Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

Koulupoissaoloihin puuttuminen

Koulutus tarjoaa erityispedagogiikan kentän tuoreinta tietoa syrjään jäämisen riskissä olevien oppilaiden tukemiseen.

Syrjäytyneitä nuoria on Suomessa noin 60 000. Koulu voi parhaimmillaan olla se paikka, jossa syrjäytymisen uhkaan osataan puuttua monin keinoin ja tukea vahvasti oppilaan kouluun kiinnittymistä.

Poissaoloihin ja koulupudokkuuden ehkäisyyn syventyvä koulutus tarjoaa tietoa ja konkreettisia työkaluja koulun sisäiseen toimintaan moniammatillista tukipalveluverkostoa ja koulun ulkopuolista psykososiaalista tukea hyödyntäen.

Koulutuksessa osallistujat saavat keinoja puuttua koulupoissaoloihin yksittäisen opettajan näkökulmasta sekä tietoa koko koulua tukevista yhteistyötahoista. Lisäksi koulutus tukee tilanteita, joissa huoli oikeasti herää; se tarjoaa tietoa syrjään jäämisen riskissä olevien oppilaiden oireilusta ja vahvistusta vuorovaikutukseen kotien ja tukipalveluverkoston kanssa.

Koulutuksessa korostuvat myös tärkeä ennaltaehkäisevä työ, poissaoloihin puuttuminen ja kouluun kiinnittymisen vahvistaminen. Näkökulmia tarjotaan emotionaalisesti turvallisen, yhteyttä luovan tilan avaamisen sekä itseluottamuksen, toimintakyvyn ja yhteenkuuluvuuden vahvistamisen mahdollisuuksiin koulussa.

Kenelle

Koulutus on suunnattu sekä ala- että yläkoulujen opettajille.

Hyödyt

Koulutuksesta saa:

  • ajantasaisinta tietoa poissaoloihin vaikuttavista tekijöistä sekä mahdollisuuksista puuttua niihin lasta tai nuorta tukemalla
  • hyviä käytänteitä liittyen oppilaiden hyvinvoinnin ja kouluun kiinnittymisen tukemiseen sekä koulupudokkuuden ehkäisemiseen
  • vahvistusta opettajan ammattitaitoon kohdata ja olla positiivisessa vuorovaikutuksessa erilaisten oppilaiden kanssa.

Sisältöjä

  • Syrjään jäämisen riskissä olevat oppilaat koulussa – syitä oireilun taustalla
  • Koulupoissaolot – syitä sekä keinoja ennaltaehkäisyyn, puuttumiseen ja kouluun kiinnittymisen vahvistamiseen, case-esimerkkejä ja erilaisia lähestymistapoja erilaisten oppilaiden tukemiseen
  • Emotionaalisesti turvallisen, yhteyttä luovan tilan avaamisen sekä itseluottamuksen, toimintakyvyn ja yhteenkuuluvuuden vahvistamisen mahdollisuuksia koulussa
  • Kun huoli herää – arvostava vuorovaikutus ja yhteistyö oppilaiden, kotien ja tukipalveluverkoston kanssa

Toteutustapa

Koulutus voidaan räätälöidä joko luokanopettajille tai aineenopettajille 1–2 koulutuskerran kokonaisuutena, verkko- tai lähitoteutuksena.

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

videon kuvaaminen kännykällä
Video on mainio väline opettaa, ohjeistaa ja oivaltaa
Somevaikuttajien tekemiä videoita on meille tarjolla lukematon määrä, mutta on vaikea löytää yksinkertaista ja selkeää […]
HY+digiaamu: Inkluusio? Pohdittavaa perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen johtamiseen
Inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen kysymykset ovat ajankohtaisia kouluissa ja päiväkodeissa. Inkluusion toteutumiseen vaikuttavat olennaisesti koulu- […]
työtiimi
Miksi valmentava johtaminen kannattaa
Mitä on valmentava johtaminen ja mitä hyötyä on valmentavasta johtamistyylistä? Valmentava johtaminen on arvostava, osallistava ja tavoitteellinen tapa vaikuttaa. [...]

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>