Opettajan, oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvointia ei voida tarkastella irrallisten tekijöiden tai toimijan näkökulmasta, vaan se vaatii kokonaisvaltaisen lähestymisen kouluhyvinvoinnin edistämiseen. Tukitoimet tulisi kohdistaa ennen kaikkea opettajien työhyvinvointiin, pedagogisen työn tukemiseen luokkahuonevuorovaikutusta vahvistamalla sekä johdon valmiuksiin ja keinoihin johtaa ja tukea työhyvinvointia.
KENELLE
Perusopetuksen opettajat, rehtorit, apulaisrehtorit, johtoryhmän jäsenet. Koulutukseen osallistutaan työpareina/tiimeinä samasta koulusta (esim. opettaja-johto). Koulutusryhmään otetaan maks. 30 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen täydennyskoulutusta.
HYÖDYT JA TAVOITTEET
Koulutus edistää kokonaisvaltaista työhyvinvointia kouluissa kaikilla tasoilla (opettaja, ryhmä/luokka, työyhteisö, verkosto). Koulutuksessa hyödynnetään tutkimuspohjaisessa KILO työhyvinvointia -hankkeessa kehitettyä toimintamallia koulujen ja opettajan oman työhyvinvoinnin edistämiseksi ja johtamiseksi. Koulutuksessa osallistujat saavat konkreettisia työvälineitä ja ohjausta oman, oppilaiden ja kouluyhteisön työhyvinvoinnin johtamiseen ja toteuttamiseen. Osallistujien työhyvinvointi kasvaa ja koulut saavat tuetun, heidän lähtökohdistaan lähtevän prosessin ja keinoja työhyvinvoinnin jalkautumiseksi ja sitouttamiseksi.
TOTEUTUS
Koulutus sisältää 3 lähikoulutuspäivää (2+1), 2 osallistavaa webinaaria, valmista tukimateriaalia, sekä tehtäviä, jotka sovelletaan suoraan omaan työhön ja työyhteisöön. Koulutusprosessin tehtävät ovat luontainen osa koulussa tehtävää hyvinvointityötä ja perustuvat tutkittuun KILO-toimintamalliin.
Koulutuspaikka:
Helsinki, tarkentuu myöhemmin
SISÄLTÖ
Osio 1: Kohti hyvinvoivaa yksilöä, ryhmää ja työyhteisöä
Sisältää 2 lähipäivää sekä ennakko- ja jälkityöskentelyä. Kaikki suorittavat osion.
Ennakkotehtävä: Tutustuminen aiheeseen liittyviin podcasteihin
Kokemuksia opettajien työhyvinvoinnin johtamisesta
Miten löysin tavan tehdä opettajan työtä oma hyvinvointini huomioiden?
Lähipäivä 18.11.2024 klo 9.-16: Oma ja työyhteisön hyvinvointi
- Kilo työhyvinvointia -toimintamalli
- Askel kohti työhyvinvointia, tavoitteen asettaminen
- Työhyvinvoinnin osatekijät, opettajan/rehtorin työn kuormitustekijät, malleja oman työhyvinvoinnin johtamiseen
- Työhyvinvointi on yhteisöllistä: Mihin voimme vaikuttaa yhdessä?
- Työhyvinvoinnin verkosto
- Työhyvinvoinnin portfolio/työkirja työvälineeksi
Lähipäivä 19.11.2024 klo 9.-15.30: Toimiva ryhmä – hyvinvoiva opettaja
- Opettajan stressin vaikutus oppilaisiin, vuorovaikutuksen avulla opettaminen
- Ohjaamistyylit ja opettaja–oppilassuhteen merkitys hyvinvoinnille
- Myönteisen ilmapiirin edistäminen
- Ryhmäilmiöt ja vertaisvuorovaikutuksen tukeminen
Valmentavat välitehtävät työhyvinvoinnin edistämiseksi materiaalia hyödyntäen: Minä itse, luokka ja koulutaso
Osio 2: Hyvinvoiva opettaja – Resilientti työyhteisö
Sisältää 2 webinaaria sekä ennakko- ja jälkityöskentelyä.
