Julkisuudessa olleet kouluampumiset sekä useissa kouluissa arkiset, pienemmät uhkatilanteet mietityttävät kouluhenkilöstöä. Miten edistää omaa ja oppilaiden turvallisuutta? Miten voin ennakoida riskejä ja varautua niihin? Osaanko toimia oikein, jos jotain tapahtuu? Onko oppilaitoksemme muulla henkilökunnalla tai oppilailla riittävää osaamista turvallisuusasioissa? Mitä teen, kun esimerkiksi oppilas tai huoltaja käyttäytyy uhkaavasti?
Joulukuun alussa vietettiin lähiopetuspäiviä ”Väkivallan ennaltaehkäisy ja haastavien tilanteiden kohtaaminen”- koulutuksessa, jossa luennoitsijoina kuultiin turvallisuusasiantuntija
Erkki Ripattia ja Helsingin pelastuslaitoksen rehtori Matti Waitista. FT Matti Waitinen on kokenut turvallisuusalan kouluttaja ja alun perin helsinkiläinen yleissivistävän koulun opettaja ja rehtori. Vuodesta 1999 lähtien hän on työskennellyt Helsingin pelastuslaitoksen palveluksessa ja vuodesta 2001 lähtien rehtorina Helsingin Pelastuskoulussa. Hän on väitellyt aiheesta Turvallinen koulu? Helsinkiläisten peruskoulujen turvallisuuskulttuurista ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Waitinen kuvailee kuinka turvallinen oppilaitos ja turvallinen oppimisympäristö edellyttävät oikeaa asennetta, oikeaa tietoa ja oikeaa taitoa. ”Usein on tullut todettua, kuinka turvallisuusasioiden monimuotoisuus yllättää opetusalan ammattilaisen. Liian usein turvallisuudesta puhutaan vasta kun se on menetetty. Turvallisuustyö oppilaitoksissa alkaakin usein vasta havahtumisen kautta kun turvalisuusasiat eivät olekaan kuten oli oletettu. Turvallisuustyö tulisi olla yhteisössä arvostettu ja yhteisesti vaalittu asia”, jatkaa Waitinen.
Waitinen luennoi koulutuksessa, joka on osa opetushenkilöstölle suunnattua Vastuullinen ja välittävä koulu -hanketta, josta voi luea lisää hankkeen blogissa.