FI | SV | EN

Innovatiivisuuden johtaminen valmentavasti

Innovatiivisuus on keskeistä organisaatioiden selviytymiselle ja kasvulle niin normaalioloissa kuin poikkeustilanteissa ja kriiseissäkin.

Miten johtaa innovatiivisuutta ja hyödyntää siinä valmentavaa johtamisotetta? Millaisia konkreettisia toimintatapoja voidaan ottaa käyttöön organisaation arjessa, kun halutaan tukea innovatiivisuutta? Kuinka johtaa ihmisiä ja organisaatiota sekä ohjata tiimejä kestävästi kohti innovatiivisuutta?

Näihin kysymyksiin tarjotaan vastauksia tässä innovatiivisuuden johtamisen valmennuksessa!

Koulutus voidaan toteuttaa etä- tai lähivalmennuksena, joka räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan. Tällä sivulla on esitelty yksi esimerkki toteutusmahdollisuudesta.

Hyödyt ja tavoitteet

Valmennus perustuu Helsingin yliopistossa tehtyyn tutkimukseen innovatiivisuuden taustalla vaikuttavista tekijöistä: myötätunnosta ja myötäinnosta. Ne ovat avainasemassa, kun tavoitteena on kasvattaa innovatiivisuutta paitsi yksilöissä, myös työyhteisöissä ja organisaatioissa.

Myötätunnon ja -innon näkökulmat yhdistetään valmennuksessa laadukkaaseen tutkimukseen ja vankkaan kokemukseen valmentavasta johtamisesta. Kouluttajina toimivat sekä valmentavan johtamisen että työelämän myötätunnon huippuasiantuntijat.

Hyödyt organisaatiolle:

  • Organisaatioihin syntyy innovatiivisuutta tukevia myötätunnon ja myötäinnon toimintatapoja yhdistettynä valmentavan johtamisen käytäntöihin.
  • Edellä mainitut lisäävät organisaatiossa työntekijöiden sitoutuneisuutta, hyvinvointia, tyytyväisyyttä ja tuloksellisuuta. 

Tiedolliset ja kokemukselliset tavoitteet:

  • Osallistuja ymmärtää, mitä valmentava johtajuus sekä myötätunto ja -into ovat ja miten ne vaikuttavat innovatiivisuuden johtamiseen.
  • Osallistuja saa kokemuksen sekä valmentavasta johtamisesta että työskentelystä myötätuntoisessa ja -intoisessa ryhmässä.
  • Kokemus tukee käyttökelpoisten oivallusten syntymistä ja havainnollistaa, miten näitä työkaluja on mahdollista käyttää omassa johtamistyössä ja miksi ne ovat oleellisia innovatiivisuuden kannalta. 

Konkreettiset toimintatavat ja työkalut:

  • Opitaan käyttämään valmentavan johtamisen työkaluja.
  • Luodaan ja kokeillaan konkreettisia toimintatapoja myötätunnon ja -innon lisäämiseksi omassa organisaatiossa.
  • Poimitaan yhteisesti luoduista työkaluista ne, jotka parhaiten sopivat innovatiivisuuden edistämiseen.

Kenelle

Koulutus on suunnattu johtajille ja esihenkilöille, keskijohdolle, asiantuntijoille ja projektipäälliköille.

Esimerkki koulutustoteutuksesta

Koulutuksen keskeinen sisältö:

  • Valmentava johtaminen
  • Innovatiivisuus, myötätunto ja johtaminen
  • Innovatiivisuuden johtaminen valmentavalla työotteella

Koulutus sisältää ennakkotehtävän ja kolme etäkoulutusosiota/webinaaria, joihin sisältyy erilaisia harjoituksia, työpajoja ja lopputehtävä.

Osio 1: Valmentava johtaminen

  • Mitä on valmentava johtaminen ja miten käyn valmentavan keskustelun sekä siihen liittyviä työkaluja ja harjoituksia

Osio 2: Innovatiivisuus, myötätunto ja johtaminen

  • Mitä innovatiivisuus on ja missä sen juuret ovat?
  • Myötätunto ja -into organisaatioissa: mitä ne ovat, mitkä ovat niiden hyödyt ja sudenkuopat, esteet ja edistäjät?
  • Miten myötäeläminen edistää innovatiivisuutta?
  • Myötätunnon esteistä ja edistäjistä 

Osio 3: Valmenna tiimisi innovatiivisuuteen

  • Miten käyttää valmentavaa johtamista juuri innovatiivisuuden ja sen edellytysten eli myötätunnon ja -innon edistämiseen?
  • Lopputehtävä ja teemaan liittyvä itsearvio sekä jatkotavoitteet

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Lapselle kielen merkitys on kiistaton, sillä se luo pohjan ajattelulle, havaitsemiselle, tuntemiselle ja vuorovaikutukselle. Kielen

Lapselle kielen merkitys on kiistaton, sillä se luo pohjan ajattelulle, havaitsemiselle, tuntemiselle ja vuorovaikutukselle. Kielen…

Valmentava johtaminen koki aikamoisen renessanssin koronapandemian myötä. Kun työtä oli pakko alla kuin alalla tehdä

Valmentava johtaminen koki aikamoisen renessanssin koronapandemian myötä. Kun työtä oli pakko alla kuin alalla tehdä…