Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

Taide- ja elämyspedagogiikka lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena

Koulutus vahvistaa opettajien tietoja, valmiuksia ja osaamista elämys- ja taidepedagogisten menetelmien hyödyntämisestä osana opetus- ja kasvatustyötä.

Koulutuksen keskeisinä teemoina ovat sosiokulttuurinen innostaminen, elämys- ja taidepedagogisten menetelmien merkitys kohtaamisen mahdollistajana sekä ryhmien ja yhteisöjen vahvistajana.

Koulutuksen aikana perehdytään myös kokemusten merkitysten avaamiseen ja reflektointiin, ryhmien psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden vahvistamiseen sekä elämyspedagogisten menetelmien monipuoliseen soveltamiseen osana eri-ikäisten ihmisten kanssa tehtävää kasvatustyötä.

Kenelle

Koulutus on räätälöitävissä varhaiskasvatuksen ammattilaisille, perusopetuksen luokan- ja aineenopettajille, ammatillisille opettajille ja nuorisopalveluissa työskenteleville.  Myös moniammatilliset ryhmät ovat mahdollisia.

Hyödyt

Koulutuksesta osallistujat saavat:

  • tukea lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämiseen
  • käytännön työkaluja luonto- ja taidepohjaisten menetelmien toteuttamiseen; ryhmäytymiseen; ryhmädynamiikan, ryhmien psyykkisen turvallisuuden ja toiminnan edistämiseen sekä lasten ja nuorten toimijuuden vahvistamiseen 
  • tukea osallisuuden edistämiseen ja osallisuustyökalujen soveltamiseen
  • tukea kasvattajien ammatillisen reflektoinnin ja toisilta oppimisen edistämiseen
  • käytännön ratkaisuja elämys- ja seikkailupedagogisten menetelmien soveltamiseen ja kokemuksellisuuden merkityksen avaamiseen.

Sisältöjä

Koulutukseen voidaan tilaajan toiveen mukaisesti sisällyttää esimerkiksi seuraavia teemoja:

  • Seikkailu- ja elämyspedagogiikan perusteet
  • Seikkailu- ja elämyspedagogiikan käytännön soveltaminen
  • Turvallinen ryhmän rakentaminen
  • Luonnon hyvinvointivaikutukset ja luontopohjaiset menetelmät
  • Osallisuus ja osallisuustyökalut
  • Taidetyöskentelyn ja prosessidraaman perusteet
  • Taide- ja draamapohjaisten menetelmien käytännön soveltaminen
  • Käytännön ideoivaa työskentelyä teemoihin liittyen
  • Oman kehittämisprojektin toteuttaminen

Toteutustapa ja laajuus

Koulutuksesta voidaan räätälöidä organisaatiollenne haluamanne laajuinen kokonaisuus verkko- tai lähitoteutuksena sisältäen ennakkotehtävän, osallistujien omaan työhön ja yksikköön sovellettavia tehtäviä ja ohjausta. Myös luonnossa toteutettavat koulutuspäivät ovat mahdollisia. Kokonaisuus voidaan toteuttaa myös kokonaan verkkokoulutuksena.

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Riitta Aho
050 448 7170
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Riitta Aho
050 448 7170
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

videon kuvaaminen kännykällä
Video on mainio väline opettaa, ohjeistaa ja oivaltaa
Somevaikuttajien tekemiä videoita on meille tarjolla lukematon määrä, mutta on vaikea löytää yksinkertaista ja selkeää […]
HY+digiaamu: Inkluusio? Pohdittavaa perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen johtamiseen
Inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen kysymykset ovat ajankohtaisia kouluissa ja päiväkodeissa. Inkluusion toteutumiseen vaikuttavat olennaisesti koulu- […]
työtiimi
Miksi valmentava johtaminen kannattaa
Mitä on valmentava johtaminen ja mitä hyötyä on valmentavasta johtamistyylistä? Valmentava johtaminen on arvostava, osallistava ja tavoitteellinen tapa vaikuttaa. [...]

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>