Koulutus tarjoaa käytännönläheisen näkökulman esiopetuksen tuen uudistukseen ja pedagogiseen toimintaan. Koulutus on suunnattu esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jotka haluavat kehittää osaamistaan lapsen tuen järjestämisessä lainsäädännön ja opetussuunnitelman mukaisesti.
HYÖDYT JA TAVOITTEET
Osallistujat saavat käytännön ideoita pedagogisen tuen toteuttamiseen ja toimintakulttuurin kehittämiseen sekä mahdollisuuden jakaa hyviä käytäntöjä pienryhmissä. Koulutus tukee inklusiivista toimintakulttuuria ja antaa konkreettisia valmiuksia eskari-ikäisen lapsen oppimisen ja osallistumisen tukemiseen.
KENELLE
Koulutus on suunnattu varhaiskasvatuksen henkilöstölle.
SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
3 x 1,5 tunnin pituinen etäkoulutus sisältää esimerkiksi seuraavia aiheita:
- Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki perusopetuslain ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden näkökulmasta
- Esiopetuksen toimintakulttuuri
- Pedagoginen toiminnan näkökulma sekä opettajien väliseen yhteistyöhön ja yhteisopettajuuteen
- Oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukimuodot esiopetusryhmässä
- Pedagoginen kirjoittaminen esiopetuksessa
- Esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen lapsen tuen yhteneväisyyksiä.
KOULUTTAJA
Piia Nevala on kasvatustieteen maisteri, varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja neuropsykiatrinen valmentaja. Hän työskentelee pedagogisena asiantuntijana varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen oppimisen tuen kehittämisen parissa Helsingin kaupungilla. Nevala on työskennellyt aiemmin varhaiskasvatuksen erityisopettajana ja integroidun erityisryhmän erityisopettajana. Hänen kiinnostuksen kohteitaan ovat lapsen tuki ja inkluusio varhaiskasvatuksessa.