Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

Opiskelijan tuki lukiossa

Valmennuksessa perehdytään lukiolain uudistuksen edellyttämiin tukitoimien suunnitteluun ja toteutukseen oppilaitoksessa sekä yksilön että yhteisön ja tuen rakenteiden tasolla.

Lukiolain uudistus tuen tarjoamisesta ja oppijan oikeuksista edellyttää uutta osaamista opettajilta ja koko lukiohenkilöstöltä. Mitä ovat tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet? Mitä keinoja ja työvälineitä tuen tarpeen tunnistamiseen ja ohjaamiseen voi olla?

Valmennuksen tavoitteena on perehtyä tukitoimien suunnitteluun ja toteutukseen oppilaitoksessa sekä yksilön että yhteisön ja tuen rakenteiden tasolla. Lisäksi tavoitteena on saada työvälineitä tunnistaa erilaista tukea tarvitsevia lukiolaisia ja löytää keinoja tukea heitä oikealla tavalla.

TAVOITTEET

Valmennuksen tavoitteena on:

  • perehdyttää tukitoimien suunnitteluun ja toteutukseen oppilaitoksessa sekä yksilön että yhteisön ja rakenteiden tasolla
  • tarjota työkaluja tuen tarpeiden tunnistamiseen ja niihin vastaamiseen, opiskelutaitojen tukemiseen sekä kielitietoisuuteen
  • lisätä tietoa yleisimmistä oppimisvaikeuksista, kuten lukivaikeudesta ja matematiikan oppimisvaikeuksista, nuorten näkökulmasta
  • syventää ymmärrystä positiivisen vuorovaikutuksen merkityksestä opiskelijan kokonaisvaltaisessa tukemisessa.

SISÄLTÖJÄ

  • Tukitoimien suunnittelu ja toteutus yksilön ja yhteisön/rakenteiden tasolla
  • Tutkimustuloksia lukiolaisten näkökulmasta tuen tarpeista ja toiveista ja saadusta tuesta
  • Opettajan ja opiskelijan välisen vuorovaikutussuhteen jännitteet ja niiden huomioiminen
  • Miten tunnistan tuen tarpeita ja mahdollistan tuen toteutumisen aikuisen ja opiskelijan vuorovaikutuksessa
  • Vieraskielisyys ja monikielisyyden tukeminen sekä kielitietoisuus
  • Oppimisen haasteet: lukivaikeus nuorten ja aikuisten näkökulmasta – käytännön tuki ja menetelmät, matematiikan oppimisvaikeudet, toiminnanohjauksen taitojen tukeminen
  • Oppimaan oppimisen ja opiskelutaitojen tukeminen lukiossa

LAAJUUS

Valmennus voi sisältää esimerkiksi kaksi lähipäivää tai kolme iltapäivää sekä työskentelyä välijaksoilla. Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Anne Burman
050 415 0538
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Anne Burman
050 415 0538
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

ProViestijä-koulutusohjelma viestintätyössä kehittymisen tukena
HY+:n ProViestijä-koulutusohjelmaan on osallistunut vuosien varrella jo lähes 800 viestinnän parissa työskentelevää, ja se käynnistyy […]
HY+digiaamu: Paluu toimistolle – työhyvinvoinnin merkitys poikkeusolojen jälkeen
Mitä paluu lähityöskentelyyn ja uudenlaiseen normaaliin tarkoittaa työhyvinvoinnin näkökulmasta? Mitä asioita tulisi huomioida työhyvinvoinnin vahvistamisessa? […]
Sovittelulla täydet tehot irti työpaikan konflikteista
Jokainen, joka on koskaan joutunut konfliktiin, tietää kuinka kipeästi ristiriita kalvaa sydänalassa. Meillä kaikilla on […]

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>