koulutusmoduuliin. Jos haluat osallistua vain tähän koulutusmoduulin, ilmoittaudu mukaan tällä sivulla olevan ilmoittaudu -painikkeen kautta 8.4.2022 mennessä.
Ota yhteyttä
Kati Korhola
+358 50 556 0549
kati.tiihonen@helsinki.fi
Anja Loikkanen
+358 50 588 0754
anja.loikkanen@helsinki.fi

Tutustu myös näihin
Ajankohtaista

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>