Lahden ympäristöpää­kaupunkivuoden verkkokurssilta ideoita vastuullisuustoiminnan kehittämiseen

Maaliskuussa avautui Lahden ympäristöpääkaupunkivuoden kunniaksi maksuton johdantokurssi Ymmärrä ympäristöä – johdatus ympäristöalan ajankohtaisiin kysymyksiin, joka kokoaa yhteen lahtelaista ympäristöalan ja kestävän kehityksen korkeakouluosaamista yhdeksi opintokokonaisuudeksi. Tavoitteena on, että johdantokurssi toimisi innoittajana myös yrityksille, jotka voisivat kehittää vastuullisuustoimintaansa henkilöstöä kouluttamalla.

Kokonaan verkossa toteutettava Ymmärrä ympäristöä -johdantokurssi liittyy Lahdessa toimivien korkeakoulujen eli Helsingin yliopiston, LUT-yliopiston sekä LAB-ammattikorkeakoulun yhdessä rakentamaan Näkökulmia ympäristökysymyksiin ‑opintotarjottimeen. Johdantokurssin jälkeen voi jatkaa avoimen kurssitarjonnan pariin syventämään oppimaansa.

”Johdantokurssin voi hyvin käydä myös ilman suurempia jatko-opintoajatuksia yleissivistävänä korona-ajan ajanvietteenä nyt, kun kotonaoloakin taas suositellaan”, HY+:n kehittämispäällikkö Riitta Aho tuo esiin.

Johdantokurssi avaa mahdollisimman kansantajuisesti ympäristöpääkaupunkivuoden kärkiteemoja, joita ovat hiilineutraali elämä, osallisuus, kiertotalous sekä luonto ja vesi. Sisältö on suunniteltu erityisesti kaikille lahtelaisille, mutta oppimisympäristö on avoin myös muille kiinnostuneille.

Yritykset voivat saada johdantokurssilta ideoita, miten vastuullisuustoimintaa voisi kehittää. Myös esimerkiksi yläkoulujen ja lukioiden opettajille johdantokurssi tarjoaa uusia ajatuksia ympäristöasioiden opettamiseen.

Mikäli esimerkiksi oppilaitos tai yritys haluaa organisaatiolleen oman kurssialustan, on se mahdollista toteuttaa. ”Toiveenamme on, että mahdollisimman moni asukas, opettaja ja yrityksen edustaja löytäisi tuotetun materiaalin äärelle, joten teemme mielellämme yhteistyötä moneen suuntaan”, Aho toteaa.

Lisätietoja

Tutustu johdantokurssiin: Ymmärrä ympäristöä – johdatus ympäristöalan ajankohtaisiin kysymyksiin

Lisätietoja antaa:

Riitta Aho, kehittämispäällikkö
Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+
riitta.aho@hyplus.fi