Syrjäytyneitä nuoria on Suomessa noin 60 000. Koulu voi parhaimmillaan olla se paikka, jossa syrjäytymisen uhkaan osataan puuttua monin keinoin ja tukea vahvasti oppilaan kouluun kiinnittymistä.
Poissaoloihin ja koulupudokkuuden ehkäisyyn syventyvä koulutus tarjoaa tietoa ja konkreettisia työkaluja koulun sisäiseen toimintaan moniammatillista tukipalveluverkostoa ja koulun ulkopuolista psykososiaalista tukea hyödyntäen.
Koulutuksessa osallistujat saavat keinoja puuttua koulupoissaoloihin yksittäisen opettajan näkökulmasta sekä tietoa koko koulua tukevista yhteistyötahoista. Lisäksi koulutus tukee tilanteita, joissa huoli oikeasti herää; se tarjoaa tietoa syrjään jäämisen riskissä olevien oppilaiden oireilusta ja vahvistusta vuorovaikutukseen kotien ja tukipalveluverkoston kanssa.
Koulutuksessa korostuvat myös tärkeä ennaltaehkäisevä työ, poissaoloihin puuttuminen ja kouluun kiinnittymisen vahvistaminen. Näkökulmia tarjotaan emotionaalisesti turvallisen, yhteyttä luovan tilan avaamisen sekä itseluottamuksen, toimintakyvyn ja yhteenkuuluvuuden vahvistamisen mahdollisuuksiin koulussa.
Kenelle
Koulutus on suunnattu sekä ala- että yläkoulujen opettajille.
Hyödyt
Koulutuksesta saa:
- ajantasaisinta tietoa poissaoloihin vaikuttavista tekijöistä sekä mahdollisuuksista puuttua niihin lasta tai nuorta tukemalla
- hyviä käytänteitä liittyen oppilaiden hyvinvoinnin ja kouluun kiinnittymisen tukemiseen sekä koulupudokkuuden ehkäisemiseen
- vahvistusta opettajan ammattitaitoon kohdata ja olla positiivisessa vuorovaikutuksessa erilaisten oppilaiden kanssa.
Sisältöjä
- Syrjään jäämisen riskissä olevat oppilaat koulussa – syitä oireilun taustalla
- Koulupoissaolot – syitä sekä keinoja ennaltaehkäisyyn, puuttumiseen ja kouluun kiinnittymisen vahvistamiseen, case-esimerkkejä ja erilaisia lähestymistapoja erilaisten oppilaiden tukemiseen
- Emotionaalisesti turvallisen, yhteyttä luovan tilan avaamisen sekä itseluottamuksen, toimintakyvyn ja yhteenkuuluvuuden vahvistamisen mahdollisuuksia koulussa
- Kun huoli herää – arvostava vuorovaikutus ja yhteistyö oppilaiden, kotien ja tukipalveluverkoston kanssa
Toteutustapa
Koulutus voidaan räätälöidä joko luokanopettajille tai aineenopettajille 1–2 koulutuskerran kokonaisuutena, verkko- tai lähitoteutuksena.