FI | SV | EN

Oppimisen kolmiportainen tuki

Koulutuksessa syvennytään kolmiportaisen tuen perusteisiin ja oppimisen tukeen omassa kouluyhteisössä ja opettajan työssä.

Oppimisen tuen tarpeet ovat moninaisia ja usein koulun mahdollisuus tarjota ylimääräistä tukea on hyvin rajallista. Tässä koulutuksessa syvennytään kolmiportaiseen tukeen, pedagogiseen kirjoittamiseen tuen asiakirjoissa ja siihen, miten yksittäinen opettaja voi tukea oppimista ja oppilaiden hyvinvointia omassa luokassaan tai omassa oppiaineessaan.

Koulutus tarjoaa tietoa tuen tarpeen taustalla vaikuttavista tekijöistä, kuten neuropsykiatrisista oireyhtymistä ja niiden vaikutuksista koulun arjessa. Osallistujat saavat välineitä oppilaan toiminnanohjauksen, itsesäätelyn ja impulssikontrollin taitotavoitteiden tukemiseen. Koulutus tukee opettajuutta, oppilaantuntemusta sekä myönteistä yhteistyötä huoltajien kanssa.

Koulutus on suunnattu luokan- ja aineenopettajille ja tilattavissa 1–5 koulutuspäivän kokonaisuutena. Koulutuksen voi tilata myös kokonaisvaltaisemmin koko koulun henkilöstölle moniammatillisen yhteistyön ja tuen resurssien optimaalisen järjestämisen tueksi.

Kenelle

Koulutus on suunnattu sekä luokan- että aineenopettajille.

Hyödyt

Koulutus tarjoaa kaikille opettajille perustiedot tuen portaista ja oppimisen tuen hyvistä käytänteistä. Lisäksi osaamista pedagogisessa kirjoittamisessa syvennetään.

Koulutuksesta saa eväitä parempaan oppilaantuntemukseen, myönteiseen yhteistyöhön huoltajien kanssa sekä tukea omaan opettajuuteen.

Koulutus tukee ratkaisukeskeistä toimintakulttuuria ja vahvistaa osaltaan tuen resursointia syventämällä opettajan ammatillista osaamista ja työtä: Miten toimin ammatissani tuen ja hyvinvoinnin näkökulmasta? Miten voin tukea oppilaita, hyvinvointia ja oppimista?

Sisältöjä

  • Kolmiportaisen tuen perusteet
  • Taitava ja harkittu pedagoginen kirjoittaminen oppilaan oppimisen ja hyvinvoinnin tukena
  • Oppilaantuntemus ja tuen tarpeen taustalla vaikuttavat tekijät: tietoa nepsy-oireista, välineitä oppilaan toiminnanohjauksen, itsesäätelyn ja impulssikontrollin taitotavoitteiden tukemiseen
  • Kielitietoinen opetus ja s2-oppilaiden tukeminen
  • Hyvät käytänteet: yhteisopettajuus, joustavat ryhmittelyt ja konsultointi, moniammatillinen työ omassa koulussa ja kunnassa (Koulutuksen pohjana voidaan haluttaessa käyttää kaupungin/kunnan omaa tuen ohjeistusta.)

Toteutustapa

Koulutus voidaan toteuttaa verkko- tai lähikoulutuksena. Koulutus on tilattavissa 1–5 koulutuspäivän kokonaisuutena. Koulutuksen voi tilata myös kokonaisvaltaisemmin koko koulun henkilöstölle moniammatillisen yhteistyön ja tuen resurssien optimaalisen järjestämisen tueksi.  

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

HY+ johtamaan Suomen ja EU:n rahoittamaa koulutussektorin projektia Nepalissa
Suomalainen HY+:n johtama konsortio, johon kuuluvat Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta, Hämeen Ammattikorkeakoulu HAMK ja Kirkon […]
Suosittu DigiKouluttaja-koulutuksemme saa jatkoa uusilla ajankohtaisilla sisällöillä!
Verkkopedagogiikan ja oppimismuotoilun perusteita käsittelevään erittäin suosittuun DigiKouluttaja-koulutukseemme on tulossa toivottu jatko-osa loppusyksystä 2024! Koulutuksen […]
Yhteisöllisyys voimavarana lukiossa: rehtori Marja Mikkola HY+:n haastattelussa
Töölön yhteiskoulun rehtori Marja Mikkola kertoo HY+:n haastattelussa lukion yhteisöllisyyden tärkeydestä. Hän korostaa huoltajien roolia […]