Fem tips om kommunikation i en kris

I HY+ svenska kommunikationsutbildning Utveckla din kommunikationskompetens hörde vi konsulten Elli Flén kring kriskommunikation. Flén är ledande expert vad gäller kriskommunikation med erfarenhet av kriskommunikation från sitt arbete inom Organisation för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) och från Försvarsmakten.

Här listar jag fem av Fléns bästa tips för hur organisationen klarar krisen:

  1. Var nåbar från första stund

En central strategi vid kriskommunikationen är att vara nåbar från första stund. Semester, sjukdom, tystnad funkar inte som ursäkt, var inte oanträffbar. Som exempel gav Flén Danmarks tidigare statsminister Helle Thorning-Schmitt som avbröt sin semesterresa, öppnade sitt hus och bjöd in skatteverket till sina arkiv, var öppen och bemötande och det fungerade.

  1. Kommunicera genast något

Det är viktigt vid kriskommunikationen att kommunicera genast något. Sen går de bra att återkomma senare och fylla på med ny information, men en tidig reaktion är essentiell. Tidigare skulle materialet samlas in först, men nu tänker vi lite annorlunda, nu är det viktigt att få ut något genast, ett tecken på att något görs åt problemet, att saken tas på allvar.

  1. Ta kommunikatören med där det händer

Kommunikatören MÅSTE vara med där det händer, det vill säga de viktigaste möten, ledningsgruppsmöten, chefens team och så vidare.

  1. Uppdatera krisplanen

Se till att ni i kriskommunikationsplanen har viktig information som är bakom kommunikatören/informatören i er organisation, ifall det är så att det råkar vara hen som t.ex. försnillat pengar och inte är tillgänglig.

  1. Behåll en ödmjuk attityd

Kanske den viktigaste lärdomen Elli lyfte fram tycker jag personligen gällde attityden. Att det gäller – i vilken kris som helst – att förhålla sig ödmjukt. Stöddighet och högfärdighet leder ingen vart. Och att vara ärlig, sanningen kommer oftast ändå fram.

Liselott Sundbäck, utvecklingssakkunnig, HY+

Här ser du vårens kommunikationsutbildning, anmäl dig redan nu!

Jätä kommentti

Helsingin yliopisto Koulutus- ja kehittämispalvelut HY+

PL 53 (Fabianinkatu 32)
00014 Helsingin yliopisto

Vaihde: 0294 1911


Yhteystiedot

Meistä

Tietosuoja

HY+ Moodle


Siirry tilaamaan uutiskirje!


Koulutusta organisaatioille

Räätälöidyissä koulutuksissamme käytössänne on koko maailma. Tilaa mitä tarvitset, me toimitamme. Voit myös pyytää meiltä apua, jolloin selvitämme organisaatiosi koulutustarpeet ja ehdotamme kehittämiskohteita. Organisaatiokohtainen, vain teidän tarpeisiinne suunniteltu koulutus on keino kehittyä juuri siinä ja siellä, missä sinä tai organisaatiosi haluatte.

Koulutukset yrityksille

Koulutukset julkissektorille


Iskikö tiedonjano?

Kiinnostuitko uuden oppimisesta?
Haluatko pitää osaamisesi ajan tasalla ja virkistyä ammatillisesti?

Kyllä! Haluan lisää tietoa!

ISKIKÖ TIEDONJANO?

Kiinnostuitko uuden oppimisesta? Haluatko pitää osaamisesi ajan tasalla ja virkistyä ammatillisesti?

Pysyttele askeleen edellä ja tilaa noin kerran kuussa lähtevä uutiskirjeemme, johon on koottu tuoreinta täsmätietoa oman alasi koulutuksista ja ilmiöistä.

Kyllä! Haluan lisää tietoa!