Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

DigiKouluttaja – verkkokoulutusten pedagoginen ja oppijakeskeinen suunnittelu

Koulutuksessa opitaan verkkosuunnittelun ja oppimismuotoilun perusteet, ja se valmentaa oman verkkokoulutusjakson suunnitteluun.

Ohjattu työskentely verkossa keskittyy verkkopedagogisiin periaatteisiin ja valmentaa oman verkkokoulutusjakson tuottamiseen ja kehittämiseen. Koulutus auttaa toteuttamaan oppijakeskeisiä ja pedagogiseen tutkimukseen perustuvia koulutuksia verkossa. Kouluttajan ohjauksessa päästään yhdessä kehittämään organisaation verkkokoulutusten käytänteitä ja laatua. 

KENELLE

DigiKouluttaja on suunnattu yritysten ja yhteisöjen koulutushenkilöstölle, HR-henkilöille sekä koulutusten suunnittelijoille. Myös opetustoimen henkilöstö kuuluu tämän koulutuksen kohderyhmään.

SISÄLLÖT

  • Verkko-oppimisen muotoiluprosessi ja työvaiheet
  • Verkko-oppimisen lajityypit
  • Motivaatio ja kohderyhmäajattelu
  • Verkkoaktiviteetit
  • Vuorovaikutus ja läpäisyaste
  • Verkkokurssien rakenne

Koulutuksen sisällöt voidaan räätälöidä tilaajan tarpeiden mukaan.

HYÖDYT

  • Vahva perusta: Verkossakin oppiminen on psykologinen prosessi, ei rakettitiedettä vaan ihmistiedettä. Koulutus antaa valmiudet soveltaa psykologian periaatteita verkko-oppimisen toteutuksessa.
  • Pedagogisia välineitä: Koulutus antaa pedagogisia välineitä verkkokoulutuksen laatimiseen. Sisällöissä keskitytään motivaation, vuorovaikutuksen, modulaarisuuden sekä sisällöntuotannon näkökulmiin.
  • Käytännön työkaluja: Koulutus perustuu oppimismuotoilun oppijakeskeiseen työtapaan. Se tarjoaa käytännön työkaluja laadukkaaseen oppimismuotoiluun: kuka, miksi, mitä ja miten? Työkalut ja prosessi auttavat soveltamaan opittua yhä uusiin konteksteihin.
  • Polun alku: Koulutuksen aikana osallistujat pääsevät työstämään omaa oppimistilannettaan ja oman organisaation verkkokoulutusta. Työ jatkuu koulutuksen jälkeen viimeisimmällä tutkimustiedolla ja käytännön työkaluilla varustautuneena.

TOTEUTUSTAPA

Koulutus voidaan toteuttaa kokonaan verkko-oppimisympäristössä tai monimuotokoulutuksena. Koulutuksen arviointi perustuu pääosin vertaisarvioinnille, jota tehdään moduulikohtaisissa oppimistehtävissä. Kouluttaja ohjaa osallistujia verkkokeskustelun sekä lopputehtävästä annettavan suullisen palautteen avulla. Koulutukseen sisältyy tyypillisesti aloitus- ja päätöskokoontumiset sekä viisi tunnin mittaista webinaaria, joissa työstetään moduulien aiheita ohjatusti keskustellen.

KOULUTTAJA

Akseli Huhtanen, VTM, on oppimismuotoilija FITech-verkostoyliopistossa. Hänellä on kokemusta verkko-oppimisen käyttäjälähtöisestä kehittämisestä, opetuksesta ja sen kehittämisestä eri konteksteissa sekä ryhmäprosessien fasilitoinnista. Koulutukseltaan Huhtanen on filosofian aineenopettaja ja auttaa nykyisin tekniikan alan yliopisto-opettajia verkkokurssien luomisessa. Vuosina 2016−2018 Huhtanen oli perustamassa ja vetämässä kansainvälistä Dare to Learn -oppimistapahtumaa.

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Selja Saarialho
040 352 5004
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Selja Saarialho
040 352 5004
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Tiedosta tukea päätöksentekoon
Artikkeli on julkaistu Rexi-lehdessä 02/2021. Kirjoittajat: Kaisa Honkonen ja Leena Vainio, Suomen eOppimiskeskus ry; Tomi Rautaoja, Turun […]
Onnistuneen koulutuksen toteuttaminen: ”Suunnittele, suunnittele ja suunnittele!”
Miten koulutus toteutetaan onnistuneesti ja mitä kaikkea prosessissa tulisi ottaa huomioon? HY+ käynnistää jälleen syksyllä […]
Oppimisanalytiikka oppilaitosjohtamisen tukena
Kouluissa dataa kertyy paljon erilaisiin rekistereihin ja järjestelmiin, mutta kertyneen datan hyödyntäminen ei kuitenkaan ole […]

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>