FI | SV | EN

Kouluttajana toimiminen – vuorovaikutteista ja valmentavaa otetta koulutustilanteisiin

Toteuttaako organisaatiosi koulutuksia nyt tai tulevaisuudessa? Kehitä organisaatiosi koulutustilanteita vuorovaikutteisella ja valmentavalla otteella.

Miten vuorovaikutteista ja valmentavaa otetta tai verkkopedagogiikan ja sosiaalisen median välineitä hyödynnetään koulutustilanteissa entistä monipuolisemmin? Tästä valmennuksesta saat vastauksia!

Koulutus voidaan toteuttaa etä- tai lähivalmennuksena, joka räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan. Tällä sivulla on esitelty yksi esimerkki toteutusmahdollisuudesta.

Tavoitteet

  • Koulutus tukee kouluttajataitojen kehittymistä ja auttaa löytämään oman tavan olla hyvä kouluttaja.
  • Organisaatiosi saa ajankohtaista tutkimustietoa ja välineitä oppimisen edistämiseen, erilaisiin ryhmänohjaustilanteisiin ja muihin keskeisiin kouluttamiseen liittyviin teemoihin.
  • Koulutuksessa opetellaan suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia koulutustilanteita harjoitusten avulla.
  • Osallistujat perehtyvät keskeisempiin aktivoiviin ja vuorovaikutteisiin menetelmiin sekä valmentavaan otteeseen erilaisissa ryhmänohjaustilanteissa lähi- ja etäkoulutuksissa.
  • Koulutuksessa tutustutaan erilaisiin sosiaalisen median välineisiin ja opitaan hyödyntämään verkkopedagogiikan mahdollisuuksia.

Keskeiset sisällöt

  • Millainen on onnistunut koulutus ja kouluttajan keskeiset tehtävät
  • Kouluttaja aikuisen oppimisen edistäjänä
  • Koulutuksen ja koulutustilanteiden suunnittelu linjakkaasti: tarpeiden kartoitus sekä kohderyhmän sisällön, tehtävien, menetelmien ja arvioinnin huomioiminen suunnittelussa
  • Kouluttaja esiintyjänä ja vuorovaikuttajana (mm. dialogin hyödyntäminen koulutustilanteissa)
  • Erilaisten menetelmien valinnassa huomioitavia asioita
  • Aktivoivat ja vuorovaikutteiset tavat ja työskentelymenetelmät koulutuksen eri vaiheissa
  • Ryhmien ohjaaminen ja valmentavan otteen hyödyntäminen koulutustilanteissa
  • Kouluttajan verkkopedagogiset ja etäkouluttajataidot
  • Sosiaalisen median ja mobiililaitteiden hyödyntäminen kouluttajan työssä
  • ”Nappaa ne hyvänteossa” – vahvuuslähtöisyys ja positiivisen kohtaamisen voima kouluttajan työssä
  • Kouluttaja palautteen antajana ja vastaanottajana
  • Pienimuotoiset koulutustilanteet
  • Kouluttajana kehittyminen ja jatkotavoitteet

Kenelle

Valmennus on tarkoitettu organisaatioille, joissa järjestetään koulutuksia nyt tai tulevaisuudessa.

Valmennus sopii hyvin esimerkiksi oman työn ohella kouluttaville. Osallistujat voivat olla vasta-alkajia tai kokeneita kouluttaja, jotka haluavat päivittää tietojaan ja kehittää vuorovaikutteista ja osallistavaa otetta lähi- ja etäkoulutustilanteissa.

Valmennus sopii myös osallistujille, jotka eivät itse kouluta, mutta haluavat saada näkökulmaa kouluttajan työhön toimiakseen paremmin kouluttajien ja kehittäjien tukena esimerkiksi koulutussuunnittelussa, muutosprosesseissa tai työyhteisön oppimisen edistäjinä.

Esimerkki koulutustoteutuksesta

Valmennus rakentuu ennakkotehtävästä, kolmesta lähiopiskelupäivästä sekä toisen ja kolmannen lähiopiskelupäivän välillä olevasta verkko-opiskelujaksosta. Verkko-opiskelujaksolla käsitellään kouluttajan verkkopedagogisia ja etäkouluttamistaitoja, positiivisen psykologian teemoja ja työstetään oman koulutustilanteen pienimuotoista suunnitelmaa.

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Onnistuneen koulutuksen toteuttaminen: ”Suunnittele, suunnittele ja suunnittele!”
Miten koulutus toteutetaan onnistuneesti ja mitä kaikkea prosessissa tulisi ottaa huomioon? HY+ käynnistää jälleen syksyllä […]
Syö itsesi virkeäksi kesälomalla
Kesäloma tarjoaa täydellisen tilaisuuden kiinnittää huomiota omaan hyvinvointiin ja ravitsemukseen. Pitkät päivät ja runsas tuoreiden […]
Comma vastaa viestinnän johtamisen ja kehittämisen haasteisiin
Viestinnän ja markkinoinnin maailma on murroksessa. Perinteiset markkinointiviestinnän menetelmät eivät yksin riitä vaikuttavan viestinnän rakentamiseen. […]