Webinaarisarjan tavoitteena on antaa opettajille ja ohjaajille välineitä kohdata kriisialueelta tulevia oppilaita sekä tukea oppilaita koulunkäynnin arjessa. Koulutus on ajankohtainen Ukrainasta saapuvien oppilaiden tukemisessa ja sopeutumisessa suomalaiseen kouluun, mutta se myös tukee yleisellä tasolla moninaisten oppijoiden koulunkäyntiä.
Kenelle
Koulutus on suunnattu perusopetuksen ja toisen asteen opettajille, valmistavan opetuksen opettajille ja ohjaajille.
Hyödyt
Koulutus tarjoaa tietoa, välineitä ja käytännön työkaluja:
- kriisialueelta tulevien lasten ja nuorten kohtaamiseen
- traumalle altistuneen oppijan koulunkäynnin tukemiseen
- lasten ja nuorten turvallisuuden tunteen lisäämiseen
- kielitietoiseen kohtaamiseen.
Toteutustapa ja laajuus
Koulutus toteutetaan kolmena, kestoltaan 1,5 tunnin webinaarina.
1. Traumatisoituneen lapsen ja nuoren kohtaaminen – trauman vaikutus oppimiseen (1,5 h)
- Traumalle altistuminen, haavoittuvuus ja resilienssi
- Trauman kognitiiviset seuraukset ja vaikutus koulutyöhön
- Trauman sosio-emotionaaliset seuraukset ja vaikutus koulutyöhön
2. Kriisialueelta tulevan oppilaan tukeminen koulun arjessa (1,5 h)
- Miten tukea lapsen ja nuoren turvallisuuden tunnetta ja oppimista koulussa?
- Tukeminen koulun arjessa, koulunkäynnin sujuvuus
3. Vastasaapuneen lapsen ja nuoren kielitietoinen kohtaaminen (1,5 h)
- Kielitietoinen opetusviestintä eri oppiaineissa luokkahuoneen aikuisten näkökulmasta – mitä opettajat ja koulunkäynninohjaajat voivat tehdä auttaakseen kielenoppijaa pysymään mukana opetusviestinnässä yleisopetuksen ryhmässä?
- Opettajalta opettajalle – luokkahuoneista koottu kielitietoisten viestintätapojen piirrematriisi oman työn reflektoimisen avuksi
- Pohdintaa ja vastauksia kielitietoiseen opetukseen: Onko kielitietoinen opetus hidasta opetusta? Miten kielitietoisella opetuksella voidaan edesauttaa kaikkien parempaa oppimista?
Webinaarisarja on suunniteltu alan kokeneiden asiantuntijoiden kanssa. Koulutuksesta voidaan räätälöidä organisaatiollenne haluamanne laajuinen kokonaisuus.