HY+:n yhteistyö Sharjan emiraatissa jatkuu – varhaiskasvatuksen koulutusohjelma tähtää moniammatilliseen yhteistyöhön

Sharjah Education Academy (SEA) on käynnistänyt uuden varhaiskasvatuksen Early Childhood Education Certification (ECEC) -ohjelman toteutuksen, jonka sisällöntuotantoprojektista on vastannut Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+ yhdessä yliopiston asiantuntijoiden kanssa. Ohjelmaan osallistuu varhaiskasvatuksen opettajia, johtajia ja koulunkäynninohjaajia Sharjan emiraatissa.

ECEC-ohjelma perustuu viimeisimpään varhaiskasvatuksen pedagogiikan tutkimukseen. Pedagogisen sisällön ovat suunnitelleet Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan asiantuntijat, ja oppimateriaali on räätälöity vastaamaan Yhdistyneiden arabiemiirikuntien koulutustarpeisiin.

Ohjelma käynnistettiin aiemmin tänä vuonna, ja sen tavoitteena on syventää Sharjan emiraatin varhaiskasvatushenkilöstön ymmärrystä uusimpaan tutkimukseen perustuvista varhaislapsuuden oppimismenetelmistä. Ohjelman sisältö on räätälöity kolmelle eri kohderyhmälle: varhaiskasvatuksen opettajille, johtajille ja koulunkäynninohjaajille.

Ohjelman pitkän aikavälin tavoite on varhaiskasvatuksen henkilöstön moniammatillisen yhteistyön ja korkealaatuisten oppimismenetelmien kehittäminen Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa. Lisäksi tarkoituksena on luoda ammatillisia oppimisyhteisöjä eri varhaiskasvatuksen sidosryhmien välille.

Ohjelma ottaa huomioon varhaiskasvatusvuosien merkittävän vaikutuksen lapsen oppimiseen, kehitykseen ja tulevaisuuteen. Ohjelman avulla halutaan lisäksi kiinnittää huomiota laadukkaan varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliseen merkitykseen.

Kuusi kuukautta kestävää ECEC-ohjelmaa tarjotaan arabian ja englannin kielillä hybridioppimismallin mukaisesti, eli se sisältää sekä lähiopetusta, itsenäistä opiskelua että verkossa tapahtuvaa opetusta. Ohjelman ensimmäiseen toteutukseen osallistui 27 varhaiskasvatuksen johtajaa, 82 opettajaa ja 60 koulunkäynninohjaajaa. Nyt käynnistyvässä toteutuksessa on mukana lähes 300 osallistujaa.

HY+ on kehittänyt koulutusohjelmia yhteistyössä SEA:n kanssa vuodesta 2020 lähtien. Verkkokoulutusten lisäksi HY+ ja Helsingin yliopiston asiantuntijat ovat osallistuneet opetusalan Post Graduate Diploma -ohjelman, maisteriohjelman ja ECEC-ohjelman kehittämiseen Sharjassa.

Lisätietoja antaa:

Minna Saadé, Lead Expert
Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+
minna.saade@hyplus.fi