FI | SV | EN

Varmuutta arviointiin: ota arviointikriteerit käyttöön!

Perusopetuksen arvioinnin normit ovat uudistuneet vuosien 2020–2023 aikana. Oletko vielä hieman epävarma, miten arviointikriteereitä tulee soveltaa 6. vuosiluokan tai perusopetuksen päättövaiheessa? Toimitko kuntasi tai koulusi OPS- tai arviointivastaavana? Tule ottamaan haltuun arviointiuudistuksen keskeisimmät aihealueet. Koulutus on Opetushallituksen rahoittama ja kohderyhmään kuuluville maksuton.

Ajankohta

20.1.–5.5.2025

Toteutustapa
Monimuoto
Paikka
Helsinki, Siltavuorenpenger 3A
Hinta
Maksuton

Perusopetuksen luokan- ja aineenopettajille suunnatussa koulutuksessa tavoitteena on vahvistaa opettajien arviointiosaamista ja lisätä varmuutta arviointiin. 
Koulutus koostuu kolmesta sisältömoduulista, joissa käsitellään arvioinnin tavoitteita ja tehtäviä, arviointikriteerien käyttämisen perusteita sekä eri oppiaineiden erityispiirteitä koskien arviointia. 
Saman sisältöinen suomenkielinen toteutus järjestetään Tampereella keväällä 2024 ja ruotsinkielinen toteutus syksyllä 2024.

KENELLE

Koulutus on suunnattu perusopetuksen luokan- ja aineenopettajille. Koulutus on OPH:n rahoittama ja siihen voivat ilmoittautua vain kohderyhmään kuuluvat.

SISÄLTÖ JA TOTEUTUS

Koulutuksen tavoitteena on tukea luokan- ja aineenopettajien arviointiosaamista niin, että uudistettu perusopetuksen arviointiluku ja kriteerit ovat oppilaan oppimisen ja osaamisen arvioinnin perustana.

Lisäksi tavoitteena on, että opettajat hyödyntävät uusittuja päättöarvioinnin kriteereitä oppilaan osaamisen (tiedot, taidot ja työskentely) arvioinnissa sekä ottavat käyttöön eri arvosanojen kuvaukset arvioidessaan alakoulun (vl. 3–6) oppilaiden osaamista. 
Keskeisenä tavoitteena on vahvistaa osallistujien ja heidän työyhteisöjensä arviointiosaamista ja edistää hyvien toimintamallien jakaminen.

Moduuli 1: Opettajan arviointiosaamisen vahvistaminen (2 op)

Lähipäivät 20.1.2025 klo 9.00 – 16.00 ja 7.2.2025 klo 9.00–16.00

Xu ja Brown (2017) ovat laatineet opettajan arviointiosaamisen viitekehyksen niin sanotun Talip-mallin (Teachers’ assessment literacy in practice), jota käyttäen opettajalla on mahdollisuus reflektoida omaa arviointiosaamistaan uran eri vaiheissa. 
Moduulissa paneudutaan erityisesti arvioinnin erilaisiin tehtäviin perusopetuksessa, erilaisten tavoitteiden merkitykseen oppiaineiden arvioinnissa sekä siihen, miten uudistettua arviointilukua 6 käytetään osana opettajan arviointityötä.

Osallistujat suorittavat verkossa ennakkotehtävän. Lähipäivien välissä on välityöskentelyä, jota voi hyödyntää osana opettajan päivittäistä arviointityötä. Lähikoulutus koostuu tutkimukseen perustuvista alustuksista ja yhteisestä työskentelystä. Ennakko- ja välitehtävien tavoitteena on antaa konkreettisia työkaluja arvioinnin kehittämiseen työyhteisössä.

Moduuli 2: Kriteerit osaamisen arvioinnissa (2 op)

Lähipäivä 3.3.2025 klo 9.00–16.00 ja webinaari 12.3.2025 kello 15.00–17.00

Moduulissa perehdytään perusopetuksen arvioinnin säädöspohjaan ja arviointilukuun 6 sekä siihen, mihin oppiaineen osaaminen kohdentuu.

Taustalla on Krathwhoolin ja Anderssonin taksonomian (2001) ymmärtäminen, eli miten oppiaineen tieto- ja taitotavoitteet on rakennettu 6. vuosiluokan päättyessä oleviin arvosanakuvauksiin ja päättöarvioinnin kriteereihin. Kyseisen taksonomian ymmärtäminen auttaa olennaisesti soveltamaan eri oppiaineiden kuvauksia arvosanoille 5, 7, 8 ja 9. Lisäksi paneudutaan työskentelyn arviointiin luvun 6.4. mukaisesti.

