Tämä koulutus tarjoaa ammatillisen koulutuksen henkilöstölle mahdollisuuden kehittää ratkaisukeskeistä työotettaan. Tavoitteena on vahvistaa opettajien pystyvyyden tunnetta ja joustavuutta sekä lisätä heidän valmiuksiaan tukea oppijoita ja valita toimivia pedagogisia keinoja.
Koulutuksen ratkaisukeskeinen viitekehys luo taustan, josta käsin nuoren kanssa työskentelevän on mahdollista etsiä joustavia ja toimivia ratkaisuja matkalla kohti tavoitteita.
Koulutuksessa annetaan myös tietoa neuropsykiatrisista oireyhtymistä eri ikävaiheissa sekä niiden positiivisista ja negatiivisista vaikutuksista toimintaan, käyttäytymiseen, toiminnanohjaukseen, vuorovaikutukseen ja oppimiseen.
Koulutuksessa yhdistetään tutkimustietoa ja käytännön esimerkkejä. Painotus on konkretiassa ja käytännöllisyydessä. Koulutuksen jälkeen osallistujilla on konkreettisia työkaluja omaan työhön vietäviksi.
Hyödyt
Koulutus lisää osallistujien ymmärrystä ja osaamista tunnistaa, kohdata ja tukea tuen tarpeisia oppijoita. Koulutus auttaa huomioimaan kehityspsykologisen näkökulman ja lähikehityksen tunnistamisen.
Koulutuksen avulla tuetaan nuoren toiminnanohjauksen taitoja, saadaan tietoa käyttäytymiseen ja oppimiseen vaikuttavista neuropsykiatrisista oireyhtymistä ja tiedostetaan ratkaisukeskeisen ajattelun ja toimintatavan perusteet. Koulutus tarjoaa tukea omaan työhön.
Kohderyhmä
Ammatillisen koulutuksen henkilöstö.
Keskeiset sisällöt
Koulutus koostuu yhdestä kokonaisesta lähikoulutuspäivästä (6 h).
Ratkaisukeskeinen ajattelu: tutkimustietoa ja käytännön harjoituksia
- Ratkaisukeskeisyyden periaatteisiin tutustuminen
- Voimavara-ajattelu ja onnistumisten toteamisen merkitys yhteistyön työkalujen luomisessa suhteessa oppilaisiin, huoltajiin ja kollegoihin
- Onnistumisen pedagogiikka ja tavoitteistamisen taito
- Ratkaisukeskeinen ajattelu verkossa opiskelevien nuorten tukemisessa.
Neuropsykiatristen oireyhtymien huomioiminen pedagogisissa ratkaisuissa: tutkimustietoa ja käytännön harjoituksia
- Perustietoa neuropsykiatrisista oireyhtymistä
- Tutkimuksiin ja hyviin käytäntöihin perustuvia pedagogisia ratkaisuja
- Yksilön ja ryhmän näkökulma: yksilöllinen tuki ryhmässä, koko ryhmään kohdistuvat hyvät käytänteet, ryhmäilmiöt
Ratkaisukeskeinen vuorovaikutus ja dialogisuus: tietoa ja käytännön harjoituksia
- Tunnetilojen vaikutus viestintään ja vuorovaikutukseen
- Keinoja tunteiden säätelyyn koettelevissa tilanteissa
Kouluttaja
Kouluttajana toimii ratkaisukeskeiseen työotteeseen perehtynyt asiantuntija, jolla on laaja kokemus aiheesta ja kouluttamisesta.
