FI | SV | EN

Esihenkilön vuorovaikutustaidot

Koulutuksen tavoitteena on esihenkilöiden, tiiminvetäjien ja johtajien vuorovaikutus- sekä työyhteisöviestintätaitojen kehittäminen.

Organisaation, työyhteisön ja tiimin onnistumisen takaa hyvä johtamisviestintä. Niin esihenkilö, tiiminvetäjä kuin johtajakin kohtaa työyhteisössään viestintään ja vuorovaikutukseen liittyviä haasteita. Tämän koulutuksen tavoitteena on esihenkilöiden ja johtajien vuorovaikutus- ja työyhteisöviestintätaitojen kehittäminen.

Koulutuksen jälkeen osallistujat osaavat rakentaa, kehittää, eheyttää ja voimaannuttaa omaa työyhteisöään vahvempien ja vaikuttavampien vuorovaikutustaitojen avulla. Koulutuksen keskiössä ovat tiedot ja taidot, joilla johtaja, esihenkilö tai tiimivetäjä voi saada oman työyhteisönsä onnistumaan ja saavuttamaan tavoitteensa.

Koulutuksen sisältö

  • työyhteisöjen vuorovaikutustieto ja siihen nojaava taito palvella yleisesti työyhteisöjen arkea sekä erityisesti esihenkilö- ja johtamistyötä
  • näkymätön, hiljainen tietotaito esihenkilö- ja johtamisviestinnästä yhteisesti jaettavaksi
  • tilanneoivalluksen kehittämispolku: viestintäpsykologinen ja -sosiologinen ymmärrys rakentamaan, kehittämään, eheyttämään ja voimaannuttamaan työyhteisöjä
  • valmentava esihenkilö- ja johtamisviestintä: neuvotteleva, konsultoiva ja motivoiva työtapa

Kenelle

Koulutuksen kohderyhmänä ovat esihenkilöt ja tiiminvetäjät sekä muut johtamistehtävissä toimivat.

Koulutuksen hyödyt

Osallistujat saavat koulutuksesta:

  • tietoa työyhteisöjen vuorovaikutuksesta sekä taitoja ja varmuutta hyödyntää sitä osana työyhteisön arkea
  • viestintäpsykologista ja -sosiologista ymmärrystä, jonka avulla voi rakentaa, kehittää, eheyttää ja voimaannuttaa omaa työyhteisöä
  • työyhteisöviestinnän työkaluja oman esihenkilötyön tueksi.

Lisäksi koulutuksen aikana:

  • kehitytään vuorovaikutustaidoissa esihenkilönä, tiiminvetäjänä tai johtajana
  • tunnistetaan omat vuorovaikutusvahvuudet ja opitaan ottamaan ne mukaan osaksi toimintaa työyhteisössä
  • opitaan erottamaan työyhteisön erilaiset viestijät ja huomiomaan työyhteisön viestinnän haasteet, kuten kulttuuriset erot, eri-ikäisyys ja etäjohtaminen.

Koulutus koostuu kolmesta (3) koulutuspäivästä, etä- ja lähitehtävistä, workshop-työskentelystä sekä virikekirjallisuudesta. Koulutus toteutetaan enintään 12 hengen pienryhmänä, joka mahdollistaa henkilökohtaisen palautteen ja keskustelevan vuorovaikutuksen.

1. koulutuspäivä: Kohtaamisviestintä esihenkilötyöskentelyn ytimessä työyhteisöissä

  • henkilö- ja asiajohtamisen rajapinnoilla: eroja ja yhtäläisyyksiä 
  • kohtaamisviestinnän lainalaisuuksia
  • statusviestintä työyhteisön toimijoitten ohjaajana  

2. koulutuspäivä: Työyhteisön erilaiset toimijat ‒ viestijätyypityksiä

  • persoonallisuustyypitykset työyhteisön toimintaa kehystämässä
  • intro-, ambi- ja ekstrovertit työyhteisöissä
  • VAK-viestintä: visuaaliset, auditiiviset ja kinesteettiset viestijät

3. koulutuspäivä: Työyhteisöviestinnän haasteita ajassa 

  • kulttuurit kohtaavat: viestintäreviirit ja toimijatavat
  • etäjohtamisen viestintähaasteet
  • eri-ikäisten johtaminen
  • sanattoman ja sanallisen viestinnän voima ja vaara
  • aidon dialogin synty vs. syntymättömyys
  • läsnäolon vs. läsnäolemattomuuden muodot
  • vuorovaikutusosaaminen apuun konfliktinratkaisussa

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Syö itsesi virkeäksi kesälomalla
Kesäloma tarjoaa täydellisen tilaisuuden kiinnittää huomiota omaan hyvinvointiin ja ravitsemukseen. Pitkät päivät ja runsas tuoreiden […]
Comma vastaa viestinnän johtamisen ja kehittämisen haasteisiin
Viestinnän ja markkinoinnin maailma on murroksessa. Perinteiset markkinointiviestinnän menetelmät eivät yksin riitä vaikuttavan viestinnän rakentamiseen. […]
HY+ johtamaan Suomen ja EU:n rahoittamaa koulutussektorin projektia Nepalissa
Suomalainen HY+:n johtama konsortio, johon kuuluvat Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta, Hämeen Ammattikorkeakoulu HAMK ja Kirkon […]