Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

Yhteisöllinen oppiva toimintakulttuuri – tiimin johtamisen taidot lukiossa

Valmennus kehittää lukion henkilöstön tiimityöskentelytaitoja ja tiimijohtajuusosaamista sekä edistää tiimien toimintaa osana lukion yhteisöllistä ja oppivaa toimintakulttuuria.

Uudistuva lukion opetussuunnitelma asettaa haasteita ja mahdollisuuksia mm. laajalle yhteistyölle ja sen johtamiselle, pedagogiikan kehittämiselle, oppimisen ohjaamiselle ja oppiaineiden yhdistämiselle. Lukiossa työskentelevien opettajien työtapaa kuvaa yhä enemmän yhdessä tekeminen, jolloin tiimityö- ja vuorovaikutustaidot korostuvat. Miten vahvistaa tiimityöskentelyn perustaitoja sekä edistää tiimien toimintaa osana yksiköiden toimintakulttuuria ja oppivaa yhteisöä?

KENELLE

Valmennus on suunnattu erityisesti lukion opettajille, jotka toimivat mm. eri tiimien vetäjinä; johtoryhmän ja suunnitteluryhmien jäseninä; aineryhmien, työryhmien ja projektien vetäjinä sekä kehittäjä- ja tutoropettajina.

TAVOITTEET

Valmennus kehittää lukion henkilöstön tiimityöskentelytaitoja ja tiimijohtajuusosaamista sekä edistää tiimien toimintaa osana lukion yhteisöllistä ja oppivaa toimintakulttuuria.

Valmennuksessa saadaan konkreettisia työkaluja tiimien ja ryhmien johtamiseen ja ohjaamiseen. Koulutuspäivien aikana osallistujat pääsevät kokemaan toimintatavat käytännössä, joten ne on helppo soveltaa omaan käyttöön.

Jatkuvasti toimintaansa arvioiva ja kehittävä yhteisö haastaa itseään sekä tunnistaa ja hyödyntää vahvuuksiaan. Yhdessä tekeminen ja osallisuuden kokemukset vahvistavat yhteisöä.

KÄSITELTÄVIÄ SISÄLTÖJÄ

Toimintakulttuurin luominen, 1,5 op

  • Yhteisöllisen oppivan toimintakulttuurin tavoitteet ja kehittävä arviointi
  • Tiimiorganisaation rakenteet ja sosiaalinen pääoma
  • Koko yhteisön osallisuus
  • Muutoksen vaiheet ja systeeminen kehittämisosaaminen
  • Lukion uuden opetussuunnitelman kulmakivet

Tiimien rakenteet ja roolit ratkaisevat, 1,5 op

  • Toimivien tiimien muodostaminen
  • Johtoryhmän ja tiimien tavoitteellinen toiminta ja lukuvuoden suunnittelu
  • Yhteisöllisen kokouksen vaiheet ja työtavat
  • Johtoryhmän ja tiimien valmentava pedagoginen johtajuus
  • Tiimin johtajan ja tiimin jäsenten vastuuroolit
  • Minä tiimin johtajana – itsetuntemus vahvuutena

Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot tiimissä, 1,5 op

  • Positiivisen ilmapiirin ja luottamuksen rakentamisen keinot
  • Tiimin ryhmädynamiikka ja kehitysvaiheet
  • Tiimin jäsenten vuorovaikutustaitojen kehittyminen
  • Erilaisten tiiminjäsenten yhteistyö
  • Tiimin tehokas viestintä

Tiimityön mahdollisuudet lukiossa, 1,5 op

  • Opiskelijoiden osallisuus tiimien ja koko lukion toiminnassa
  • Tiimien välinen yhteistyö
  • Yhteisopettajuus mahdollisuutena
  • Tiimin yhteistyö johtoryhmän ja yhteistyökumppanien kanssa

TOTEUTUS

  • Jokaiseen osioon kuuluu kaksi lähikoulutuspäivää ja tiimin kehittämissuunnitelman työstämistä ohjatusti
  • Kokonaisuus voidaan räätälöidä tilaajan tarpeiden mukaan

Valmennuksessa oppimista tukee oma suunnitelma:

  • Nykytilan kartoitus ja kehittämisaskeleet omassa tiimissä tai johtoryhmässä
  • Oman tiimin johtamis- ja kehittämissuunnitelman laatiminen
  • Oman suunnitelman mukaiseen etenemiseen saa valmentajalta tukea

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Anne Burman
050 415 0538
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Anne Burman
050 415 0538
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

videon kuvaaminen kännykällä
Video on mainio väline opettaa, ohjeistaa ja oivaltaa
Somevaikuttajien tekemiä videoita on meille tarjolla lukematon määrä, mutta on vaikea löytää yksinkertaista ja selkeää […]
HY+digiaamu: Inkluusio? Pohdittavaa perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen johtamiseen
Inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen kysymykset ovat ajankohtaisia kouluissa ja päiväkodeissa. Inkluusion toteutumiseen vaikuttavat olennaisesti koulu- […]
työtiimi
Miksi valmentava johtaminen kannattaa
Mitä on valmentava johtaminen ja mitä hyötyä on valmentavasta johtamistyylistä? Valmentava johtaminen on arvostava, osallistava ja tavoitteellinen tapa vaikuttaa. [...]

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>