Vastuullisuusviestinnällä tehdään organisaation eettistä toimintaa näkyväksi. Organisaation on osattava viestiä arvoistaan ja vastuullisuudestaan suunnitelmallisesti, uskottavasti ja merkityksellisesti. Kuluttajadialogi ja organisaation sisäinen viestintä ovat vastuullisuusviestinnän keskiössä.
Tästä koulutuksesta organisaatio saa käytännön vinkkejä vastuullisen viestinnän kehittämiseen ja toteuttamiseen.
Hyöty ja keskeiset tavoitteet
Vastuullinen viestintä on keskeinen osa kestävää yritysten ja muiden organisaatioiden toimintaa. Vastuullisen viestinnän toteuttaminen edellyttää eettistä viestintää ja läpinäkyvää brändinrakentamista. On tärkeää ymmärtää, mille periaatteille vastuullinen viestintä rakentuu.
Koulutuksessa osallistujat oppivat, millainen organisaation viestintä on sekä kestävää että läpinäkyvää. Koulutuksessa perehdytään muun muassa kuluttajadialogiin ja luottojoukkojen rakentamiseen hybridimedian maailmassa, viestinnän eettisyyden tunnuspiirteisiin, särkymättömän organisaatioviestinnän periaatteisiin ja uudenlaisen vaikuttamisen tapoihin, kuten yritysaktivismiin.
Koulutuksessa kehitetään viestinnän osaamista osallistavan ja moniäänisen organisaatioviestinnän sekä kestävän brändin toteuttamiseksi. Koulutuksessa on paljon käytännön esimerkkejä ja annetaan vinkkejä osallistamiseen, vastuullisen viestinnän kehittämiseen ja sen monikanavaiseen toteuttamiseen.
Ennen kaikkea osallistujat oppivat, miten vastuullisuusviestintä valjastetaan organisaation strategiseksi työkaluksi.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisille. Koulutus sopii hyvin myös niille, jotka haluavat laajentaa osaamistaan kestävyyden ja vastuullisuuden teemoista ja työskentelevät organisaatiossa jossakin seuraavista tehtävistä:
- esihenkilö, päällikkö, johto
- henkilöstön ja organisaation kehittäjä
- asiantuntija tai hallinnon ammattilainen
Esimerkki koulutuksen sisällöstä
1. koulutuspäivä
- Hybridi mediamaisema, alustatalous ja viestintä kompleksisessa maailmassa
- Vastuullisuusviestintä meillä ja muualla: peilataan ennakkotehtävän tuloksia toisiin sekä avataan kyselyn taustaoletuksia
- Mitä on läpinäkyvä viestintä
- Organisaation luottojoukkojen rakentaminen
- Oman organisaation kehittäminen – kestävyys toiminnaksi – miten viestintä edistää tätä. Eväät omaan viestinnän kehittämiseen.
- Case puheenvuoro
2. koulutuspäivä
- Viestinnän etiikka
- Kuluttajadialogin ja vastuullisen brändin rakentaminen: tutkimustuloksia
- Osallistavan viestinnän toteuttaminen: esimerkki kaupunkiorganisaatiosta
- Yritysaktivismi / toimitusjohtaja-aktivismi
- Kestävä sidosryhmäyhteistyö: esimerkki yritysorganisaatiosta
- Omat opit käytäntöön – miten eteenpäin viestinnän kehittämisen kanssa
- Case puheenvuoro
Koulutuksessa hyödynnetään verkko-oppimisalustaa, toiminnallisia menetelmiä sekä sosiaalisen median välineitä osallistujien ja heidän organisaatioidensa tarpeiden mukaan.