Utbildningen erbjuder praktiskt stöd för att genomföra reformen för stöd för lärande i skolans vardag.
Den praktiskt inriktade distansutbildningen erbjuder lärare och personal inom grundskolan konkreta verktyg för att genomföra reformen för stöd för lärande samt för att tillämpa tidiga och proaktiva stödåtgärder. Deltagarna får redskap för flexibel resursfördelning, utnyttjande av möjligheter inom samundervisning och differentiering samt för att omsätta reformen av pedagogiska dokument i praktiken. Utbildningen stödjer deltagarna i att utveckla sina arbetsmetoder och fördjupa sin pedagogiska kompetens.
Fördelar med utbildningen
- Konkreta metoder för att genomföra stödreformen.
- Verktyg för att implementera tidigt och proaktivt stöd.
- Möjlighet att reflektera över och utveckla egna arbetsmetoder.
- Stöd för pedagogisk genomföring.
För vem
Utbildningen riktar sej till personal inom grundläggande utbildning
Innehåll
Utbildningen stödjer lärare i att smidigt integrera reformens praxis i det dagliga arbetet. Fokus ligger på genomförandet av tidigt och proaktivt stöd, resursplanering samt anpassning till förändringar i vardagen. Dessutom erbjuds konkreta handlingsmodeller som främjar pedagogisk kompetens vid riktad stödinsats.
Centrala teman
- Praktiska metoder för pedagogik inom tidigt och proaktivt stöd
- Flexibel resursfördelning utifrån vardagens behov
- Möjligheter med samundervisning och differentiering
- Utnyttjande av specialpedagogisk kompetens inom arbetsgemenskapen
Utbildningen fördjupar sig även i teman kring tidshantering och timfördelning samt reflekterar över hur roller och arbetsbeskrivningar kan tydliggöras inom hela arbetsgemenskapen
Genomförande
Utbildningen kan genomföras antingen som en enskild session på 3 h eller som en processbaserad utbildning indelad i två utbildningsdagar (2 x 3 h). Den mer omfattande utbildningen inkluderar även en mellanuppgift.
Utbildare
HY+:s utbildare är ledande experter inom sitt område och har även gedigen pedagogisk kompetens.