Kielikoulutus antaa siivet, vaikka opinnoissa menisi kieli mutkalle

Joskus uusi kieli pitää ottaa haltuun neljässä kuukaudessa tai kielitaitoon tarvitaan reipas hyppäys eteenpäin. Syy kielen oppimiseen tai virittämiseen voi olla työ, rakkaus, opinnot, muutto tai vaikkapa uusi naapuri. Lähes sadalle kielelle koulutuksia räätälöinyt Marina Lesch on kuullut kielten oppimisesta miljoona tarinaa.

Leschiin ottavat yhteyttä yritykset, yksityishenkilöt, ministeriöt ja erilaiset järjestöt. Vaikka jokainen asiakas on erilainen, alkaa kaikkien koulutuksen suunnittelu samalla tavalla.

– Tärkeintä on ensin kuunnella asiakasta ja ymmärtää mihin hän tarvitsee kieltä. Kun lähtötaso on kartoitettu ja tavoitteet asetettu, tehtäväni on löytää asiakkaalle paras ratkaisu.

Se saattaa olla ryhmätunti kerran viikossa, opettajan kanssa näyttelyihin tutustumista ja shoppailua Hakaniemen hallissa kolmasti viikossa tai tiukka intensiivikurssi. Usein tärkeä osa koulutusta on kieltä äidinkielenään puhuvan opettajan tietämys kulttuurista, joka on olennainen osa kielitaitoa.

Eniten koulutusta tarvitaan suomalaisten tarvitsemiin työkieliin, kuten ruotsiin, englantiin ja venäjään.  Esimerkiksi asiakaspalvelun kohentamiseksi riittää, että kielessä saavutetaan vankka perustaso. Nyt HY+ opettaa esimerkiksi farmaseuteille venäjää.

Lesch muistuttaa, että kielten oppiminen on nykypäivänä hauskaa. HY+ on ylpeä myös siitä, että sen opettajilla on yliopistollinen koulutus. Kielten opetuksen pedagogiikka onkin kehittynyt suurin harppauksin. Toisin kuin vielä parikymmentä vuotta sitten, kieliä opitaan nyt onnistumisen ja ilon kautta.

– Suomalaiset kuvittelevat usein, että kieltä tarvitsisi osata täydellisesti. Kukaan ei osaa! Sitä paitsi kielen pohjimmainen tehtävä on saada meidät ymmärtämään toisiamme.

Lesch itse puhuu päivittäin kolmea kieltä ja on opiskellut lisäksi ranskaa, saksaa ja venäjää. Hän kuitenkin muistuttaa, että kielitaitoa pitää päivittää jatkuvasti.

– Kielitaito on rikkaus, joka on riippumaton yhteiskuntaluokasta. Enkä muuten ole koskaan kuullut kenenkään valittavan sitä, että osaisi liian montaa kieltä.

Ja opiskeltavaa riittää, sillä maailmassa puhutaan yli 6000 kieltä. Melkein jokaiseen niistä Lesch lupaa löytää myös opettajan.  Esimerkiksi käy urdu, jonka olemassaolosta hän kuuli vasta, kun asiakas halusi oppia sitä.

HY+ kielikoulutuksiin ovat kaikki tervetulleita. Opiskelusta saa myös monen työantajan arvostaman Helsingin yliopiston todistuksen.