Moduuli sisältää yhden lähipäivän, kahden tunnin webinaarin ja välityöskentelyä. Jos sinulle tulee koulutuksen aikana tai käytännön arviointityössä kysymyksiä mieleen, voit lähettää niitä etukäteen. Kysymyksiä käydään läpi webinaarissa.

Ohjattu välityöskentely jatkuu lähipäivien välillä: osallistujat vievät kehitystehtäväänsä eteenpäin ja saavat prosessin aikana siihen kirjallista palautetta ja muuta ohjausta kurssin oppimisympäristössä.

Moduuli 3: Arvioimaan kriteereiden avulla! (1 op)

Lähipäivä 11.4.2025 klo 9.00–16.00 ja loppuwebinaari 5.5.2025 kello 15.00–17.00

Moduulissa paneudutaan eri oppiaineiden arviointiin niiden tiedonalojen mukaisesti. Lähipäivässä syvennytään matematiikan, kieliaineiden (vieraat kielet ja AI + S2), reaaliaineiden sekä taito- ja taideaineiden erityispiirteisiin 6. vuosiluokan päättyessä päättöarvioinnissa. Lähipäivässä luokanopettajat työskentelevät omana ryhmänään, samoin eri aineiden aineenopettajat, ja he saavat tietoa ja ohjausta oman alueensa erityisosaajalta. 
Moduulissa työstetään käytännön esimerkkien avulla myös sitä, miten oppilaille ja heidän huoltajilleen on mahdollista avata arvosanoissa 5, 7, 8 ja 9 edellytettävää osaamista ja miten arvosana muodostetaan normien mukaan. 
Osallistujat jatkavat ohjatusti kehitystehtäviensä parissa. Koulutus päättyy kolmen tunnin päätöswebinaariin, jossa osallistujat jakavat kehitystehtäviensä oppeja ja saavat vertaispalautetta. 
Mahdollisuus etänä järjestettävään ohjaukseen 2.4.2025 sekä 23.4.2025 kello 15.00 – 17.00.

Koulutus sisältää 3 moduulia, yhteensä 4 lähipäivää ja kaksi 2–3 tunnin webinaaria sekä ohjattua välityöskentelyä. Osallistujat saavat myös käyttöönsä 4 koulutusvideota/tallennetta, joita he voivat hyödyntää ja jakaa myös omassa työyhteisössään. 
Koulutus koostuu tieto-osuuksista, ryhmätyöskentelystä sekä kehittämistehtävästä, jota osallistujat työstävät ohjatusti koulutusprosessin aikana. Kehittämistehtävän tavoitteena on antaa konkreettisia malleja työyhteisön arviointiosaamisen ja -käytänteiden kehittämiseen.

KOULUTTAJAT JA VALMENTAJAT

Pääkouluttaja KL, FL Najat Ouakrim-Soivio on Turun ja Helsingin yliopistojen kasvatustieteen dosentti, jonka erityisaloina ovat oppimisen ja osaamisen arviointi ja historiallis-yhteiskuntatiedollinen kasvatus. Hän on toiminut historian ja yhteiskuntaopin opettajana, rehtorina, yleissivistävän koulutuksen asiantuntijatehtävissä OPH:ssa ja OKM:ssä sekä tutkijatohtorina ja yliopistolehtorina Helsingin yliopistossa. Lisäksi Ouakrim-Soivio on tutkinut muun muassa yleissivistävän koulutuksen arviointia ja toiminut 2018–2022 OPH:n kutsumana arvioinnin asiantuntijana ryhmässä, joka osallistui muun muassa perusopetuksen arviointiluvun 6 täsmentämiseen, valtakunnallisten päättöarvioinnin kriteereiden valmistelutyöhön sekä niiden työstämiseen historiassa ja yhteiskuntaopissa.

LISÄTIETOA

Viimeinen ilmoittautumispäivä on 15.12.2024.

Koulutus on Opetushallituksen rahoittama ja kohderyhmään kuuluville maksuton.

Ilmoittautuminen
Ajankohta

20.1.–5.5.2025

Hinta
Maksuton

!

Viimeinen ilmoittautumispäivä on 15.12.2024.

Koulutus on Opetushallituksen rahoittama ja kohderyhmään kuuluville maksuton.

Huomaathan, että ilmoittautuminen on sitova. Osallistumisensa 15.12.2024 jälkeen peruvalta peritään 80 euron perumismaksu.

Ota yhteyttä
Johanna Ekström-Partanen
+358 50 311 6443
johanna.ekstrom-partanen@hyplus.fi
Minna-Mari Alanen
+358 50 5628165
minna-mari.alanen@hyplus.fi

Tämä koulutus on räätälöitävissä organisaatiollesi. Ota yhteyttä!

Tutustu myös näihin
Ajankohtaista