Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden täsmennetty arviointiluku (luku 6) on otettu käyttöön elokuussa 2020. Myös päättöarviointi on uudistettu kokonaisuudessaan, ja uudet kriteerit tulevat käyttöön vuosiluokille 7–9 elokuussa 2021. Päättöarvioinnin kriteereiden käyttöönoton yhteydessä koulujen on syytä tarkistaa oppiainekohtaisesti oppilaan oppimisen tavoitteiden ja sisältöjen vuosiluokkaistaminen.
Valmennuksemme on suunniteltu tukemaan perusopetuksen arvioinnin kokonaisuudistusta (2020–2022). Valmennuksessa selkiytetään, millaisia muutoksia uudistuva perusopetuksen arviointi edellyttää paikalliseen opetussuunnitelmaan, ja annetaan käytännön työvälineitä arviointikäytänteiden kehittämiseen.
Valmennuksessa käsitellään mm. seuraavia teemoja tilaavan organisaation tarpeiden mukaisesti:
- Mitä tarkoitetaan koulun arviointikulttuurilla ja sen kehittämisellä?
- Miten tavoitteet liittyvät arviointiin?
- Miten vuosiluokkaistetut tavoitteet, sisällöt ja erilaiset taidot, kuten työskentelytaidot ja laaja-alaisen osaamisen taidot, otetaan arvioinnissa huomioon?
- Miten kriteereitä käytetään ja sovelletaan osana opettajan arviointityötä?
- Miten oppilaat voivat käyttää kriteereitä oman osaamisensa itsearvioinnissa?