Hiilipuu menee salkkuun ja kertoo, miten puu toimii

Hiili kiertää luonnossa ilmakehästä kasvien kautta maahan ja taas takaisin ilmaan. Kasvit hillitsevät ilmastonmuutosta sitomalla hiilidioksidia ilmasta. Tämän hiilen kierron ymmärtäminen on ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta keskeistä.

Prosessin ymmärtämiseksi ja sen opettamisen helpottamiseksi OKM:n rahoittamassa tiedekasvatushankkeessa koulujen käyttöön on rakennettu hiilipuu.fi-sivustoon perustuva interaktiivinen hiilipuusalkku. Hiilipuu havainnollistaa Hyytiälän metsäasemalla kasvavan männyn avulla, miten valo, lämpötila ja hiilidioksidin määrä ilmassa vaikuttavat sen sitoman hiilen määrään.

Hiilipuusalkun voi lainata kouluille tai sitä voi kokeilla Helsingin yliopiston Fysiikan laitoksen F2k-laboratoriossa Kumpulassa. Salkku lanseerataan keskiviikkona 10.2. klo 16-18 Minervatorilla, Siltavuorenpenger 5A, Helsinki.