Päihteiden ja lääkkeiden väärinkäyttäjät farmaseutin silmin

Viime syksynä havahduin siihen, että omista farmasian opinnoistani oli kulunut muutamia vuosia. Vaikka työssäni kehitän ammattilaisten osaamista ja saan perehtyä jatkuvasti uuteen tietoon, halusin itsekin takaisin koulun penkille. Mietin mitä haluaisin oppia, ja päädyin opiskelemaan psykologian perusopintoja avoimeen yliopistoon.

Suoritin kursseja reippaassa tahdissa. Osa sisällöstä oli tuttua, olinhan lukenut kasvatustieteitä aikaisemmin. Sitten oli viimeisen kurssin aika, neuropsykologian perusteet. Se kurssi palautti minut noin 15 vuoden takaiseen aikaan, jolloin pänttäsin farmasiaa yliopistolla. Kurssi oli mielenkiintoinen. Sen aikana käytiin läpi hermosolun toiminta, välittäjäaineiden vapautuminen sekä sitä, miten aivojen eri alueet vaikuttavat mm. ihmisen aisteihin ja tuntoihin. Oppikirjassa käsiteltiin myös riippuvuutta ja huumausaineiden vaikutuksia. Tajusin silloin, että tästähän minulla ei ole mitään tietoa. Farmakologian luennoilla käytiin kyllä läpi, miten opioidit ja bentsodiatsepiinit vaikuttavat, mutta kannabiksen, ecstasyn ja LSD:n vaikutukset jäivät epäselväksi.

Varmasti jokainen farmaseutti on työssään kohdannut lääkkeiden väärinkäyttäjän. Reseptitiskillä on välillä keskusteltu kiivaastikin siitä, voisiko iteroidun pami-reseptin jo toimittaa. Tai on kuultu tarinoita siitä, kuinka koira on kaatanut unilääkkeet wc-pyttyyn tai kuinka lento on lähdössä huomenna, joten 3 kuukauden lääkkeet on ehdottomasti saatava tänään. Tunnustan avoimesti, että välillä koin selvästi tekaistuja argumentteja hyödyntävät lääkkeiden väärinkäyttäjät hankalina asiakkaina. Toki myös ymmärrän, että riippuvuus on sairaus ja että lähtökohdat elämälle eivät aina ole reilut. Väärinkäytön taustalla on aina seikkoja, joita ei välttämättä tule heti ajatelleeksi: jotkut ovat jo luonteeltansa jännityshakuisia ja jäävät sen vuoksi lääkekoukkuun. Toisilla taas voi olla isojakin haasteita elämän eri osa-aluilla tai esimerkiksi niin huonot kotiolot, että arjen kohtaamiseen kaivataan ainetta, joka saa unohtamaan pahan olon. Riippuvuuden syntymiseen voi siis olla monenlaisia syitä, ja tämä on hyvä muistaa myös apteekkityössä.

Koska päihteiden käyttäjät ovat melko arkipäiväinen ilmiö apteekissa, aloin pohtia kuinka paljon farmaseuttikollegani tietävät aiheesta. Miksi tuo lääke, joka on tarkoitettu tilapäiseen käyttöön, aiheuttaa riippuvuutta? Millaista riippuvuuden kanssa on elää ja millainen se arki on ihan oikeasti? Ymmärrämmekö riittävästi tiskin toisella puolella olevaa henkilöä, vai piiloudummeko liikaa reseptiin kirjattujen ehtojen taakse, kun emme oikein tiedä miten päihdeongelmainen asiakas tulee kohdata? Koska intuitioni sanoi, että todennäköisesti vain harva on perillä riippuvuushäiriöiden taustoista, halusin luoda koulutuksen, jossa tätä teemaa käsiteltäisiin.

Marraskuussa HY+ tarjoaa apteekin farmaseuttiselle henkilöstölle suunnatun koulutuksen Päihdeongelmaisen asiakkaan kohtaaminen. Tämä monipuolinen koulutus valottaa sitä, millaista elämä on päihdeongelman kanssa sekä pureutuu riippuvuushäiriöiden ja päihdeongelmien lääketieteellisiin ja psykososiaalisiin taustoihin. Kouluttajina toimivat alaan perehtyneet asiantuntijat, minkä lisäksi koulutuksessa vierailee koulutettu kokemusasiantuntija kertoen oman tarinansa. Häneltä voit kysyä itseäsi askarruttavia kysymyksiä lääkkeiden väärinkäytöstä asiakkaan näkökulmasta.

Kirjoittaja: Kaija Junttila, kehittämisen asiantuntija

Ennakkotietoa uusista kiinnostavista sisällöistä sekä oman alasi tulevista koulutuksista ja maksuttomista tilaisuuksista saat tilaamalla HY+uutiskirjeen. Tilaa uutiskirje tästä!