Yhteisopettajuus toimii keskeisenä keinona viedä uudistetun oppimisen tuen periaatteet käytäntöön. Yhteisopettajuus edistää inkluusiota, mahdollistaa ryhmäkohtaisen, joustavan ja oikea-aikaisen tuen antamisen, ja tukee niin oppilaiden kuin opettajien hyvinvointia. Koulutus antaa tukea ja välineitä yhteisopettajuuden toteuttamiseen ja sitä tukevan toimintakulttuurin edistämiseen perusopetuksessa.
Koulutus perustuu yhteisopettajuutta koskevaan tutkimustietoon, ja sen tavoite on lisätä osallistujien ymmärrystä ja osaamista yhteisopettajuuden edellytyksistä sekä yhteisopetuksen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Koulutuksessa osallistujat saavat käytännön työkaluja yhteisopettajuuden ja toimintakulttuurin kehittämiseen.
Hyödyt
Koulutuksessa osallistuja pääsee kehittämään omaa yhteisopettajuutta yhdessä työparin tai tiimin kanssa. Koulutus antaa tietoa yhteisopettajuuden periaatteista, suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista sekä tarjoaa käytännön välineitä yhteisopettajuuden toteuttamiseen.
Kenelle
Koulutus on suunnattu perusopetuksen opettajille, ja se toteutetaan organisaatiokohtaisesti. Koulutukseen on hyvä osallistua yhdessä yhteisopettajaparin tai tiimin kanssa, tai se voidaan räätälöidä koko työyhteisölle. Koulutus voidaan järjestää kohdennetusti ala- ja yläkouluille.
Sisältö
Yhteisopettajuuden periaatteet, rakenteet, mallit ja käytänteet
- Yhdessä tekemisen ja opettamisen mahdollisuudet
- Mitä yhteisopettajuus tarkoittaa osana toimintakulttuurin muutosta opettajuuden, opettamisen ja johtamisen kannalta?
- Tunnistetaan yhteisopettajuutta tukevia edellytyksiä ja etsitään ratkaisuja toimintaa haastaville tekijöille
Pedagogiset menetelmät yhteisopetuksessa ja oppimisen arviointi
- Miten yhteisopettajuuden avulla voidaan mahdollistaa monipuolista oppimista? Millaisia malleja on käytettävissä joustavaan ryhmittelyyn, eriyttämiseen sekä oppimisessaan tukea tarvitsevien oppilaiden oppimisen tukemiseen?
- Yhteisopettajuuden vaikutus oppilaisiin ja oppilaiden osallistaminen toimintakulttuurin kehittämisessä
- Pedagogiikka muuntuvissa oppimisen tiloissa
Opettajan vahvuudet, vuorovaikutus ja luottamus yhteistyön voimavarana
- Omat ja työparin vahvuudet ja tasavertaisuus, arvojen, oppimiskäsityksen ja työskentelytapojen tunnistaminen – mitä yhteisopettajana oleminen on? Miten huomioida tasavertaisuus yhteisopettamisessa?
- Arvostava vuorovaikutus ja luottamus yhteisopettajuudessa
Yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistaminen: kokeilemalla kehittäminen
- Mitä on kokeilemalla kehittäminen ja mitä se tarkoittaa koulun arjessa? Miten kokeilukulttuuri tukee yhteiskehittämistä ja -tekemistä sekä yhdessä oppimista? Miksi yhteisopettajuudessa tarvitaan kokeilevan kehittäjän asennetta?
- Kaksiosaiseen koulutukseen voidaan sisällyttää oman yhteisopettajuuskokeilun suunnitteleminen: Kokeilu suunnitellaan yhdessä työparin tai -tiimin kanssa. Suunnitellut kokeilut ovat suoraan vietävissä arjen työhön.
Toteutus
Koulutus voidaan toteuttaa esimerkiksi koko päivän tai kahden puolen päivän mittaisena lähi- tai etäkoulutuksena. Koulutuksen sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan toiveen mukaan.