FI | SV | EN

Tekoäly perusopetuksessa

Koulutus tarjoaa tietoa tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuuksista opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Koulutus tilataan organisaatiolle räätälöitävänä toteutuksena.

Lue luokanopettaja Jukka Lehtorannan haastattelu tekoälyn roolista oppimisessa ja pedagogiikassa >>

TAVOITE

Tekoäly perusopetuksessa -koulutus tarjoaa napakan perehdytyksen tekoälyn nykytilaan ja tapoihin hyödyntää sitä työvälineenä osana opetusta ja oppimista. Koulutus antaa keinoja hyödyntää tekoälyä opettajan ja oppijan työvälineenä sekä erilaisia menetelmiä opettaa tekoälyn vaikutuksia oppijoille.

KENELLE

Koulutus on suunnattu perusopetuksen opetushenkilöstölle.

Koulutuksen sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan toiveiden mukaan.

Huom! Järjestämme koulutuksia aiheesta myös oppilaitosjohdon sekä toisen asteen opetuksen näkökulmista.

Koulutuksen voi tilata myös tiettyyn oppiaineeseen tai aineryhmään >>

SISÄLTÖ

Koulutuksessa lähestytään tekoälyä kolmesta näkökulmasta:
1. mitä tekoälypalveluiden avulla pystytään tekemään,
2. miten tekoälyä käyttäviä palveluita voidaan hyödyntää opettamisessa ja oppimisessa, ja
3. miten tekoälyyn liittyviä ilmiöitä voi sisällyttää opetukseen.

Tekoälyn viimeaikaista kehitystä tarkastellaan erilaisten luovien tekoälyjen ja kuvia generoivien ja muiden tekoälyä hyödyntävien palvelujen (mm. kääntäjät, tekstin tiivistäjät, suosittelija-algoritmit) näkökulmasta.

Koulutuksen aikana esitellään erilaisia opettajien kehittämiä tapoja hyödyntää tekoälyä oman työn ja oppimisen tehostamisen tukena ja esitellään erilaisia palveluita ja materiaalipaketteja, joita voi hyödyntää oppijoita tekoälyyn ja sen vaikutuksiin tutustuttaessa.

HYÖDYT

  • Koulutuksen keskeistä antia on pedagogiikan hyödyntäminen ja vinkkien tarjoaminen siihen, miten tekoälyäpalveluita voi hyödyntää oppimista rikastavalla tavalla.
  • Koulutuksen aikana pohditaan myös keinoja pedagogiikan ja tehtävien kehittämiseksi niin, että tekoälypalveluiden käytöstä saadaan tarkoituksenmukaista ja läpinäkyvämpää.
  • Osana koulutusta tutustutaan myös tekoälyn tuomiin haasteisiin mm. tekijänoikeuksien ja plagioinnin suhteen.
  • Koulutus tarjoaa näkökulmia sekä oppilaan että opettajan työn tukemiseen myös silloin, kun opetusryhmässä on eri kieli-/taitotason omaavia oppilaita.

TOTEUTUS

Koulutus on luonteeltaan osallistavaa ja pedagogiikkaan keskittyvää.

Koulutus voidaan toteuttaa esim. kolmen tunnin tai koko päivän koulutuksena. Laajemmassa koulutuksessa osallistujat pääsevät laajasti tutustumaan ja kokeilemaan erilaisia tekoälypalveluita sekä suunnittelemaan niiden hyödyntämistä osana omaa työtä. Koulutus voidaan järjestää myös kahdessa osassa, jolloin se sisältää omaan työhön sovellettavan tekoälyä hyödyntävän välitehtävän.

PALAUTTEET

”Sain hyviä käytännön vinkkejä omaan opetustyöhön, ja pystyn nyt käyttämään tekoälyä laajemmin.”
”Ajatuksia herättävä kokonaisuus, erinomainen sisältö ja loistava kouluttaja!”
”Koulutus oli monipuolinen, asiantunteva ja innostava.”

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Matemaattiset taidot kehittyvät tiiviissä vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, niin kotona kuin varhaiskasvatuksessa. Perustaitojen oppiminen toteutuu parhaiten,

Matemaattiset taidot kehittyvät tiiviissä vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, niin kotona kuin varhaiskasvatuksessa. Perustaitojen oppiminen toteutuu parhaiten,…

Oletko Helsingin yliopiston alumni? Haluamme tukea sinua jatkuvassa oppimisessa ja ammatillisessa kehittymisessä. HY+ tarjoaa sinulle

Oletko Helsingin yliopiston alumni? Haluamme tukea sinua jatkuvassa oppimisessa ja ammatillisessa kehittymisessä. HY+ tarjoaa sinulle…

Uusi valtakunnallinen varhaiskasvatuksen ruokailusuositus ja varhaiskasvatussuunnitelma edellyttävät pedagogiselta henkilöstöltä uudenlaisia taitoja ja työkaluja. Lasten terveysongelmat

Uusi valtakunnallinen varhaiskasvatuksen ruokailusuositus ja varhaiskasvatussuunnitelma edellyttävät pedagogiselta henkilöstöltä uudenlaisia taitoja ja työkaluja. Lasten terveysongelmat…