FI | SV | EN

Miksi viestijän kannattaa osata hakukoneoptimointia

Viestijän työhön sisältyy monia asioita, ja yksi niistä on hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimointia ja analytiikkapalveluita voi myös ostaa, joten vaikka et itse tekisikään hakukoneoptimointia, ostoprosessia helpottaa, jos olet ostajana tietoinen hakukoneoptimoinnin sekä some- ja verkkoanalytiikan mahdollisuuksista. Tästä blogijutusta löydät hakukoneoptimoinnin vinkkilistan viestijän näkökulmasta.

Viestijänä ja sisällöntuottajana tulee usein vastaan tilanteita, joissa pitää punnita, mihin kaikkeen työaikaansa käyttää. Jos tavoitteenasi on sisältöjesi parempi löydettävyys tai asiakastyytyväisyyden tai myynnin kasvattaminen, kannattaa panostaa hakukoneoptimointiin.

Hakukoneoptimointi kuuluu olennaisena osana monen viestijän ja viestijämielisen työnkuvaan. Hakukoneoptimoinnista puhutaan paljon, mutta sen aloittaminen voi tuntua haastavalta ja toimintatapa suoranaiselta mysteeriltä.

Kun aiheen opetteluun uhraa hieman aikaa, optimointi alkaa sujua kuin itsestään, ja se muodostuu osaksi kirjoitusprosessia. Hakukoneoptimointi vaatii pitkäjänteistä työtä, joten tuloksia ei tule näkymään päivässä.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi (SEO eli Search Engine Optimisation) tarkoittaa verkossa esiintyvän sisällön muotoilemista siten, että se nousisi mahdollisimman korkealle hakukoneen, esimerkiksi Googlen, hakutuloksissa. Hyvä sijoitus hakutuloksissa kasvattaa verkkosivuston liikennettä ja kiinnostuneita kävijöitä, jotka viettävät sisällön parissa aikaa.

Sisällöstäsi aidosti kiinnostuneet kävijät ovat todennäköisemmin niitä, jotka tekevät haluamasi toimenpiteen, kuten ostavat tuotteen, lähettävät tarjouspyynnön tai siirtyvät lukemaan seuraavaa sisältöä.

Puhuttaessa hakukoneoptimoinnista, ei kannata unohtaa sitä, että sisältösi ensisijainen lukija on kuitenkin ihminen, eikä suinkaan hakukone. Usein herääkin kysymys, paljonko sisältöjä kannattaa optimoida, jotta luettavuus ja ymmärrettävyys säilyy.

Optimointia ei kuitenkaan kannata murehtia liikaa, sillä lukijalle erinomainen teksti tarkoittaa usein myös hyvää hakukoneoptimointia. On kuitenkin muutamia asioita, joihin on syytä kiinnittää huomiota.

Viestijän muistilista hakukoneoptimointiin

Yleensä kiinnostava ja lukijoita aidosti opastava aihe on hyvä lukijalle, mutta myös hakukoneelle. Hakukoneet ovat kehittyneet vuosien varrella valtavasti. Yksittäisten sisältöjen optimointi kehittää koko sivuston hakukoneoptimointia.

1. Avainsanojen käyttö ja tekstin sisältö

Jotta hakukone pystyisi ymmärtämään mahdollisimman hyvin, mistä tekstisi kertoo, on syytä kiinnittää huomiota avainsanoihin. Listaa ylös keskeisimmät termit, joilla haluaisit tekstisi löytyvän hakukoneesta.

Tämän jälkeen voit syöttää termit esimerkiksi GoogleAdsista löytyvään Avainsanojen suunnittelijaan, joka antaa arvion siitä, paljonko kyseisiä termejä haetaan kuukausittain. Avainsanojen suunnittelijasta saatat saada myös vinkkejä sellaisista termeistä, joita et ole tullut edes ajatelleeksi tekstiä suunnitellessasi.

Hyvä tapa on myös vilkaista kilpailijan sivuja tai syöttää avainsana Googlen hakuun, jolloin näet, missä muissa sisällöissä kyseistä avainsanaa on käytetty. Yleensä Googlen ensimmäiset tulokset ovat maksettuja mainoksia, joten ensimmäiset varsinaiset orgaaniset eli hakukoneoptimoinnin avulla nousevat hakutulokset, löytää selaamalla sivua hieman alaspäin.

Kannattaa muistaa, että Google optimoi näyttämänsä hakutulokset perustuen aiempaan hakuhistoriaasi ja vierailemiisi sivuihin, joten oma hakunäkymäsi saattaa olla joissain tapauksissa hyvinkin erilainen kuin kollegalla. Neutraaleimman tuloksen saa käyttämällä yksityistä selausikkunaa eli incognito-tilaa.

