Mikä on organisaatiosi rooli yhteiskunnassa ja mitä asioita tavoittelette? Millä keinoilla luotte yhteistä ymmärrystä ja osallistatte sidosryhmienne ihmiset kehittämään yhteiskuntaa paremmaksi kanssanne?
Silloin kun organisaatioviestinnän roolina on toimia sillanrakentajana, avainkeinoksi nousee yhteisöllinen tarinankerronta eli ihmisten toisilleen kertomat tarinat.
Ammattiviestijänä autat organisaatiotasi tekemään toimintanne houkuttelevaksi tulevaisuuden kyvyille, uusille asiakkaille sekä halutuille kumppaneille ja sijoittajille. Tämä onnistuu strategisen narratiivin ja tarinankerronnan avulla yhdessä organisaatiosi ihmisten, lähettiläiden ja puolestapuhujien kanssa.
Ammattiviestijä, jonka roolina on toimia sillanrakentajana
- rakentaa merkityksiä
- yhdistää ihmisiä vuoropuheluun
- tekee ymmärrettäväksi eri näkökulmia
- luo osallistavaa kulttuuria
- rakentaa monimediajärjestelmää digitaaliseen tarinankerrontaan
- on vastuullinen ja noudattaa korkeaa etiikkaa
TEE TARINANKERRONNAN OSAAMISESTA KILPAILUETU
Eri kokoisia ja -näköisiä tarinoita koko ammattiviestijän urani ajan tilanneena, tuottaneena ja nauttineena ennustan, että tarinankerronta pysyy ihmisjohtamisen, viestinnän ja markkinoinnin ytimessä niin kauan kuin työyhteisöt ja yleisöt ovat tunteilla toimivia ihmisiä eivätkä robotteja.
Ennustan myös, että visuaalisen tarinankerronnan osaamisvaatimukset kasvavat yhä korkeammiksi kiihtyvällä vauhdilla. Mitä nopeammin opimme mestareiksi tässä vuorovaikutuksen jalossa ydintaidossa, sitä tehokkaammin organisaatiomme saavuttavat strategisia tavoitteitaan.
Mitä tekevät ne organisaatiot, joiden tavoitteena on johtaa yhteiskunnan ajattelua tarinoita hyödyntämällä?
Ne investoivat täyttä päätä in house -mediatuotantostudioiden pystyttämiseen ja osaajarekrytointiin, parhaiden strategien ja tuottajien käyttämiseen sekä työntekijöiden jatkuvaan valmentamiseen sosiaalisen median käytössä. Ne tietävät, että ihmisiä koskettavat tarinat ovat niille kilpailuetu samoin kuin toinen organisaatioviestinnän klassikko, maineenhallinta. Ja tottahan kaksi klassikkoa myös kietoutuvat yhteen: hyviin tekoihin perustuvat tositarinat lujittavat organisaation mainetta.
MILLÄ TAVOILLA AMMATTIVIESTIJÄ VOI SYVENTÄÄ TARINAOSAAMISTAAN?
Siitä avaamme keskustelua – tule mukaan ja kerro, mitä mieltä sinä olet.
Viestintätaitojen valmentajan kokemukseni mukaan oppimista voi tehostaa esimerkiksi näillä keinoilla:
- Sisäistä organisaatiosi tarkoitus ja tavoitteet ja määrittele roolisi viestijänä
- Lue, katsele ja kuuntele hyviä ja huonoja tarinoita joka päivä
- Perehdy tarinanrakentamisen mestarien oppeihin
- Hanki käsiisi tarinankerronnan malleja ja kehitä omia työkaluja
- Käytä tarinoiden jatkuvassa parantamisessa yleisöpalautetta ja analytiikkaa
- Valmenna ja ohjaa tarinankertojia – saat itsekin uusia oivalluksia
- Etsi tai perusta oma tarinankertojien kerho, jossa voit reflektoida oppimista
Mitä keinoja sinä suosittelet?
Herättikö viestijän rooli sillanrakentajana ajatuksia? Lue lisää esimerkiksi ProComma Academic 2018 Diplomaattinen viestintä -aikakauskirjassa olevasta Julkisuusdiplomatia ja viestintä -artikkelista.
Kirjoittaja: Johanna Tuutti, yritysviestinnän ja ammatillisen viestinnän kehittämisen asiantuntija, Certified Business Coach Master®, FM, VPK.
Ennakkotietoa uusista kiinnostavista sisällöistä sekä oman alasi tulevista koulutuksista ja maksuttomista tilaisuuksista saat tilaamalla HY+uutiskirjeen. Tilaa uutiskirje tästä!