Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

Vastuullinen viestintä ja läpinäkyvä brändi

Koulutuksen tavoitteena on oppia hyödyntämään vastuullisuusviestintää organisaation strategisena työkaluna.

Vastuullisuusviestinnällä tehdään organisaation eettistä toimintaa näkyväksi. Organisaation on osattava viestiä arvoistaan ja vastuullisuudestaan suunnitelmallisesti, uskottavasti ja merkityksellisesti. Kuluttajadialogi ja organisaation sisäinen viestintä ovat vastuullisuusviestinnän keskiössä. Koulutuksesta saa käytännön vinkkejä vastuullisen viestinnän kehittämiseen ja toteuttamiseen.

Hyöty ja keskeiset tavoitteet 

Vastuullinen viestintä on keskeinen osa kestävää yritysten ja muiden organisaatioiden toimintaa. Vastuullisen viestinnän toteuttaminen edellyttää eettistä viestintää ja läpinäkyvää brändinrakentamista. On tärkeää ymmärtää, mille periaatteille vastuullinen viestintä rakentuu. 

Vastuullinen viestintä ja läpinäkyvä brändi -koulutuksessa opit, millainen organisaation viestintä on sekä kestävää että läpinäkyvää. Perehdyt muun muassa kuluttajadialogiin ja luottojoukkojen rakentamiseen hybridimedian maailmassa, viestinnän eettisyyden tunnuspiirteisiin, särkymättömän organisaatioviestinnän periaatteisiin ja uudenlaisen vaikuttamisen tapoihin, kuten yritysaktivismiin.

Koulutuksessa kehität omaa viestinnän osaamistasi osallistavan ja moniäänisen organisaatioviestinnän sekä kestävän brändin toteuttamiseksi. Kuulet paljon käytännön esimerkkejä ja saat vinkkejä osallistamiseen, vastuullisen viestinnän kehittämiseen ja sen monikanavaiseen toteuttamiseen. Ennen kaikkea opit, miten valjastat vastuullisuusviestinnän organisaationne strategiseksi työkaluksi. 

Kenelle 

Koulutus on tarkoitettu viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisille. Koulutus sopii hyvin myös sinulle, joka haluat laajentaa osaamistasi kestävyyden ja vastuullisuuden teemoista ja työskentelet jossakin seuraavista tehtävistä:   

  • esihenkilö, päällikkö, johto 
  • henkilöstön ja organisaation kehittäjä  
  • asiantuntija tai hallinnon ammattilainen.  

Esimerkki koulutuksen sisällöstä

1. koulutuspäivä

  • Hybridi mediamaisema, alustatalous ja viestintä kompleksisessa maailmassa 
  • Vastuullisuusviestintä meillä ja muualla: peilataan ennakkotehtävän tuloksia toisiin sekä avataan kyselyn taustaoletuksia 
  • Mitä on läpinäkyvä viestintä 
  • Organisaation luottojoukkojen rakentaminen 
  • Oman organisaation kehittäminen – kestävyys toiminnaksi – miten viestintä edistää tätä. Eväät omaan viestinnän kehittämiseen.
  • Case puheenvuoro

2. koulutuspäivä

  • Viestinnän etiikka 
  • Kuluttajadialogin ja vastuullisen brändin rakentaminen: tutkimustuloksia   
  • Osallistavan viestinnän toteuttaminen: esimerkki kaupunkiorganisaatiosta 
  • Yritysaktivismi / toimitusjohtaja-aktivismi 
  • Kestävä sidosryhmäyhteistyö: esimerkki yritysorganisaatiosta 
  • Omat opit käytäntöön – miten eteenpäin viestinnän kehittämisen kanssa
  • Case puheenvuoro

Koulutuksessa hyödynnetään verkko-oppimisalustaa, toiminnallisia menetelmiä sekä sosiaalisen median välineitä osallistujien ja heidän organisaatioidensa tarpeiden mukaan

Kouluttaja

Kouluttajana toimii Helsingin yliopiston organisaatioviestinnän työelämäprofessori Outi Ihanainen-Rokio (FT), joka on erikoistunut asiantuntijaorganisaatioiden johtamiseen. Hänellä on 10 vuoden kokemus henkilöstöjohtamisesta sekä osaamisen kehittämisen johtamisesta. Ihanainen-Rokiolla on ammatillisen opettajan pätevyys erikoistuneena e-oppimiseen. Työelämäprofessuurin ohella hän toimii johdon valmentajana, liiketoimintamuotoilijana sekä yrittäjänä Growthsetters Oy:ssa. Ihanainen-Rokio on toteuttanut kymmeniä palvelumuotoilutyöpajoja, joissa tyypillisesti kirkastetaan organisaation strategiaa, palvelukehitystä ja kohderyhmien tavoittamista. Lisäksi hän on erikoistunut johtoryhmien kompetenssien kehittämiseen erityisesti ilmiöpohjaisen johtamisen ja kompleksisuuden teemoista. Ihanainen-Rokio opettaa johtamista ja viestintää myös JSBE:ssä sekä Helsinki School of Businessin (Helbus) ohjelmassa.

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Minna Ristimäki
050 462 7213
etunimi.sukunimi@hyplus.fi
Kati Korhola
050 556 0549
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Minna Ristimäki
050 462 7213
etunimi.sukunimi@hyplus.fi
Kati Korhola
050 556 0549
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Digitaaliset taidot
Digitaalisten taitojen ja osaamisen kuvaukset Uudet lukutaidot -ohjelmassa
Osaamisen ennakointifoorumin raportissa Osaaminen 2035 todetaan, että tulevaisuudessa muutoksen hallintaa edistävät metataidot, kuten ongelmanratkaisu- ja […]
Työyhteisö
Työyhteisön kehittäminen ja etätyö: johtamisen viisi haastetta
Kokonaisvaltainen siirtyminen etätyöhön ja toisaalta vaiheittainen palaaminen työpaikoille ovat olleet monissa organisaatioissa mietinnän paikkoja. Työyhteisön […]
ProViestijä-koulutusohjelma viestintätyössä kehittymisen tukena
HY+:n ProViestijä-koulutusohjelmaan on osallistunut vuosien varrella jo lähes 800 viestinnän parissa työskentelevää, ja se käynnistyy […]

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>