HYÖDYT JA TAVOITTEET
Koulutuksen tavoite on lisätä osallistujien ymmärrystä ja osaamista tunnistaa, kohdata ja tukea tuen tarpeisia oppijoita huomioiden kehityspsykologinen näkökulma ja lähikehityksen tunnistaminen.
Koulutuksen avulla tuetaan lapsen toiminnanohjauksen taitoja, saadaan tietoa käyttäytymiseen ja oppimiseen vaikuttavista neuropsykiatrisista oireyhtymistä ja tiedostetaan ratkaisukeskeisen ajattelun ja toimintatavan perusteet. Koulutus tarjoaa tukea omaan työhön.
KENELLE
Koulutus on suunnattu varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle.
SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
Koulutuspäiviin sisältyy erityispedagogiikan aihealueiden käsittelyä ratkaisu- ja voimavarakeskeisesti toteutettuna seuraavista aihealueista:
1. Toiminnanohjauksen taitoihin, käyttäytymiseen ja oppimiseen vaikuttavat neuropsykiatriset oireyhtymät –perustietoa ja tukea omaan työhön
2. Ratkaisukeskeisen ajattelu- ja toimintatavan perusteet
3. Käytännön harjoitukset
4. Omaan työn kehittämiseen kiinnittyvä välitehtävä
Koulutus toteutetaan kahtena 3 tunnin pituisena webinaarina. Webinaarien välissä osallistujat suorittavat kehittämistehtävän, joka liittyy vahvasti varhaiskasvatuksen arkeen.
Työskentelymenetelmät ovat vuorovaikutteisia ja osallistujien oppimista aktivoivia. Tutkimustietoa ja teoriaa tuodaan eläväksi käytännön esimerkkien avulla. Koulutuksiin nivotaan osallistujien oma reflektointi ja osaamisen jakaminen.
KOULUTTAJA
Nina Mansikka on KM, erityisopettaja, Neuropsykiatrinen valmentaja, ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti ja psykoterapeuttikoulutettava, kouluttaja ja koululaisten mielenterveystaitojen edistämisen asiantuntija.
Ninalla on pitkä ja laaja kokemus kasvatuksen ja opetuksen edistäjänä sekä neurokirjoon liittyvien piirteiden ratkaisukeskeisenä kohtaajana. Näistä aiheista hän on viimeisten seitsemän vuoden aikana pitänyt koulutuksia yli viidelle tuhannelle kasvatus- ja opetusalan työntekijälle ympäri maata. Koulutukset ovat saaneet erittäin hyvää palautetta. Opetustyönsä aikana Nina on kehittänyt ja edistänyt joustavia opetusjärjestelyjä sekä oppilaan monipuolista tukemista inkluusion periaatteiden mukaisesti.
Ninan keskeinen toiminta-ajatus on kaikkien osallisten pystyvyyden tunteen vahvistaminen toimijuuden edistämiseksi.