Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

Koulupoissaoloihin puuttuminen

Koulutus tarjoaa erityispedagogiikan kentän tuoreinta tietoa syrjään jäämisen riskissä olevien oppilaiden tukemiseen.

Syrjäytyneitä nuoria on Suomessa noin 60 000. Koulu voi parhaimmillaan olla se paikka, jossa syrjäytymisen uhkaan osataan puuttua monin keinoin ja tukea vahvasti oppilaan kouluun kiinnittymistä.

Poissaoloihin ja koulupudokkuuden ehkäisyyn syventyvä koulutus tarjoaa tietoa ja konkreettisia työkaluja koulun sisäiseen toimintaan moniammatillista tukipalveluverkostoa ja koulun ulkopuolista psykososiaalista tukea hyödyntäen.

Koulutuksessa osallistujat saavat keinoja puuttua koulupoissaoloihin yksittäisen opettajan näkökulmasta sekä tietoa koko koulua tukevista yhteistyötahoista. Lisäksi koulutus tukee tilanteita, joissa huoli oikeasti herää; se tarjoaa tietoa syrjään jäämisen riskissä olevien oppilaiden oireilusta ja vahvistusta vuorovaikutukseen kotien ja tukipalveluverkoston kanssa.

Koulutuksessa korostuvat myös tärkeä ennaltaehkäisevä työ, poissaoloihin puuttuminen ja kouluun kiinnittymisen vahvistaminen. Näkökulmia tarjotaan emotionaalisesti turvallisen, yhteyttä luovan tilan avaamisen sekä itseluottamuksen, toimintakyvyn ja yhteenkuuluvuuden vahvistamisen mahdollisuuksiin koulussa.

Kenelle

Koulutus on suunnattu sekä ala- että yläkoulujen opettajille.

Hyödyt

Koulutuksesta saa:

  • ajantasaisinta tietoa poissaoloihin vaikuttavista tekijöistä sekä mahdollisuuksista puuttua niihin lasta tai nuorta tukemalla
  • hyviä käytänteitä liittyen oppilaiden hyvinvoinnin ja kouluun kiinnittymisen tukemiseen sekä koulupudokkuuden ehkäisemiseen
  • vahvistusta opettajan ammattitaitoon kohdata ja olla positiivisessa vuorovaikutuksessa erilaisten oppilaiden kanssa.

Sisältöjä

  • Syrjään jäämisen riskissä olevat oppilaat koulussa – syitä oireilun taustalla
  • Koulupoissaolot – syitä sekä keinoja ennaltaehkäisyyn, puuttumiseen ja kouluun kiinnittymisen vahvistamiseen, case-esimerkkejä ja erilaisia lähestymistapoja erilaisten oppilaiden tukemiseen
  • Emotionaalisesti turvallisen, yhteyttä luovan tilan avaamisen sekä itseluottamuksen, toimintakyvyn ja yhteenkuuluvuuden vahvistamisen mahdollisuuksia koulussa
  • Kun huoli herää – arvostava vuorovaikutus ja yhteistyö oppilaiden, kotien ja tukipalveluverkoston kanssa

Toteutustapa

Koulutus voidaan räätälöidä joko luokanopettajille tai aineenopettajille 1–2 koulutuskerran kokonaisuutena, verkko- tai lähitoteutuksena.

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Anna Laine
050 588 2728
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Anna Laine
050 588 2728
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Tiedosta tukea päätöksentekoon
Artikkeli on julkaistu Rexi-lehdessä 02/2021. Kirjoittajat: Kaisa Honkonen ja Leena Vainio, Suomen eOppimiskeskus ry; Tomi Rautaoja, Turun […]
Onnistuneen koulutuksen toteuttaminen: ”Suunnittele, suunnittele ja suunnittele!”
Miten koulutus toteutetaan onnistuneesti ja mitä kaikkea prosessissa tulisi ottaa huomioon? HY+ käynnistää jälleen syksyllä […]
Oppimisanalytiikka oppilaitosjohtamisen tukena
Kouluissa dataa kertyy paljon erilaisiin rekistereihin ja järjestelmiin, mutta kertyneen datan hyödyntäminen ei kuitenkaan ole […]

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>