Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>

FI | SV | EN

Sosiaalinen media asiantuntijan viestinnässä

Koulutuksessa opit, miten digitaalisia viestintävälineitä ja alustoja voidaan käyttää monikanavaisesti asiantuntijan työssä ja asiantuntijatyön johtamisessa.

Uudet digitaaliset kanavat ja median murros ovat haastaneet asiantuntijatyössä toimivat, ja viestintä on nykyään tärkeä työelämätaito kaikille asiantuntijoille. Uudessa toimintaympäristössä on hyvä tunnistaa erilaiset yleisöt ja kanavat, joissa yleisöjen kanssa ollaan vuorovaikutuksessa.

Digitaalinen viestintäympäristö haastaa asiantuntijoita monella tavalla. Tiedon popularisointi ja sanoittaminen someaikaan sekä vuorovaikuttaminen verkossa vaativat uusia taitoja. Lisäksi sosiaalisen median kanavissa tapahtuu runsaasti aktiivista vaikuttamista, jolloin myös väärä tieto leviää helposti. Tämä koulutus antaa konkreettisia neuvoja ja työkaluja viestinnän kehittämiseen sinulle ja asiantuntijaverkostollesi.

Koulutus on käytännönläheinen ja tarjoaa kokonaiskuvan uudesta digitaalisesta viestintäympäristöstä ja siellä toimimisesta ja vaikuttamisesta. Osallistujat työstävät koulutuksen aikana henkilökohtaista toimintasuunnitelmaa digitaalisten kanavien haltuun ottamiseksi oman työnsä ja asiantuntija-alueensa näkökulmasta.

Koulutus johdattaa kattavasti:

  • sosiaalisen median eri alustojen piirteisiin
  • vetävien sisältöjen kirjoittamiseen
  • henkilöbrändin rakentamiseen
  • vaikuttavuuden lisäämiseen
  • sisältösuunnitelmien laatimiseen

Koulutuksessa jaetaan myös Petro Poutasen ja Salla-Maaria Laaksosen tekemä kirja Faktat nettiin! ‒ Asiantuntijaviestintä sosiaalisessa mediassa, joka ilmestyi elokuussa 2019.

Kenelle

Koulutus on suunnattu henkilöille, jotka joutuvat työssään vuorovaikuttamaan ja jakamaan tietoa erilaisilla areenoilla aina digitaalisista perinteisiin kasvokkaisiin tilanteisiin, joissa myös digitaalisen maailman komponentti on mukana.

Koulutuksen hyödyt

Koulutuksen aikana osallistujat:

  • saavat perustiedot digitaalisesta toimintaympäristöstä ja sen tärkeimmistä vaikuttamiskanavista
  • oppivat terävöittämään ja kiteyttämään monimutkaisia asioita eri kanaviin
  • tunnistavat itselle tärkeitä ja relevantteja yleisöjä sekä oppivat puhuttelemaan heitä vetovoimisesti
  • työstävät profiiliaan digitaalisille alustoille sekä toimintasuunnitelmaa digitaalisia kanavia varten

Mitä hyötyä koulutuksesta on sinulle asiantuntijana?

  • Opit ennakoimaan tilanteita, joissa keskustelu digitaalisessa mediassa lisää asiantuntemuksesi vaikuttavuutta.
  • Opit varautumaan hankaliin tilanteisiin verkossa ja selviytymään verkon polarisoituneessa maailmassa.
  • Opit murtautumaan ulos ”asiantuntijakuplasta” ja puhuttelemaan vetovoimaisella tavalla.
  • Opit toimimaan korrektisti verkon hankalissa tilanteissa ja välttämään turhat riskit.
  • Opit kiteyttämään oman avainviestisi ja löytämään uutiskärjen.
  • Rakennat henkilökohtaista näkyvyyttäsi ajantasaisena asiantuntijana.
  • Saat tarvittavat tiedot, jotta voit hyödyntää digitaalisia kanavia oman alasi seuraamiseksi.
  • Kasvatat kotimaista ja kansainvälistä asiantuntijaverkostoasi.

