FI | SV | EN

Toimiva yhteisopettajuus perusopetuksessa 

Koulutus antaa tukea ja välineitä yhteisopettajuuden toteuttamiseen ja sitä tukevan toimintakulttuurin edistämiseen perusopetuksessa.

Yhteisopettajuus toimii keskeisenä keinona viedä uudistetun oppimisen tuen periaatteet käytäntöön. Yhteisopettajuus edistää inkluusiota, mahdollistaa ryhmäkohtaisen, joustavan ja oikea-aikaisen tuen antamisen, ja tukee niin oppilaiden kuin opettajien hyvinvointia. Koulutus antaa tukea ja välineitä yhteisopettajuuden toteuttamiseen ja sitä tukevan toimintakulttuurin edistämiseen perusopetuksessa.  

Koulutus perustuu yhteisopettajuutta koskevaan tutkimustietoon, ja sen tavoite on lisätä osallistujien ymmärrystä ja osaamista yhteisopettajuuden edellytyksistä sekä yhteisopetuksen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Koulutuksessa osallistujat saavat käytännön työkaluja yhteisopettajuuden ja toimintakulttuurin kehittämiseen.  

Hyödyt 

Koulutuksessa osallistuja pääsee kehittämään omaa yhteisopettajuutta yhdessä työparin tai tiimin kanssa. Koulutus antaa tietoa yhteisopettajuuden periaatteista, suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista sekä tarjoaa käytännön välineitä yhteisopettajuuden toteuttamiseen.  

Kenelle 

Koulutus on suunnattu perusopetuksen opettajille, ja se toteutetaan organisaatiokohtaisesti. Koulutukseen on hyvä osallistua yhdessä yhteisopettajaparin tai tiimin kanssa, tai se voidaan räätälöidä koko työyhteisölle. Koulutus voidaan järjestää kohdennetusti ala- ja yläkouluille.  

Sisältö 

Yhteisopettajuuden periaatteet, rakenteet, mallit ja käytänteet  

  • Yhdessä tekemisen ja opettamisen mahdollisuudet  
  • Mitä yhteisopettajuus tarkoittaa osana toimintakulttuurin muutosta opettajuuden, opettamisen ja johtamisen kannalta?  
  • Tunnistetaan yhteisopettajuutta tukevia edellytyksiä ja etsitään ratkaisuja toimintaa haastaville tekijöille 

Pedagogiset menetelmät yhteisopetuksessa ja oppimisen arviointi  

  • Miten yhteisopettajuuden avulla voidaan mahdollistaa monipuolista oppimista? Millaisia malleja on käytettävissä joustavaan ryhmittelyyn, eriyttämiseen sekä oppimisessaan tukea tarvitsevien oppilaiden oppimisen tukemiseen?  
  • Yhteisopettajuuden vaikutus oppilaisiin ja oppilaiden osallistaminen toimintakulttuurin kehittämisessä  
  • Pedagogiikka muuntuvissa oppimisen tiloissa  

Opettajan vahvuudet, vuorovaikutus ja luottamus yhteistyön voimavarana   

  • Omat ja työparin vahvuudet ja tasavertaisuus, arvojen, oppimiskäsityksen ja työskentelytapojen tunnistaminen – mitä yhteisopettajana oleminen on? Miten huomioida tasavertaisuus yhteisopettamisessa?   
  • Arvostava vuorovaikutus ja luottamus yhteisopettajuudessa  

Yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistaminen: kokeilemalla kehittäminen    

  • Mitä on kokeilemalla kehittäminen ja mitä se tarkoittaa koulun arjessa? Miten kokeilukulttuuri tukee yhteiskehittämistä ja -tekemistä sekä yhdessä oppimista? Miksi yhteisopettajuudessa tarvitaan kokeilevan kehittäjän asennetta?   
  • Kaksiosaiseen koulutukseen voidaan sisällyttää oman yhteisopettajuuskokeilun suunnitteleminen: Kokeilu suunnitellaan yhdessä työparin tai -tiimin kanssa. Suunnitellut kokeilut ovat suoraan vietävissä arjen työhön. 

Toteutus 

Koulutus voidaan toteuttaa esimerkiksi koko päivän tai kahden puolen päivän mittaisena lähi- tai etäkoulutuksena. Koulutuksen sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan toiveen mukaan. 

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Millaista uutta osaamista työelämässä tarvitaan? Vastaa lyhyeen kyselyyn ja kerro, mitä taitoja sinä tai organisaatiosi

Millaista uutta osaamista työelämässä tarvitaan? Vastaa lyhyeen kyselyyn ja kerro, mitä taitoja sinä tai organisaatiosi…

Millaista uutta osaamista työelämässä tarvitaan?

Vastaa ja voita 1000 € lahjakortti

HY+:n koulutukseen* tai osaamisen kehittämiseen coachin kanssa!