Matemaattiset taidot kehittyvät tiiviissä vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, niin kotona kuin varhaiskasvatuksessa. Perustaitojen oppiminen toteutuu parhaiten, kun kiinnitetään huomiota siihen, miten taitoja opitaan ja miten oppimisympäristöt tukevat niitä.
Jo vauvaiässä alkava matemaattisten taitojen kehittyminen ennustaa myöhemmin muun muassa matemaattista suoriutumista ja kielellisten taitojen kehittymistä.
Matemaattiset taidot koostuvat monista eri osataidoista, ja niiden edistymistä voidaan tukea monin eri pedagogisin keinoin. Siksi varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on merkittävä rooli lapsen matemaattisten taitojen kehittymisen tukemisessa.
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen näkökulmasta on olennaista, miten lasten kanssa tutustutaan matematiikkaan. Turvallinen ja kannustava vuorovaikutus tukee lapsen luontaista uteliaisuutta ja luo pohjaa matemaattisten taitojen oppimiselle. Arjen matematiikkaa voi tukea sanoittamalla ja tekemällä sen näkyväksi. Esimerkiksi leikit ja pelit (piiloleikki, pallopelit, noppa- ja korttipelit ja ruutuhyppely) sisältävät luontaisesti matemaattisia elementtejä. Näiden avulla lapsi vahvistaa taitojaan huomaamattaan.
Matemaattisten taitojen tukeminen arjessa edellyttää varhaiskasvatuksen ammattilaiselta tietoa lasten varhaisten matemaattisten taitojen kehityksestä sekä taitoa tunnistaa näitä lasten leikissä ja toiminnassa. Positiivisen palautteen antaminen ja harjoitteluun kannustaminen ovat avainasemassa taitojen kartuttamisessa.
Kiinnostuitko aiheesta? Tutustu Pikkumatikka mukana varhaiskasvatuksen arjessa -koulutukseemme!
Blogin lähteenä on seuraava kirjallisuus:
Jyväskylän yliopisto: EarlyMath – Ensiaskeleet matematiikkaan: https://www.jyu.fi/fi/hankkeet/earlymath-ensiaskeleet-matematiikkaan
Rintamäki, Jenna. 2024. Lasten matemaattiset taidot ensimmäisellä luokalla sekä niiden kehitys ensimmäiseltä toiselle luokalle. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.