Viestijä valmentajana – kuka muu muka?

Some kohahtaa ja olisi tarvis tehdä jotakin. Asiantuntijalla on edessään vaativa haastattelu median kanssa, mutta ei aikaisempaa kokemusta asiasta. Henkilöstön kirjoitustaitoa paikkaavat vahvat näkemykset eri tyylilajeista. Ohjeistusten perään huudetaan käytävillä, mutta harva jaksaa etsiä niitä intrasta. Viestijän pitäisi hoitaa oma tonttinsa, mutta ei pysty, kun on säntäiltävä tapaus kerrallaan pelastamaan porukkaa pulasta eri puolilta organisaatiota. Kuulostaako tutulta? Kauanko ajattelit jatkaa?

Oletko valmis päästämään irti kontrollista? Sillä aikuisten oikeasti eihän yllä kuvatun kaltainen paketti ole ollut kontrollissasi pitkään aikaan, jos koskaan.

Samalla voisit miettiä, miltä oma ammattitaitosi näyttää kulmahuoneesta katsottuna. Uskotaanko tilannearvioitasi, saatko valtaa tehdä tarvittavat ratkaisut? Otatko vastuun viestinnästä ja organisaation luotsaamisesta viestinnällisempään suuntaan kokonaisuutena?

Valmentajamainen työote vaatii pokkaa, ja siinä ei aina kerää kiitosta. Joskus täytyy sietää sitä, että asiat menevät pieleen.

Pitkällä tähtäimellä, erityisesti niukkoja voimavaroja jaettaessa, löisin silti vetoa delegoinnin puolesta. Viestintä ei yksinkertaisesti taivu kaikkeen itse, vaan tarvitaan koko organisaatio tekemään fiksumpia ja viestinnällisempiä ratkaisuja.

Vastaavasti organisaatio tarvitsee viestijän aivot rakentamaan linjauksia ja toimintamalleja, miettimään strategisemman tason kysymyksiä ja rakentamaan kokonaisuutta.

Tarvitaan teoriaa ja erilaisia temppuja hyvällä tilannetajulla. Uusia ja vanhoja ratkaisuja. Asioiden viemistä käytäntöön ja luottamista omaan ammattitaitoon, vaikka maailma mullistuu ympärillä.

Asennemuutosta tarvitaan niin omalla kuin organisaatioidenkin kohdalla. Muiden kokemuksia voi ja kannattaa hyödyntää.

Kun väittelin tohtoriksi, tein kaksi lupausta: Ensimmäinen oli se, että jaan ajatuksiani ja kokemuksiani alan hyödyksi. Toiseksi lupasin säilyttää kiinnostukseni uuteen, innostua kerta toisensa jälkeen maailmasta ympärilläni ja oppia itsekin lisää.

Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+ järjestää jälleen Viestijä valmentajana -koulutuksen. Haluatko sinä olla joukossa mukana? Minä ainakin olen. Uutta materiaalia ja ajatuksia pukkaa. Vitsit ovat yhtä huonoja kuin ennenkin.

Kirjoittaja: Hanna Salminen, VTT, valmentaja, viestintäjohtaja