Koulutusten maksamisessa saattaa esiintyä häiriöitä
Kortti- ja pankkimaksutavat eivät välttämättä toimi kaikilla asiakkaillamme. Vikaa korjataan. Pahoittelemme häiriötä!

FI | SV | EN

Tukea kriisialueelta tuleville lapsille ja nuorille

Webinaarisarja antaa opettajille ja ohjaajille välineitä kohdata kriisialueelta tulevia oppilaita ja tukea oppilaita koulunkäynnin arjessa.

Webinaarisarjan tavoitteena on antaa opettajille ja ohjaajille välineitä kohdata kriisialueelta tulevia oppilaita sekä tukea oppilaita koulunkäynnin arjessa. Koulutus on ajankohtainen Ukrainasta saapuvien oppilaiden tukemisessa ja sopeutumisessa suomalaiseen kouluun, mutta se myös tukee yleisellä tasolla moninaisten oppijoiden koulunkäyntiä. 

Kenelle 

Koulutus on suunnattu perusopetuksen ja toisen asteen opettajille, valmistavan opetuksen opettajille ja ohjaajille.

Hyödyt

Koulutus tarjoaa tietoa, välineitä ja käytännön työkaluja:

  • kriisialueelta tulevien lasten ja nuorten kohtaamiseen 
  • traumalle altistuneen oppijan koulunkäynnin tukemiseen 
  • lasten ja nuorten turvallisuuden tunteen lisäämiseen 
  • kielitietoiseen kohtaamiseen.

Toteutustapa ja laajuus

Koulutus toteutetaan kolmena, kestoltaan 1,5 tunnin webinaarina.

1. Traumatisoituneen lapsen ja nuoren kohtaaminen – trauman vaikutus oppimiseen (1,5 h)

  • Traumalle altistuminen, haavoittuvuus ja resilienssi 
  • Trauman kognitiiviset seuraukset ja vaikutus koulutyöhön 
  • Trauman sosio-emotionaaliset seuraukset ja vaikutus koulutyöhön 

2. Kriisialueelta tulevan oppilaan tukeminen koulun arjessa (1,5 h) 

  • Miten tukea lapsen ja nuoren turvallisuuden tunnetta ja oppimista koulussa? 
  • Tukeminen koulun arjessa, koulunkäynnin sujuvuus 

3. Vastasaapuneen lapsen ja nuoren kielitietoinen kohtaaminen (1,5 h) 

  • Kielitietoinen opetusviestintä eri oppiaineissa luokkahuoneen aikuisten näkökulmasta – mitä opettajat ja koulunkäynninohjaajat voivat tehdä auttaakseen kielenoppijaa pysymään mukana opetusviestinnässä yleisopetuksen ryhmässä?
  • Opettajalta opettajalle – luokkahuoneista koottu kielitietoisten viestintätapojen piirrematriisi oman työn reflektoimisen avuksi
  • Pohdintaa ja vastauksia kielitietoiseen opetukseen: Onko kielitietoinen opetus hidasta opetusta? Miten kielitietoisella opetuksella voidaan edesauttaa kaikkien parempaa oppimista?  

Webinaarisarja on suunniteltu alan kokeneiden asiantuntijoiden kanssa. Koulutuksesta voidaan räätälöidä organisaatiollenne haluamanne laajuinen kokonaisuus.

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Anne Burman
050 415 0538
etunimi.sukunimi@hyplus.fi
Heli Hottinen-Puukko
046 922 3496
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Anne Burman
050 415 0538
etunimi.sukunimi@hyplus.fi
Heli Hottinen-Puukko
046 922 3496
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Sote-alan työyhteisö
Vetovoimaa sote-alalle – lähiesihenkilö työhyvinvoinnin edistäjänä
Sote-uudistuksen aiheuttama huoli ja epätietoisuus ovat vain yksi osa sote-alan työntekijöitä mietityttävistä aiheista. Akuutteja, suuria […]
HY+digiaamu: Informaatiovaikuttaminen – kuinka tunnistaa pahantahtoisen viestinnän keinoja
Sosiaalisen median mahdollisuudet tarjoavat jokaiselle keinoja viestiä ja vaikuttaa. Viestinnän tekniikoita voidaan käyttää hyvässä tarkoituksessa, […]
Lapsia varhaiskasvatuksessa
Johtaminen varhaiskasvatusyhteisössä
Väitöskirjatutkija Kirsi-Marja Heikkinen, tutkijatohtori Raisa Ahtiainen ja yliopistotutkija Elina Fonsén Helsingin yliopiston kasvatustieteellisestä tiedekunnasta tutkivat […]

Koulutusten maksamisessa saattaa esiintyä häiriöitä
Kortti- ja pankkimaksutavat eivät välttämättä toimi kaikilla asiakkaillamme. Vikaa korjataan. Pahoittelemme häiriötä!