FI | SV | EN

Nopeasti muuttuva työelämä vaatii uusia tapoja oppia

Suomessa tarvitaan yhä enemmän aikuisille suunnattua lyhytkestoista koulutusta, joka vastaa työelämän tarpeisiin. Yksi eurooppalainen malli on pienet osaamiskokonaisuudet -konsepti, jota Helsingin yliopistossa sovelletaan pian käynnistyviin AI Act -opintoihin.

Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta ja yliopiston omistama täydennyskoulutusyhtiö HY+ yhdessä projektiin osallistuvien yritysten kanssa on valittu toteuttamaan pienten osaamiskokonaisuuksien pilottihanke, AI Act. Hanke keskittyy kysymyksiin vastuullisuuden, kestävyyden ja tekoälyn sääntelystä.

Hankkeen rahoittajana toimii OKM:n alaisuudessa toimiva Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus Jotpa. Pilotissa on tarkoituksena kehittää ja testata pienten osaamiskokonaisuuksien (micro credentials) suunnittelua ja toteutusta sekä arvioida saatuja tuloksia.

Suomen eri korkeakouluista ja ammattikorkeakouluista Jotpan järjestämään kilpailutukseen osallistui yhteensä 34 tarjousta, joista kahdeksan valittiin toteuttaviksi.

Yliopistot ja ammattikorkeat eri puolilla maailmaa ovat suunnitelleet ja toteuttaneet vastaavia täsmäkoulutuksia eri teemoista jo jonkin aikaa.

– Resursseja säästyy, kun osaamisen kehittäminen keskittyy vain organisaatiolle relevanttiin rajattuun teemaan tai aihealueeseen. Uusi oppimisen malli on vakiintumassa myös Suomeen, toteaa HY+:n toimitusjohtaja Kimmo Kärpijoki.

AI Act -pilottihanke keskittyy tekoälyn ja vastuullisuuden vuoropuheluun

Tekoäly mullistaa työn tekemisen tapaa monin tavoin. On tärkeää, että organisaatioissa ymmärretään mitä muutos tarkoittaa niin lainsäädännön, eettisen toiminnan kuin riskien kannalta. Samalla vastuullisuusvelvoitteet, mukaan lukien kestävän kehityksen tavoitteet, ovat nousseet keskeiseksi osaksi organisaatioiden toimintaa.

Yritykset haluavat olla vastuullisuuden sekä tekoälyn kehityksen ja hyödyntämisen kärjessä ja huolehtia työntekijöidensä osaamisesta. Yritykset kaipaavat myös konkreettisia pelisääntöjä tekoälyn hyödyntämiseen.

– Harva työelämässä jo oleva on saanut yliopisto-opintojensa aikana tutkimusperustaista koulutusta näistä teemoista, joten tarve on suuri, professori Anette Alén oikeustieteellisestä tiedekunnasta sanoo.

AI Act -pilottiin osallistuminen on opiskelijoille ilmaista sillä sen hankinnasta ja kustannuksista vastaa Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus.

Pilottihankkeen tarkempi suunnittelu on käynnissä ja sen edistymisestä tiedotetaan tarkemmin loppusyksyn aikana sekä sen valmistuttua alkuvuodesta 2025.

Taustaa pienistä oppimiskokonaisuuksista ja niiden pilottihankkeista

  • Pienistä osaamiskokonaisuuksista on tarkoitus luoda tunnettu ja tunnustettu, osaamisen kuvauksiin ja arviointiin perustuva konsepti, jonka lähtökohtana ovat työelämäyhteistyö ja työelämän tarpeet sekä korkeakoulujen nopeat ja joustavat osaamisratkaisut niihin.
     
  • Pienissä osaamiskokonaisuuksissa oppiminen tapahtuu perinteisiä tutkintoja suppeammissa osissa, joissa keskitytään tiettyyn, rajattuun teemaan. Yksi osaamiskokonaisuus voi muodostua useista moduuleista, jotka voivat olla lähi- tai verkko-opetusta, työpajoja, itseopiskelua tai muunlaisia oppimisteknologiaa soveltavia oppimisratkaisuja. Pienistä osaamiskokonaisuuksista voi rakentaa yksilön omiin tai koko organisaation tarpeisiin parhaiten sopivia, laajempia kokonaisuuksia.
     
  • Helsingin yliopiston pienistä osaamiskokonaisuuksista saa todistuksen sekä opintopisteet kokonaisuuden laajuuden mukaisesti. Yhden kokonaisuuden laajuus voi olla 1-59 opintopistettä.
     
  • Osaamisen kehittämisen arvo korostuu, kun työelämä, työ itsessään, teknologia ja maailma muuttuvat kiihtyvällä nopeudella. Työmarkkinoilla on osaajapulaa, ja vaativissa tehtävissä toimivilla henkilöillä on tarve päivittää ja uudistaa osaamistaan. Myös puhdas ja digitaalinen siirtymä ja nousevien alojen akuutit tarpeet vaativat niin uudenlaisia tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioratkaisuja kuin koulutusratkaisuja. Suomessa tarvitaan yhä enemmän aikuisille suunnattua lyhytkestoista koulutusta, joka vastaa työelämän tarpeisiin.
     
  • Tavoitteena on, että jatkuvan oppimisen tarjonta uudistuu nykyistä selkeämmiksi kokonaisuuksiksi, jotka tunnistetaan ja joita arvostetaan sekä oppijoiden keskuudessa että työmarkkinoilla.
     
  • Kehittämisen taustalla on korkeakoulujen kansallinen jatkuvan oppimisen strategia.
     
  • Pienet osaamiskokonaisuudet ovat mahdollisuus hankkia tiedekunnalle lisärahoitusta.
     

Mikäli sinulla tai tiedekunnallasi on ideoita ja ehdotuksia pienten osaamiskokonaisuuksien teemoiksi, ota rohkeasti yhteyttä HY:n DOJO-tiimiin jaakko.kurhila@helsinki.fi tai HY+:aan kimmo.karpijoki@hyplus.fi

Lisätietoja AI Act pilotista

Anette Alén, oikeustieteellinen tiedekunta, 050 4482559 tai anette.alen@helsinki.fi

Kimmo Kärpijoki, HY+, puh. 050 3116611 tai kimmo.karpijoki@hyplus.fi

Suosituimmat sisällöt

Uusimmat Blogit

Lue seuraavaksi