FI | SV | EN

Oppilaitoksen turvallisuuden johtaminen – Riskien arviointikoulutus  

Tässä uutuuskoulutuksessa perehdytään teorian ja case-esimerkkien avulla niihin tekijöihin, joihin turvallisen koulun tai päiväkodin oppimisympäristö perustuu sekä siihen, mitä se edellyttää johtamiselta.

Koulun ja päiväkodin turvallisuus on kokonaisuus, joka vaatii johdon sitoutumista ja jatkuvaa kehittämistä. Tämä koulutus tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja oppilaitosten turvallisuusriskien tunnistamiseen, arviointiin ja hallintaan sekä tarjoaa konkreettisia keinoja vahvistaa koulun tai päiväkodin turvallisuuskulttuuria.

Kohderyhmä 

Koulutus on suunnattu koulujen rehtoreille ja johtoryhmille tai varhaiskasvatuksen johtajille ja turvallisuusvastaaville / henkilöstölle.

Koulutuksen tavoitteet 

Koulutuksen jälkeen osallistujat 

  • ymmärtävät, mitä tarkoittaa turvallinen ja vahva turvallisuuskulttuuri koulussa tai päiväkodissa
  • osaavat tunnistaa oman oppilaitoksensa turvallisuusriskit ja arvioida niitä järjestelmällisesti 
  • pystyvät yhdessä henkilöstön kanssa arvioimaan koulunsa tai päiväkotinsa turvallisuuskulttuuria 
  • saavat valmiudet käynnistää ja toteuttaa turvallisuuskulttuurin kehittämiseen tähtääviä ennakoivia ja systemaattisia toimenpiteitä oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin kehittämissuunnitelmalla 

Koulutuksen sisältö ja toteutus 

Koulun turvallisuuskulttuuri – riskeistä resilienssiin 

  • Ajankohtaista tietoa koulu- tai päiväkotiyhteisön turvallisuudesta 
  • Mitä turvallisuuskulttuuri tarkoittaa ja miksi se on tärkeää? 
  • Kuinka johdon rooli vaikuttaa turvallisuuden kehittämiseen? 

Koulutus sisältää ryhmätöitä näistä teemoista:

  • Riskien arviointi omassa koulussa / päiväkodissa – osallistujat analysoivat oman oppilaitoksensa potentiaalisia turvallisuusriskejä ja oppivat käyttämään riskienarviointimenetelmiä. 
  • Turvallisuuskulttuurin itsearviointi – käytännönläheinen arviointi portaikkomallin kriteeristön avulla. 
  • Turvallisuuskulttuurin kehittämissuunnitelma – osallistujat laativat oman oppilaitoksensa turvallisuuskulttuurin kehittämissuunnitelman konkreettisine askelmerkkeineen. 

Koulutuksen laajuus on yksi koulutuspäivä. Voit tiedustella myös suppeampaa toteutusta (3 h). 

Hyödyt osallistujille ja oppilaitoksille

  • Selkeä ja järjestelmällinen lähestymistapa koulun tai päiväkodin turvallisuuden kehittämiseen 
  • Käytännön työkalut turvallisuusriskien arviointiin ja ennaltaehkäisyyn 
  • Toimintamalli, jolla kehittää ja ylläpitää vahvaa turvallisuuskulttuuria 
Lisätietoja

Varhaiskasvatus:
Sari Saarinen
050 479 4761
sari.saarinen@hyplus.fi

Perusopetus:
Heli Hottinen-Puukko
046 922 3496
heli.hottinen-puukko@hyplus.fi

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Lapselle kielen merkitys on kiistaton, sillä se luo pohjan ajattelulle, havaitsemiselle, tuntemiselle ja vuorovaikutukselle. Kielen

Lapselle kielen merkitys on kiistaton, sillä se luo pohjan ajattelulle, havaitsemiselle, tuntemiselle ja vuorovaikutukselle. Kielen…

Valmentava johtaminen koki aikamoisen renessanssin koronapandemian myötä. Kun työtä oli pakko alla kuin alalla tehdä

Valmentava johtaminen koki aikamoisen renessanssin koronapandemian myötä. Kun työtä oli pakko alla kuin alalla tehdä…