Koulutuksen teemat

 1 pv Petro Poutanen

  • Johdatus asiantuntijaviestintään digitaalisessa mediassa
  • Miten sosiaalisen median kautta voi vaikuttaa yhteiskunnalliseen keskusteluun?
  • Kuinka rakentaa asiantuntijabrändiä?
  • Tutkimuksen sanoittaminen sosiaaliseen mediaan
  • Tutkimusviestinnän uudet keinot ja kanavat
  • Selviytyminen verkon polarisoituneessa maailmassa
  • Viestinnän suunnitelmallinen tekeminen

1 pv Laura Johansson

  • Työpajapäivä, jossa käydään läpi tärkeimmät sosiaalisen median kanavat

Kouluttajat

Petro Poutanen

Petro Poutanen on kokenut viestinnän valmentaja ja tietokirjailija. Hänen missionsa on saada asiantuntemus ja tieto vaikuttamaan. Hän on ratkonut 10 vuoden ajan viestinnän ja vaikuttamisen ongelmia erilaisissa organisaatioissa ja auttanut satoja asiantuntijoita viestimään vaikuttavammin. Petro perustaa toimintansa tutkittuun tietoon ja kehittämäänsä datalähtöiseen strategisen vaikuttamisen malliin. Petro on väitellyt Helsingin yliopistosta, ja väitöskirjassaan hän tutki luovan yhteiskehittämisen mahdollisuuksia vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tällä hetkellä Petro työskentelee toimitusjohtajana tutkimuksen vaikuttavuutta edistävässä säätiössä.

Laura Johansson
Laura on kokenut sosiaalisen median kouluttaja, viestintäkonsultti, kirjoittaja ja valokuvaaja. Hän tuo sinulle konkreettista apua tekemiseen, näkemystä viestimiseen ja innostuksen toteuttamaan parempaa somea. Aloittelijalle Laura tuo apua oppimiseen – edistyneemmälle hän toimii hyvänä sparraajana. Lisäksi Laura on valokuvaaja, joka kouluttaa asiakkaitaan ottamaan ja käsittelemään parempia kuvia ja videoita kännykällä. Laura puhuu myös ruotsia, eli koulutukset ja konsultaatiot ovat tarjolla kummallakin kotimaisella.

Tilaa koulutus

Sisältöjä ja toteutusta voidaan räätälöidä tilaajan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä

Minna Ristimäki
050 462 7213
etunimi.sukunimi@hyplus.fi
Kati Korhola
050 556 0549
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilöt

Minna Ristimäki
050 462 7213
etunimi.sukunimi@hyplus.fi
Kati Korhola
050 556 0549
etunimi.sukunimi@hyplus.fi

Vastaavia koulutuksia

Ajankohtaista

Digitaaliset taidot
Digitaalisten taitojen ja osaamisen kuvaukset Uudet lukutaidot -ohjelmassa
Osaamisen ennakointifoorumin raportissa Osaaminen 2035 todetaan, että tulevaisuudessa muutoksen hallintaa edistävät metataidot, kuten ongelmanratkaisu- ja […]
Työyhteisö
Työyhteisön kehittäminen ja etätyö: johtamisen viisi haastetta
Kokonaisvaltainen siirtyminen etätyöhön ja toisaalta vaiheittainen palaaminen työpaikoille ovat olleet monissa organisaatioissa mietinnän paikkoja. Työyhteisön […]
ProViestijä-koulutusohjelma viestintätyössä kehittymisen tukena
HY+:n ProViestijä-koulutusohjelmaan on osallistunut vuosien varrella jo lähes 800 viestinnän parissa työskentelevää, ja se käynnistyy […]

Koronavirustilanteen vaikutus koulutuksiimme
Seuraamme koronavirustilanteen kehittymistä ja noudatamme Suomen hallituksen asettamia rajoitustoimenpiteitä, viranomaisten suosituksia ja Helsingin yliopiston ohjeistusta. Päivitämme tietoa koronavirustilanteen vaikutuksista koulutustemme järjestämiseen tälle sivulle >>