FI | SV | EN
Asiakastarina:

Finavia

Verkkokoulutusten pedagoginen konsultointi Finavialle

Finavia on lentoasemayhtiö, joka kehittää ja ylläpitää matkustajaterminaaleja ja lentoliikenteen tarvitsemaa infrastruktuuria. Finavian lentoasemaverkostoon kuuluu 21 eri puolilla Suomea toimivaa lentoasemaa, joista 19 palvelee pääasiassa matkustajaliikennettä ja kaksi sotilas- ja yleisilmailua.

Finavian tavoitteena on tehdä matkustamisesta sujuvaa ja mutkatonta. Yhtiön visiona on mahdollistaa suomalaisille Pohjois-Euroopan parhaat yhteydet maailmalle sekä edistää Suomen saavutettavuutta houkuttelevana matkakohteena.

Finavialla kehitetään verkkokoulutusta, ja tähän mennessä muun muassa verkko-oppimisympäristön ulkoasu on uusittu, verkkokurssien tuottamiseen on luotu toimintamalleja ja käyttöön on otettu sisällöntuotantotyökaluja, joilla voi itse tuottaa verkkokursseja. Finavialle toteuttamamme verkkokoulutusten pedagoginen konsultointi oli osa tätä kehittämisprosessia.

”Tavoitteena on interaktiiviset ja käyttäjän näkökulmasta suunnitellut verkkokurssit sekä se, että meillä on malli ja työkaluja niiden tuottamiseen. HY+:n koulutus oli ikään kuin piste i:n päälle, jotta tämä kaikki toteutuisi”, kertoo Finavian koulutussuunnittelija Mari Sjöholm.

Kesäkuussa 2018 järjestettiin kaksi koulutuspäivää, joihin osallistui Finavian eri koulutusalojen vastuuhenkilöitä. Koulutuksessa käytiin käytännönläheisesti läpi Finavian omia verkkokursseja ja videoita sekä opeteltiin arvioimaan niitä. Osallistujat työstivät ja suunnittelivat omia verkkokurssiprojektejaan kouluttajan ohjaamina ja oppivat samalla verkkokurssien tuottamiseen liittyviä taitoja.

”Sain koulutuksesta sellaista osaamista, jota olen pystynyt hyödyntämään verkkokurssien tekemisessä ja suunnittelussa sen jälkeen”, Sjöholm kertoo omasta kokemuksestaan. ”Itselleni merkittävin oppi oli arviointi, josta koen olevan paljon hyötyä myös verkkokurssien tuottamisessa”, hän lisää.

Sjöholmin mukaan Finaviassa ollaan oltu kaiken kaikkiaan hyvin tyytyväisiä koulutukseen. ”Saimme koulutuksen tuloksena käyttöömme työkaluja verkkokurssien tuottamisen avuksi ja opimme arvioimaan verkkokursseja käyttäjälähtöisesti”, hän toteaa. Verkkokursseja opeteltiin tarkastelemaan esimerkiksi kiinnostavuuden, pedagogisuuden, käytettävyyden ja innostavuuden näkökulmista.

”Koulutuksen aiheet olivat meille juuri sopivia ja tarpeellisia. Sisältö suunniteltiin meidän tarpeemme mukaan yhdessä kouluttajan kanssa”, Sjöholm kiteyttää.

Kiinnostuitko yhteistyöstä? Organisaatiokohtainen, vain teidän tarpeisiinne suunniteltu koulutus on keino kehittyä juuri siinä ja siellä, missä sinä tai organisaatiosi haluatte. Ota yhteyttä ja kysy lisää.

Tutustu myös muihin koulutuksiin ja valmennuksiin, joita olemme viime aikoina toteuttaneet asiakkaillemme.

Kiinnostuitko? Tutustu räätälöityihin koulutuksiimme!

Lisää asiakastarinoita