FI | SV | EN

Pedagoginen dokumentointi digitaalisin menetelmin

Koulutuksessa käsitellään pedagogista dokumentointia ja digitaalisuuden hyödyntämistä pedagogisen dokumentoinnin tukena varhaiskasvatuksessa.

Pedagoginen dokumentointi on tärkeä menetelmä lapsilähtöisen varhaiskasvatuksen toteuttamisessa. Myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteet velvoittavat sen käyttöön.

Kenelle

Koulutus on suunnattu esi- ja alkuopetuksen henkilöstölle.

Hyödyt

Pedagogisen dokumentoinnin avulla varhaiskasvattaja tutustuu lapseen ja hänen vahvuuksiinsa. Katsomalla dokumentteja yhdessä lasten ja heidän vanhempiensa kanssa varhaiskasvattajat suunnittelevat päiväkodin toimintaa ja arvioivat sitä.

Erilaiset digitaaliset menetelmät, kuten videointi, valokuvaus ja erilaisten sovellusten käyttö sopivat erittäin hyvin lasten kanssa tekemiseen. Niiden avulla voidaan arvioida, mistä lapsi on kiinnostunut, missä hän on hyvä, mitä hän vielä harjoittelee tai missä tarvitsee apua.

Koulutus innostaa hyödyntämään olemassa olevia työvälineitä ja oppimaan uutta.

Teemoja

Koulutuksessa tutustutaan pedagogisen dokumentoinnin käsitteeseen ja sen tärkeyteen lasten, huoltajien ja henkilöstön näkökulmasta. Muut teemat käsittelevät dokumentoinnin linkittymistä varhaiskasvatuksen perusteisiin ja erilaisiin käytänteisiin. 

Toteutustapa

Koulutukseen osallistuvilla tulee olla mukana tabletti tai älypuhelin. Ennakko-osaamista ei vaadita. Koulutus räätälöidään tilaajan toiveen mukaan joko iOS- tai Android-ympäristössä toimiviin sovelluksiin.

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Yhteisöllisyys voimavarana lukiossa: rehtori Marja Mikkola HY+:n haastattelussa
Töölön yhteiskoulun rehtori Marja Mikkola kertoo HY+:n haastattelussa lukion yhteisöllisyyden tärkeydestä. Hän korostaa huoltajien roolia […]
5 vinkkiä aivojen ylikuormituksen ehkäisyyn – näin luot terveellisemmän työympäristön
Aivojen hyvinvointi työssä ja oppimisessa on keskeinen tekijä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Oikeanlainen työtila yhdessä säännöllisen liikkumisen […]
Digitaidot varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa – miksi niihin olisi hyvä panostaa?
Digitaalisuus ja erilaisten uusien teknologioiden käyttö on lisääntynyt yhteiskunnassa viimeisten vuosien aikana hyvin nopeasti. Kännykät […]