Pedagoginen näkökulma oppimisen tuen uudistukseen
Käytännönläheinen koulutus tarjoaa lukion opettajille ja henkilöstölle konkreettisia välineitä oppimisen tuen uudistuksen toteuttamiseen sekä varhaisen ja ennakoivan tuen käytäntöjen hyödyntämiseen. Osallistujat saavat työkaluja resurssien joustavaan kohdentamiseen, yhteisopettajuuden ja eriyttämisen mahdollisuuksien hyödyntämiseen sekä pedagogisten asiakirjojen uudistuksen viemiseksi käytäntöön. Koulutus tukee osallistujia kehittämään työskentelytapojaan ja vahvistamaan työn hallintaa sekä pedagogista osaamista.
KOULUTUKSEN HYÖDYT
• Konkreettisia käytäntöjä tuen uudistuksen toteuttamiseen.
• Erityisopetuksen järjestäminen lukiossa.
• Mahdollisuuden reflektoida ja kehittää omia työskentelytapojaan.
• Tukea työn hallinnan ja pedagogisen toteutuksen vahvistamiseen.
KOULUTUKSEN SISÄLTÖ JA KESKEISET TEEMAT
Koulutus tukee opettajia viemään uudistuksen käytännöt sujuvasti osaksi lukio-opetuksen arkea. Se keskittyy varhaisen ja ennakoivan tuen toteuttamiseen, resurssien suunnitteluun sekä arjen muutoksiin sopeutumiseen. Lisäksi tarjotaan konkreettisia toimintamalleja, jotka edistävät työn hallintaa ja pedagogista osaamista tuen kohdentamisessa.
• Varhaisen ja ennakoivan tuen pedagogiikan käytännöt
• Resurssien joustava kohdentaminen arjen tarpeisiin
• Yhteisopettajuuden ja eriyttämisen mahdollisuudet
• Työyhteisön erityispedagogisen osaamisen hyödyntäminen
• Pedagogisten asiakirjojen laatiminen
Koulutuksessa syvennytään myös ajankäytön ja tuntipalkitusten teemoihin sekä pohditaan, miten rooleja ja työnkuvia voi selkiyttää koko työyhteisössä.
TOTEUTUS
Koulutus voidaan toteuttaa yhtenä tai prosessimaisesti kahtena 3 tunnin lähi- tai etätoteutuksena, jolloin laajempi koulutus sisältää myös välitehtävän.