HY ja Saudi-Arabia sopimukseen opettajien täydennyskoulutuksesta

Helsingin yliopisto ja Saudi-Arabia sopimukseen opettajien täydennyskoulutuksesta

Sopimus Saudi-Arabialaisten opettajien täydennyskoulutuksesta allekirjoitettiin Berliinissä 15.3. Kuvassa sopimusta allekirjoittamassa HY+ Oy:n toimitusjohtaja Marjaana Suutarinen ja Saksan Saudi-Arabian suurlähetystön kulttuuriattasea, Dr. Abdulaziz M. Al-Saleh.

Touko-kesäkuussa Suomeen saapuu 100 opettajan ryhmä, jotka saavat maksullista englannin kielen opetusta ja pedagogista koulutusta. Lisäksi he perehtyvät mentoreiden avulla käytännön koulutyöhön Espoossa. Opettajien lapsille tarjotaan suomalaista kouluopetusta sekä englanniksi että arabiaksi Helsingin normaalilyseossa. Saudi-opettajat ovat Suomessa vuoden 2017 loppuun asti.

Perheenjäsenet mukaan lukien Suomeen saapuu yhteensä nelisensataa saudia. Saudi-opettajien ja lasten lisäksi koulutusta saavat myös perheen muut aikuiset, jotka osallistuvat erilaisiin maksullisiin koulutusohjelmin suomalaisesta kulttuurista ja englannin kielestä. Saudi-Arabiassa ollaan kiinnostuneita suomalaisesta koulusta ja opetussuunnitelmasta, vaikka maiden kulttuurierot ovatkin suuret.

– Englannin kielen lisäopinnoilla ylitetään kielimuuria, jotta pedagogiset opinnot ja koulujen arki avautuisivat paremmin, kertoo HY+ Oy:n koulutusviennin päällikkö Kirsi Kettula.

HY+ Oy koordinoi Helsingin yliopiston kansainvälistä koulutusvientiä. HY+:n ja Helsingin yliopiston lisäksi koulutusohjelmaa on järjestämässä Omnia Education Partnerships Oy:n, joka järjestää kouluharjoittelun Espoossa. Helsinkiin saapuu ryhmästä 50 opettajaa, ja loput opettajat jakaantuvat Turun, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistoihin Finland University Oy:n kautta. Jatkoakin jo suunnitellaan.

– Tämä on merkittävä avaus koulutusviennissämme. Seuraavasta Suomeen tulevasta 300 opettajan ryhmästä on aloitettu jo neuvottelut, toteaa Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+ Oy:n toimitusjohtaja Marjaana Suutarinen.

Koulutuksen tilaaja on Saudi-Arabian opetusministeriö.

Lisätietoja:

Marjaana Suutarinen