Opetuksen eriyttäminen määritellään opetussuunnitelmassa kaiken opetuksen pedagogiseksi lähtökohdaksi. Sen avulla pyritään systemaattisesti vastaamaan oppijoiden erilaisiin tarpeisiin, kiinnostuksiin ja oppimisprofiileihin.
Opetuksen eriyttäminen vaatii opettajilta monipuolista osaamista opetuksen sisältöjen, oppimisprosessin ja arvioinnin muokkaamiseen oppijoiden mukaan. Opetuksen eriyttäminen on keskeinen tukitoimi aina yleiseltä tuen tasolta erityisen tuen tasolle.
Tämän koulutuksen avulla perehdytään opetuksen eriyttämiseen ja sen toteuttamiseen käytännössä. Koulutus tarjoaa tietoa opetuksen eriyttämisen periaatteista ja lähtökohdista. Lisäksi perehdytään monipuoliseen arviointiin ja avataan sen yhteyttä onnistuneeseen opetuksen eriyttämiseen.
Kenelle
Koulutus on suunnattu perusopetuksen luokan- ja aineenopettajille.
Hyödyt
Koulutus vahvistaa osallistujien varmuutta eriyttää opetustaan. Osallistujat saavat koulutuksesta esimerkkejä ja ideoita eriyttämisen kehittämiseen omassa opetuksessa.
Koulutuksen tavoitteena on:
- antaa tietoa opetuksen eriyttämisen periaatteista ja lähtökohdista
- tarjota ideoita ja työkaluja opetuksen eriyttämisen toteutukseen käytännössä
- lisätä tietoa opetuksen eriyttämisen mahdollisuuksista
- syventää ymmärrystä monipuolisen arvioinnin ja eriyttämisen yhteydestä.
Sisältöjä
- Opetuksen eriyttämisen periaatteet ja lähtökohdat
- Taustateoriaa ja tutkimustuloksia opetuksen eriyttämisestä
- Konkreettisia esimerkkejä opetuksen eriyttämiseen eri tasoilla: sisältö, prosessi ja arviointi
- Eriyttäminen ja monipuolinen arviointi
- Lahjakkuuden tukeminen opetusta eriyttämällä
Toteutustapa
Koulutuksen laajuus ja toteutusmuoto räätälöidään tilaajan toiveiden ja tarpeiden mukaan.