Häiriö sivustolla

Verkkosivuillamme on häiriö, jonka takia ilmoittautuminen avoimiin koulutuksiin ei välttämättä toimi. Vikaa korjataan. Pahoittelemme häiriötä!

FI | SV | EN

Tukea kriisialueelta tuleville lapsille ja nuorille

Webinaarisarja antaa opettajille ja ohjaajille välineitä kohdata kriisialueelta tulevia oppilaita ja tukea oppilaita koulunkäynnin arjessa.

Webinaarisarjan tavoitteena on antaa opettajille ja ohjaajille välineitä kohdata kriisialueelta tulevia oppilaita sekä tukea oppilaita koulunkäynnin arjessa. Koulutus on ajankohtainen Ukrainasta saapuvien oppilaiden tukemisessa ja sopeutumisessa suomalaiseen kouluun, mutta se myös tukee yleisellä tasolla moninaisten oppijoiden koulunkäyntiä. 

Kenelle 

Koulutus on suunnattu perusopetuksen ja toisen asteen opettajille, valmistavan opetuksen opettajille ja ohjaajille.

Hyödyt

Koulutus tarjoaa tietoa, välineitä ja käytännön työkaluja:

  • kriisialueelta tulevien lasten ja nuorten kohtaamiseen 
  • traumalle altistuneen oppijan koulunkäynnin tukemiseen 
  • lasten ja nuorten turvallisuuden tunteen lisäämiseen 
  • kielitietoiseen kohtaamiseen.

Toteutustapa ja laajuus

Koulutus toteutetaan kolmena, kestoltaan 1,5 tunnin webinaarina.

1. Traumatisoituneen lapsen ja nuoren kohtaaminen – trauman vaikutus oppimiseen (1,5 h)

  • Traumalle altistuminen, haavoittuvuus ja resilienssi 
  • Trauman kognitiiviset seuraukset ja vaikutus koulutyöhön 
  • Trauman sosio-emotionaaliset seuraukset ja vaikutus koulutyöhön 

2. Kriisialueelta tulevan oppilaan tukeminen koulun arjessa (1,5 h) 

  • Miten tukea lapsen ja nuoren turvallisuuden tunnetta ja oppimista koulussa? 
  • Tukeminen koulun arjessa, koulunkäynnin sujuvuus 

3. Vastasaapuneen lapsen ja nuoren kielitietoinen kohtaaminen (1,5 h) 

  • Kielitietoinen opetusviestintä eri oppiaineissa luokkahuoneen aikuisten näkökulmasta – mitä opettajat ja koulunkäynninohjaajat voivat tehdä auttaakseen kielenoppijaa pysymään mukana opetusviestinnässä yleisopetuksen ryhmässä?
  • Opettajalta opettajalle – luokkahuoneista koottu kielitietoisten viestintätapojen piirrematriisi oman työn reflektoimisen avuksi
  • Pohdintaa ja vastauksia kielitietoiseen opetukseen: Onko kielitietoinen opetus hidasta opetusta? Miten kielitietoisella opetuksella voidaan edesauttaa kaikkien parempaa oppimista?  

Webinaarisarja on suunniteltu alan kokeneiden asiantuntijoiden kanssa. Koulutuksesta voidaan räätälöidä organisaatiollenne haluamanne laajuinen kokonaisuus.

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Anne Burman
050 415 0538
etunimi.sukunimi@hyplus.fi
Heli Hottinen-Puukko
046 922 3496
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Anne Burman
050 415 0538
etunimi.sukunimi@hyplus.fi
Heli Hottinen-Puukko
046 922 3496
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Nylitteracitet i praktiken inom undervisningen
Under den digitala tiden är det allt viktigare med tillräcklig läskunnighet, från en mer mekanisk […]
Uudet lukutaidot opetuksen käytäntöön
Digiaikana yhä tärkeämpää on riittävä lukutaito, joka nykyisin laajenee mekaanisesta lukutaidosta kriittiseksi digitaaliseksi lukutaidoksi. Se […]
HY+digiaamu: Rohkeutta kestävään johtamiseen
Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat nykyorganisaatioille sekä arvo että kilpailuetu. Millaisia asioita pitäisi edistää, kun […]

Häiriö sivustolla

Verkkosivuillamme on häiriö, jonka takia ilmoittautuminen avoimiin koulutuksiin ei välttämättä toimi. Vikaa korjataan. Pahoittelemme häiriötä!