Esiopetuksen tuen uudistus edellyttää käytännönläheisiä ratkaisuja, yhteistä ymmärrystä tuen toteuttamisesta sekä henkilöstön tietämystä lainsäädännön ja opetussuunnitelman linjauksista ja niiden soveltamisesta.
Pedagoginen näkökulma esiopetuksen tuen uudistukseen -koulutus tarjoaa käytännönläheisiä ideoita esiopetuksen tuen uudistuksen toteuttamiseen ja toimintakulttuurin kehittämiseen. Osallistujat saavat työkaluja tuen uudistuksen jalkauttamiseen, ideoita tuen järjestämiseen osana inklusiivista toimintakulttuuria, mahdollisuuden vertaistukeen sekä valmiuksia soveltaa perusopetuslakia ja opetussuunnitelmaa esiopetuksen kontekstissa.
Koulutuksen tavoitteena on
- tarjota selkeä ja käytännönläheinen näkökulma esiopetuksen tuen uudistuksen jalkauttamiseen
- antaa konkreettisia ideoita pedagogisen tuen toteuttamiseen osana inklusiivista toimintakulttuuria
- mahdollistaa vertaistuen ja hyvien käytäntöjen jakamisen pienryhmissä
- vahvistaa ammatillista osaamista tuen järjestämisessä perusopetuslain ja opetussuunnitelman perusteiden pohjalta.
KENELLE
Koulutus on suunnattu varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle.
SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
Koulutus järjestetään etäkoulutuksena, joka koostuu kolmesta vuorovaikutteisesta verkkotapaamisesta (á 1,5 tuntia). Koulutuksessa hyödynnetään yhteistoiminnallisia menetelmiä ja jaetaan kokemuksia käytännön työstä. Ennakko- ja välitehtävät tukevat syventävää oppimista.
Sisällöltään koulutus
- tarjoaa selkeän ja käytännönläheisen näkökulman esiopetuksen tuen uudistuksen jalkauttamiseen
- antaa konkreettisia ideoita pedagogisen tuen toteuttamiseen osana inklusiivista toimintakulttuuria
- mahdollistaa vertaistuen ja hyvien käytäntöjen jakamisen pienryhmissä
- vahvistaa ammatillista osaamista tuen järjestämisessä perusopetuslain ja opetussuunnitelman perusteiden pohjalta.