Ennakkotehtävä: Työstressi-materiaali tutuksi
Webinaari ti 28.1.2025 klo 13–15
- Valmentava työote ja jaettu toimijuus työhyvinvoinnin edellytyksenä
- Oman työhyvinvoinnin johtaminen
- Stressi ja palautumisen keinot
- Stressimittari/työuupumuskysely omaan ja työyhteisön käyttöön
Valmentavat välitehtävät työhyvinvoinnin edistämiseksi materiaalia hyödyntäen: Minä itse, luokka ja koulutaso
Webinaari ma 3.3.2025 klo 13–16 Hyvinvoiva opettaja – resilientti työyhteisö
- Hyvinvoiva aikuinen – hyvinvoivat lapset ja nuoret
- Tietoisuustaidot ja itsesäätely – merkitys ja soveltaminen itse ja oppilaiden kanssa
- Työyhteisön vahvuudet ja resilienssi
- Vastavoimia vaatimuksille – mihin voimme vaikuttaa kaikki yhdessä?
Välitehtävinä minä itse-, ryhmä- ja koulutason tehtävät arkeen jalkauttamiseen
Osio 3.Työhyvinvointi on yhteisöllistä
Osioon kuuluu yksi lähipäivä sekä välityöskentelyä.
Ennakkotehtävä: Ennakkomateriaaliin tutustuminen sekä aiheeseen liittyvä podcast:
Ratkaisukeskeinen ja kohtaava työyhteisö– mitä muutos vaatii, tyytyväinen työyhteisö
Lähipäivä Ma 28.4.2025 klo 9.-16
- Omien tavoitteiden tarkastelu (suhteessa alkutilanteeseen) työhyvinvoinnille (työhyvinvoinnin tukipilarit ja reflektointi)
- Työhyvinvointi osaksi koulun käytänteitä
- Hyviä käytänteitä työhyvinvoinnin johtamisen tueksi, mm. yhteisöllinen perehdytys, opettajan työhyvinvoinnin tukikortit, työhyvinvoinnin vuosikello, uusi opettaja työyhteisössä
- Lomalle laskeutuminen ja lomalla palautuminen – mitä aion vahvistaa?
- Työhyvinvoinnin tukiverkosto – miten ja milloin palataan?
- Opitun arviointia
KOULUTTAJAT JA VALMENTAJAT
Miia Kaasinen, vastuukouluttaja (KT, lo). Erityisasiantuntijaosaaminen: rakentava vuorovaikutus, opettajan työhyvinvointi, hyvinvoinnin johtaminen
Anu Pyykkö, vastuukouluttaja (KT, lo). Erityisasiantuntijaosaaminen: ryhmäilmiöt, yhteisöllisyys, oppilaiden ja opettajan hyvinvointi
Piialiina Helminen (TM, väitöskirjatutkija, HY). Piialiina tutkii tietoisuustaitojen harjoittelun vaikutusta oppilaan itsesäätelyyn ja osallisuuden kokemukseen sekä opettajan työssä jaksamiseen. Erityisopettaja, neuropsykiatrinen valmentaja, positiivisen pedagogiikan asiantuntija
Tero Turunen, rehtori. Asiantuntijaosaaminen: muutosjohtajuus, työhyvinvoinnin johtaminen, jaettu johtajuus (jaettu toimijuus), valmentava johtamisote.
Podcastien asiantuntijavieraat:
Hanna Vihtonen-Vettenniemi, rehtori, erityisopettaja, Espoo
Ulriika Huima, rehtori, ratkaisukeskeinen valmentaja, työnohjaaja
Marika Korpikari, luokanopettaja, Espoo
ILMOITTAUDU / HAE
Koulutukseen ilmoittaudutaan oheisella ilmoittautumislomakkeella 31.10.2024 mennessä. Koulutuksen osallistujiksi toivotaan työparia/tiimiä samasta koulusta (esim. opettaja-johto), sillä koulutuksen sisältö ja tehtävät keskittyvät vahvasti myös työyhteisötasolle. Jokaisen osallistujan on kuitenkin tehtävä ilmoittautuminen henkilökohtaisesti. Koulutuksen osallistujat hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen täydennyskoulutusta ja kohderyhmälle (perusopetuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö) maksutonta, mutta esimerkiksi sijaiskuluista vastaa osallistuja itse.
Koulutukseen otetaan 30 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautumalla sitoudut koulutuksen kokonaisuuteen, koulutustapaamisiin osallistumiseen ja kokonaisuuden suorittamiseen.
Luethan peruutus- ja keskeyttämisehdot: Osallistujille maksuttomien koulutusten peruutus- ja keskeyttämisehtona on, että jos osallistuminen perutaan viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen tai osallistuja ei aloita koulutusta ilman pätevää syytä, peritään toimistomaksuna 80 euroa. Poikkeuksena ovat lääkärintodistuksella osoitetut sairastumiset. Esteen sattuessa ilmoittautuneen osallistujan puolesta voi osallistua toinen henkilö.