I HY+ svenska kommunikationsutbildning Utveckla din kommunikationskompetens hörde vi konsulten Elli Flén kring kriskommunikation. Flén är ledande expert vad gäller kriskommunikation med erfarenhet av kriskommunikation från sitt arbete inom Organisation för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) och från Försvarsmakten.
Här listar jag fem av Fléns bästa tips för hur organisationen klarar krisen:
- Var nåbar från första stund
En central strategi vid kriskommunikationen är att vara nåbar från första stund. Semester, sjukdom, tystnad funkar inte som ursäkt, var inte oanträffbar. Som exempel gav Flén Danmarks tidigare statsminister Helle Thorning-Schmitt som avbröt sin semesterresa, öppnade sitt hus och bjöd in skatteverket till sina arkiv, var öppen och bemötande och det fungerade.
- Kommunicera genast något
Det är viktigt vid kriskommunikationen att kommunicera genast något. Sen går de bra att återkomma senare och fylla på med ny information, men en tidig reaktion är essentiell. Tidigare skulle materialet samlas in först, men nu tänker vi lite annorlunda, nu är det viktigt att få ut något genast, ett tecken på att något görs åt problemet, att saken tas på allvar.
- Ta kommunikatören med där det händer
Kommunikatören MÅSTE vara med där det händer, det vill säga de viktigaste möten, ledningsgruppsmöten, chefens team och så vidare.
- Uppdatera krisplanen
Se till att ni i kriskommunikationsplanen har viktig information som är bakom kommunikatören/informatören i er organisation, ifall det är så att det råkar vara hen som t.ex. försnillat pengar och inte är tillgänglig.
- Behåll en ödmjuk attityd
Kanske den viktigaste lärdomen Elli lyfte fram tycker jag personligen gällde attityden. Att det gäller – i vilken kris som helst – att förhålla sig ödmjukt. Stöddighet och högfärdighet leder ingen vart. Och att vara ärlig, sanningen kommer oftast ändå fram.
Liselott Sundbäck, utvecklingssakkunnig, HY+
Bekanta dig med våra aktuella utbildningar.