Tärkeintä avainsanaa kannattaa hyödyntää heti jutun otsikossa ja ingressissä. Sitä kannattaa käyttää myös muutaman kerran itse leipätekstissä. Myös väliotsikointiin kannattaa kiinnittää huomiota, sillä niiden sisältö on merkittävää hakukoneoptimoinnissa, ja toki ne helpottavat myös tekstin selaamista.

2. Kuvien optimointi

Kuvien optimointi unohtuu helposti, mutta se on olennainen osa sisältöjen hakukoneoptimointia viestijän työssä.

Kiinnitä huomiota kuvakokoon. Jos kuva on tiedostokooltaan liian suuri, sivuston latausaika pitenee ja se heikentää sisällön hakukonenäkyvyyttä välittömästi. Käytä kuvan nimessä aiemmin hyväksi todettua avainsanaa.

Kuvalle kannattaa lisätä myös alt-teksti eli vaihtoehtoinen teksti, jota käytetään, jos henkilö ei jostain syystä näe kuvaa tai kuva ei lataudu. Voit hyödyntää alt-tekstissä avainsanoja, mutta tee alt-tekstistä selkeä virke tai lause, sillä alt-teksti tehdään ensisijaisesti ihmisille, vaikka hakukoneetkin siitä hyötyvät.

Myös näkövammaisten henkilöiden käyttämät ruudunlukuohjelmat lukevat alt-tekstejä, joten sen lisääminen auttaa hakukoneoptimoinnin lisäksi myös saavutettavuudessa.

3. Tekstin rakenne

Sitä, että verkkosisältö kirjoitetaan aina ihmiselle ja lukijalle, ei voi tarpeeksi korostaa. Mitä kauemmin kävijä sivulla viettää aikaa, sitä suurempi indikaattori se on hakukoneille, että sisältö on kiinnostava ja lukemisen arvoinen.

Siksi viestijän ja hakukoneoptimoijan tärkein tavoite onkin tehdä asiakasta oikeasti auttavia blogitekstejä ja sisältöjä, joiden parissa vietetään aikaa, joita jaetaan eteenpäin ja mahdollisesti palataan lukemaan uudelleenkin.

Tekstisisällön sekaan upotetut videot ovat oiva tapa lisätä kävijän viettämää aikaa sivustolla. Se tarkoittaa tietenkin sitä, että videon on oltava houkutteleva heti alusta asti, jotta sitä ylipäänsä aletaan katsoa.

4. Ulkopuoliset linkit ja uniikki teksti

Kun hakukoneen silmissä “paremmalta” sivustolta linkitetään omaan tekstiisi, nousee tekstisi arvostus hakukoneen silmissä.

Somejaot eivät suoranaisesti vaikuta sivusi sijoitukseen hakukoneessa, mutta mitä useampi henkilö sivulla käy ja mitä kiinnostuneempia he ovat, se kertoo hakukoneelle, että kyseessä on kiinnostava sisältö. Kannattaa siis kannustaa kollegoita ja tuttavia jakamaan artikkelia, ja tietenkin jakaa sitä myös itse.

Sisältö saattaa nousta hakukoneissa yllättäen pitkän ajan jälkeenkin, joten kannattaa pitää silmällä myös vanhoja julkaisuja ja blogipostauksia. Vanhan jutun päivittäminen uusin näkökulmin onkin helpoin tapa luoda tuoretta sisältöä, ja se auttaa myös hakukoneoptimoinnissa.

Hakukoneet eivät arvosta tuplasisältöä, eli tekstin suora kopiointi muilta sivustoilta voi heikentää oman sivustosi näkyvyyttä hakukoneissa. Hakukoneiden voi olla vaikea hahmottaa, kumpi teksti on alkuperäinen. Siksi julkaistavan sisällön olisi tärkeää olla uniikkia.

Kirjoittaja: Sara Lempiäinen, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, HY+

 

Mikäli haluat sukeltaa syvemmälle hakukoneoptimointiin viestijän työssä, tule mukaan Someanalytiikka ja hakukoneoptimointi viestijän työssä -etäkoulutukseen! Koulutuksessa perehdytään tarkemmin hakukoneoptimointiin ja sen mittaamiseen. Koulutuksessa käsitellään myös somekeskustelujen hyödyntämistä viestinnän suunnittelussa, brändianalytiikassa ja kulutustrendien ennakoinnissa.

Suosituimmat sisällöt

Uusimmat Blogit

Lue seuraavaksi