FI | SV | EN

KILO – työhyvinvointia kouluille! syksy 2025

KILO työhyvinvointia -koulutuskokonaisuus on suunnattu perusopetuksen kouluille, jotka haluavat kehittää opettajien ja oppilaiden ja koko koulun työhyvinvointia vaikuttavasti ja pitkäjänteisesti. 

Osallistujat saavat konkreettisia työvälineitä ja ohjausta oman, oppilaiden ja kouluyhteisön työhyvinvoinnin edistämiseen ja johtamiseen. Opetushallituksen rahoittama koulutus edistää työhyvinvointia kaikilla niillä tasoilla, joiden on tutkimustiedon perusteella katsottu vaikuttavan keskeisesti työhyvinvoinnin lisääntymiseen kouluissa.

Ajankohta

17.11.2025–27.4.2026

Toteutustapa
Monimuoto
Paikka
Helsinki, Helsingin yliopiston keskustakampus
Hinta
Maksuton

Opettajan, oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvointia ei voida tarkastella irrallisten tekijöiden tai toimijan näkökulmasta, vaan se vaatii kokonaisvaltaisen lähestymisen kouluhyvinvoinnin edistämiseen. Tukitoimet tulisi kohdistaa ennen kaikkea opettajien työhyvinvointiin, pedagogisen työn tukemiseen luokkahuonevuorovaikutusta vahvistamalla sekä johdon valmiuksiin ja keinoihin johtaa ja tukea työhyvinvointia.

HYÖDYT JA TAVOITTEET

Koulutus edistää kokonaisvaltaista työhyvinvointia kouluissa kaikilla tasoilla (opettaja, ryhmä/luokka, työyhteisö, verkosto). Koulutuksessa hyödynnetään tutkimuspohjaisessa KILO työhyvinvointia -hankkeessa kehitettyä toimintamallia koulujen ja opettajan oman työhyvinvoinnin edistämiseksi ja johtamiseksi. Koulutuksessa osallistujat saavat konkreettisia työvälineitä ja ohjausta oman, oppilaiden ja kouluyhteisön työhyvinvoinnin johtamiseen ja toteuttamiseen. Osallistujien työhyvinvointi kasvaa ja koulut saavat tuetun, heidän lähtökohdistaan lähtevän prosessin ja keinoja työhyvinvoinnin jalkautumiseksi ja sitouttamiseksi.
 

KENELLE 

Koulutus on tarkoitettu perusopetuksen opettajille, rehtoreille, apulaisrehtoreille ja johtoryhmän jäsenille. Koulutukseen osallistutaan työpareina/tiimeinä samasta koulusta (esim. opettaja-johto). 

Koulutusryhmään otetaan maks. 30 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen täydennyskoulutusta.

SISÄLTÖ JA TOTEUTUS

Koulutus sisältää 3 lähikoulutuspäivää (2+1), 2 osallistavaa webinaaria, valmista tukimateriaalia sekä tehtäviä, jotka sovelletaan suoraan omaan työhön ja työyhteisöön. Koulutusprosessin tehtävät ovat luontainen osa koulussa tehtävää hyvinvointityötä ja perustuvat tutkittuun KILO-toimintamalliin.  

Sisältö

Osio 1: Kohti hyvinvoivaa yksilöä, ryhmää ja työyhteisöä 
Sisältää 2 lähipäivää sekä ennakko- ja jälkityöskentelyä. Kaikki suorittavat osion.

Ennakkotehtävä: Tutustuminen aiheeseen liittyviin podcasteihin 
Kokemuksia opettajien työhyvinvoinnin johtamisesta  
Miten löysin tavan tehdä opettajan työtä oma hyvinvointini huomioiden?

Lähipäivä ma 17.11.2025 klo 9–16: Oma ja työyhteisön hyvinvointi
•    Kilo työhyvinvointia -toimintamalli
•    Askel kohti työhyvinvointia, tavoitteen asettaminen
•    Työhyvinvoinnin osatekijät, opettajan/rehtorin työn kuormitustekijät, malleja oman työhyvinvoinnin johtamiseen
•    Työhyvinvointi on yhteisöllistä: Mihin voimme vaikuttaa yhdessä?
•    Työhyvinvoinnin verkosto
•    Työhyvinvoinnin portfolio/työkirja työvälineeksi
 

Lähipäivä ti 18.11.2025 klo 9–15:30: Toimiva ryhmä – hyvinvoiva opettaja
•    Opettajan stressin vaikutus oppilaisiin, vuorovaikutuksen avulla opettaminen
•    Ohjaamistyylit ja opettaja–oppilassuhteen merkitys hyvinvoinnille
•    Myönteisen ilmapiirin edistäminen
•    Ryhmäilmiöt ja vertaisvuorovaikutuksen tukeminen
 

Valmentavat välitehtävät työhyvinvoinnin edistämiseksi materiaalia hyödyntäen: Minä itse, luokka ja koulutaso  
 

Osio 2: Hyvinvoiva opettaja – Resilientti työyhteisö 
Sisältää 2 webinaaria sekä ennakko- ja jälkityöskentelyä. 
Ennakkotehtävä: Työstressi-materiaali tutuksi

Webinaari ti 27.1.2026 klo 13–15 
•    Valmentava työote ja jaettu toimijuus työhyvinvoinnin edellytyksenä
•    Oman työhyvinvoinnin johtaminen
•    Stressi ja palautumisen keinot
•    Stressimittari/työuupumuskysely omaan ja työyhteisön käyttöön
 

