Digiajan opettajaksi – miksi ja miten?

Oheinen, jo viiden vuoden takainen, Digitaaliajan opettaja -video tuo ihanasti esiin sen oppimisen ilon, energian ja innostuksen, mikä monessa lapsessa ja nuoressa syntyy, kun he pääsevät jonkin uuden pariin, hyödyntämään digitaalisia välineitä oppimisen tukena ja ottamaan omistajuutta omasta oppimisestaan. Valitettavasti uudet oppimisympäristöt ja digivälineiden hyödyntäminen eivät välttämättä aiheuta samanlaisia riemunkiljahduksia opettajien keskuudessa, vaan pikemminkin tuskanhuutoja ja hikikarpaloiden valumista selkää pitkin.

Digitaalisia välineitä hyödynnetään jatkuvasti yhä enemmän niin opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa kuin arvioinnissakin ja vaatimukset niiden käyttöön vain kasvavat sitä mukaa, kun esimerkiksi ylioppilaskirjoitukset eri oppiaineissa sähköistyvät. Opettajat joutuvat käyttämään työssään useita eri ohjelmia ja järjestelmiä jo opetuksen suunnittelun, arvioinnin ja viestinnän tukena ja samanaikaisesti heidän edellytetään hyödyntävän monipuolisesti ja innovatiivisesti uusia ohjelmia, sovelluksia ja oppimispelejä opetuksen tukena sekä opettamaan oppilaille myös mm. ohjelmointia. Eväitä tämän kaiken uuden haltuunottoon voi hakea erilaisilta kursseilta ja koulutuksista, joita kunnatkin ovat velvollisia opettajilleen tarjoamaan, mutta laajempaa ymmärrystä tai näkemystä siitä milloin, miksi ja mihin mitäkin sovellusta kannattaa käyttää, nämä yksittäiset koulutukset eivät välttämättä tarjoa. Tai siitä, mihin ihmeessä sitä ohjelmointia oikein tarvitaan?

Onneksi näiden haasteiden kanssa ei tarvitse – eikä kannata – jäädä yksin. Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutukseen osallistuneet opettajat ovat kertoneet, kuinka he ovat saaneet esimerkiksi tästä 60 opintopisteen laajuisesta koulutuksesta erinomaisia eväitä ja laajempaa ymmärrystä digitaalisten välineiden hyödyntämiseen ja myös koko digitaalisoituvan yhteiskunnan ymmärtämiseen. Kyse kun ei ole vain perinteisten oppimateriaalien tai tenttien siirtämisestä digitaaliseen muotoon vaan hyvinkin laajasta ilmiöstä, joka mahdollistaa aivan uudenlaisia ulottuvuuksia koko opetuksen ja oppimisen kentällä.

Haku ensi helmikuussa käynnistyvään Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutukseen alkaa 16.8. ja jo nyt pääset tutustumaan viime helmikuussa käynnistyneen koulutuksen antiin esimerkiksi Twitterissä: https://twitter.com/hashtag/digierkohy

Kuuntele myös koulutuksessa mukana olleiden kokemuksia osoitteessa https://hyplus.helsinki.fi/koulutukset/digi-erko/ ja lähde mukaan laajentamaan omaa ymmärrystäsi ja näkemystäsi digitaalisista ympäristöistä opetuksen ja oppimisen tukena!

Kirjoittaja: Annukka Koivunen, opetusalan kehittämisen asiantuntija, HY+