Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

Uudet ravitsemussuositukset puhuttavat

Rasvojen vaikutus terveyteen ei ole yksiselitteinen. Tyydyttyneen rasvan vaihtaminen tyydyttymättömään edistää terveyttä, mutta vaihto hiilihydraatteihin ei. Uudet ravitsemussuositukset laittavat hyvälaatuiset ja kovat rasvat omiin lokeroihinsa.

Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm luennoi tänään Ravitsemuksen uusimmat näköalat -kurssillamme. Fogelholm on tällä hetkellä suosittu mies ja oli samana aamuna myös Ylen aamu-TV:ssä kertomassa ravitsemussuositusten vaikutuksista arjen ruokavalintoihin.

Terveyttä edistävä ruokavalio sisältää runsaasti kasvikunnan tuotteita eli kasviksia, marjoja, hedelmiä, palkokasveja ja täysjyväviljaa. Se sisältää myös kalaa, kasviöljyjä ja kasviöljypohjaisia levitteitä, pähkinöitä ja siemeniä sekä rasvattomia ja vähärasvaisia maitovalmisteita. On vakuuttavaa tutkimusnäyttöä siitä, että suositeltava ruokavalio edistää terveyttä ja pienentää lukuisten sairauksien riskiä. Ravitsemuksella on tärkeä merkitys sepelvaltimotaudin, aivoverenkiertohäiriöiden, verenpainetaudin, eräiden syöpien, tyypin 2 diabeteksen, lihavuuden, osteoporoosin ja hammaskarieksen synnyssä.

Fogelhom korostaa, että ravitsemussuositukset on laadittu väestötasolle, terveille kohtalaisesti liikkuville ihmisille. Tavoitteena ravitsemussuosituksille on terveyden edistäminen ja ylläpito, ei hoito. Suositukset soveltuvat sellaisenaan aikuisiän diabeetikoille ja henkilöille, joilla verenpaine tai veren rasva-arvot koholla, mutta suositukset eivät ole esim. laihduttamista varten. Uusiin ravitsemussuosituksiin pääsee tutustumaan täällä.

Ihmisten ruokailutottumukset ovat muuttuneet jyrkästi vuosikymmenien saatossa. Ruoka-aineryhmien yhteyttä sairastavuuteen on tutkittu väestötutkimuksissa, jonka tulokset osoittavat, että liha saattaa olla tyydyttyneen rasvan lähteenä maitovalmisteita haitallisempi. Punaisen lihan on todettu lisäävän pitkäaikaissairauksia, kun taas täysjyvävilja vähentää niitä. Kuitupitoiset ruuat ovat väestötutkimuksissa myös parhaiten lihomista estäviä.

Ravitsemuksen uusimmat näköalat on ravitsemis- ja elintarvikealan opettajille suunnattu kurssi. Muutamia kurssilta saamiamme palautteita:
” Todella antoisa ja inspiroiva koulutus.”
”Paras täydennyskoulutus jossa ikinä olen käynyt!”
”Tämä antoi voimavaroja töihin.”
”Hyvät ja napakat luennot ”
”Teki hyvää olla poissa töistä pari päivä ja oikeasti ajatella asioita. Tämä kurssi laittoi ajattelemaan.”
Järjestämme ravitsemus- ja elintarvikeasioista monipuolisesti täydennyskoulutusta ja tilauskoulutusta. Ota yhteyttä ja kysy lisää: suunnittelija Aija Kortesmaa, aija.kortesmaa@helsinki.fi tai 040 569 4262.

Lähteet: Valtion ravitsemusneuvottelukunta
ja Mikael Fogelholm

Lue seuraavaksi

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>