Valmentavat välitehtävät työhyvinvoinnin edistämiseksi materiaalia hyödyntäen: Minä itse, luokka ja koulutaso

Webinaari ma 2.3.2026 klo 13–16 Hyvinvoiva opettaja – resilientti työyhteisö
•    Hyvinvoiva aikuinen  – hyvinvoivat lapset ja nuoret
•    Tietoisuustaidot ja itsesäätely – merkitys ja soveltaminen itse ja oppilaiden kanssa
•    Työyhteisön vahvuudet ja resilienssi
•    Vastavoimia vaatimuksille – mihin voimme vaikuttaa kaikki yhdessä? 
Välitehtävinä minä itse-, ryhmä- ja koulutason tehtävät arkeen jalkauttamiseen
 

Osio 3.Työhyvinvointi on yhteisöllistä  

Osioon kuuluu yksi lähipäivä sekä välityöskentelyä.  

Ennakkotehtävä: Ennakkomateriaaliin tutustuminen sekä  aiheeseen liittyvä podcast: 
Ratkaisukeskeinen ja kohtaava työyhteisö– mitä muutos vaatii, tyytyväinen työyhteisö

Lähipäivä ma 27.4.2026 klo 9–16
•    Omien tavoitteiden tarkastelu (suhteessa alkutilanteeseen) työhyvinvoinnille (työhyvinvoinnin tukipilarit ja reflektointi)
•    Työhyvinvointi osaksi koulun käytänteitä
•    Hyviä käytänteitä työhyvinvoinnin johtamisen tueksi, mm. yhteisöllinen perehdytys, opettajan työhyvinvoinnin tukikortit, työhyvinvoinnin vuosikello, uusi opettaja työyhteisössä
•    Lomalle laskeutuminen ja lomalla palautuminen – mitä aion vahvistaa?
•    Työhyvinvoinnin tukiverkosto – miten ja milloin palataan?
•    Opitun arviointia
 

KOULUTTAJAT

Miia Kaasinen, vastuukouluttaja (KT, lo). Erityisasiantuntijaosaaminen: rakentava vuorovaikutus, opettajan työhyvinvointi, hyvinvoinnin johtaminen

Anu Pyykkö, vastuukouluttaja (KT, lo). Erityisasiantuntijaosaaminen: ryhmäilmiöt, yhteisöllisyys, oppilaiden ja opettajan hyvinvointi

Piialiina Helminen (TM, väitöskirjatutkija, HY). Piialiina tutkii tietoisuustaitojen harjoittelun vaikutusta oppilaan itsesäätelyyn ja osallisuuden kokemukseen sekä opettajan työssä jaksamiseen. Erityisopettaja, neuropsykiatrinen valmentaja, positiivisen pedagogiikan asiantuntija

Tero Turunen, rehtori. Asiantuntijaosaaminen: muutosjohtajuus, työhyvinvoinnin johtaminen, jaettu johtajuus (jaettu toimijuus), valmentava johtamisote.

Podcastien asiantuntijavieraat:
Hanna Vihtonen-Vettenniemi, rehtori, erityisopettaja, Espoo
Ulriika Huima, rehtori, ratkaisukeskeinen valmentaja, työnohjaaja
Marika Korpikari, luokanopettaja, Espoo
 

LISÄTIETOA

Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen täydennyskoulutusta ja kohderyhmälle (perusopetuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö) maksutonta, mutta esimerkiksi sijaiskuluista vastaa osallistuja itse.

Koulutukseen otetaan 30 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautumalla sitoudut koulutuksen kokonaisuuteen, koulutustapaamisiin osallistumiseen ja kokonaisuuden suorittamiseen.

Huom. Turussa järjestetään vastaava koulutus keväällä 2026.

Turun ryhmän aikataulu:
Lähipäivä 1: ma 19.1.2026 klo 9–16
Lähipäivä 2: ti 20.1.2026 klo 9–15.30
Webinaari 1: ti 10.3.2026 klo 13–15
Webinaari 2: ma 13.4.2026 klo 13–16
Lähipäivä 3: ma 11.5.2026 klo 9–16
 

 

Ilmoittautuminen
Ajankohta

17.11.2025–27.4.2026

Hinta
Maksuton

!

Hakeudu koulutukseen täyttämällä hakulomake viimeistään 27.10.2025

Koulutukseen toivotaan työparia/tiimiä samasta koulusta (esim. opettaja-johto), sillä koulutuksen sisältö ja tehtävät keskittyvät vahvasti myös työyhteisötasolle.

Jokaisen koulutukseen hakeutuvan on täytettävä hakulomake henkilökohtaisesti. Koulutuksen osallistujat hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Huom. Turussa järjestetään vastaava koulutus keväällä 2026. Turun ryhmän aikataulu on esitelty Lisätietoa-otsikon alla. Avaamme Turun ryhmän ilmoittautumisen kevään aikana. 
 

Ota yhteyttä
Minna Ristimäki
+358 50 4627213
minna.ristimaki@hyplus.fi
Minna-Mari Alanen
+358 50 5628165
minna-mari.alanen@hyplus.fi

Tämä koulutus on räätälöitävissä organisaatiollesi. Ota yhteyttä!

Tutustu myös näihin
Ajankohtaista