Koulutuksen pedagoginen näkökulma perusopetuksen tuen uudistukseen tarjoaa hyviä arjen käytänteitä tuen uudistuksen toteuttamiseen opetuksen arjessa. Osallistujat saavat työkaluja resurssien joustavaan kohdentamiseen, yhteisopettajuuden ja eriyttämisen mahdollisuuksien hyödyntämiseen sekä pedagogisten asiakirjojen uudistuksen viemiseksi käytäntöön. Koulutus tukee osallistujia kehittämään työskentelytapojaan ja vahvistamaan työn hallintaa sekä pedagogista osaamista.
Hyödyt
Tästä koulutuksesta osallistuja saa
- konkreettisia käytäntöjä tuen uudistuksen toteuttamiseen.
- työkaluja varhaisen ja ennakoivan tuen toteuttamiseen.
- mahdollisuuden reflektoida ja kehittää omia työskentelytapojaan.
- tukea työn hallinnan ja pedagogisen toteutuksen vahvistamiseen.
Kohderyhmä
Koulutus on suunnattu perusopetuksen henkilöstölle.
Koulutuksen sisältö
Koulutus tukee opettajia viemään uudistuksen käytännöt sujuvasti osaksi arkea. Se keskittyy varhaisen ja ennakoivan tuen toteuttamiseen, resurssien suunnitteluun sekä arjen muutoksiin sopeutumiseen. Lisäksi tarjotaan konkreettisia toimintamalleja, jotka edistävät työn hallintaa ja pedagogista osaamista tuen kohdentamisessa. Koulutuksessa nostettavia teemoja ovat muun muassa:
- Varhaisen ja ennakoivan tuen pedagogiikan käytännöt
- Resurssien joustava kohdentaminen arjen tarpeisiin
- Yhteisopettajuuden ja eriyttämisen mahdollisuudet
- Työyhteisön erityispedagogisen osaamisen hyödyntäminen
- Pedagogisten asiakirjojen uudistus ja kolmiportaisen tuen tuoman pedagogisen osaamisen hyödyntäminen asiakirjojen tekemisessä
Koulutuksessa syvennytään myös ajankäytön ja tuntipalkitusten teemoihin sekä pohditaan, miten rooleja ja työnkuvia voi selkiyttää koko työyhteisössä.
Toteutus
Koulutus voidaan toteuttaa yhtenä tai prosessimaisesti kahtena 3 tunnin lähi- tai etätoteutuksena, jolloin laajempi koulutus sisältää myös välitehtävän.
Kouluttajat
HY+:n kouluttajat ovat alan huippuosaajia, joilla on myös vahva pedagoginen osaaminen.