Bemötande av utmanande situationer för växelverkan

Behöver du strategier för att bemöta elever vars interaktion är utmanande? Saknar du stöd för ditt eget välmående vid utmanande situationer?

Denna webbaserade utbildning har som målsättning att erbjuda lärare arbetssätt för skapandet av en uppmuntrande växelverkan mellan lärare och elev. Målsättningen är att deltagarnas sätt att bemöta och vara i växelverkan med alla elever, men speciellt elever som har beteende- och anknytningssvårigheter, förstärks. Hur svårigheter med anknytning och beteende kan komma till uttryck, samt hur läraren kan stödja elevernas känsloreglering behandlas även.

Tidpunkt

10.9.2024–6.3.2025

Form
Nätkurs
Nätutbildning
Avgiftsfri

Detta är andra gånger denna utbildning genomförs då första omgången fick mycket god respons av deltagarna.

“Kursen hade en röd tråd igenom. Den var väldigt välplanerad och innehöll intressanta delmoment. Föreläsningarna var lätta att delta i, handledningstillfällen guld värda och de allmänna diskussionerna viktiga.”

Utbildningen består av fem webinarier och fyra grupphandledningstillfällen som arrangeras i sin helhet i onlineformat.

UTBILDNINGENS MÅLSÄTTNING OCH INNEHÅLL

Utbildningens målsättning är att erbjuda arbetssätt för stärkandet av en uppmuntrande växelverkan mellan lärare och elev. Under utbildningens gång framkommer hur eleven drar nytta av lärarens förmåga att skapa en förtroendefull relation med eleven och hur elevens psykiska känsla av trygghet förstärks inom skolgemenskapen.

INNEHÅLL

• Modul 1: Introduktion & Utmanande situationer för växelverkan; definiering
  • Modul 2: Pedagogiska interventioner som stöd för utmanande undervisningssituationer
  • Modul 3: Förmågan att skapa en uppmuntrande och empatisk växelverkan
  • Modul 4: Utbildande arbetssätt vid utmanande situationer
  • Modul 5: Stöd för lärarens eget välbefinnande och ork i den inkluderande skolan

MÅLGRUPP

Utbildningens målgrupp är undervisningspersonal inom grundläggande undervisning. Utbildningen finansieras av utbildningsstyrelsen och i den kan delta endast personer som ingår i målgruppen. Det arrangeras en separat utbildning för personal inom småbarnspedagogik och förskola.

GENOMFÖRANDE

Utbildningen genomförs i sin helhet som onlineformat och består av fem utbildningsdelar. Under varje utbildningsdel genomförs ett livetillfälle med processledaren. Deltagarna får även ta del av föreläsningar i form av videoinspelningar samt poddar.

Utbildningen innehåller även en större utvecklingsuppgift, som är starkt förknippad med det egna arbetet i skolan. Deltagarna får stöd för genomförandet av uppgiften under grupphandledningstillfällena ledda av processledaren.

Utbildningen omfattar (8) timmar grupphadledning/ deltagare. Under grupphandledningstillfällena arbetar deltagarna utgående från principer för arbetshandledning genom att gå igenom de tankar och känslor som framkommer under webinarierna. Centralt är lärarens egna processer; uppmärksammande av de reaktioner och känslor som skapas under samverkanssituationer samt ökande av förståelse för sina egna reaktioner.

Varje deltagare deltar i utbildningshelheten vars omfattning är 9 sp.

TIDTABELL

Grupp C: 5.2 klockan 14 -16.00

Modul 5:

•    Webinarie 6.3.2025 klockan 12.-16.00

OBS! Var beredd att anpassa dig tidsmässigt till alla grupper. Gruppindelningen görs av utbildningsarrangören senast två veckor före utbildningens början, varefter vi meddelar deltagarna om gruppindelningen

PROCESSLEDARE

Som processledare för utbildningshelheten är Petra Boman som arbetar som enhetschef och klinisk neuropsykolog vid Folkhälsan. Petra leder diskussionen vid alla fyra webinarier och grupphandledningen. Till hennes mångsidiga arbetsuppgifter ingår bland annat utredning och rehabilitering av barn och unga med neuropsykiatriska svårigheter. Petra Boman har samarbetat mycket med skolor och hem och har länge ansvarat för utbildningen i barnneuropsykologin vid Åbo Akademi och även utbildat lärare i tydliggörande pedagogik och neuropsykiatri samt kognitiv träning.

ÖVRIGA UTBILDARE

Jenni Kallio, speciallärare, utbildare, handledare, doktorand, neuropsykiatrisk coach och expert inom kreativt och kroppsligt arbete. Jenni har bred utbildning inom psykologi, uppskattande samspel, skolans förändringsprocesser och specialpedagogik. Jenni har också lång erfarenhet av fortbildning inom undervisningssektorn.

Piia Ruutu är forskare, speciallärare, utbildare och handledare vid Helsingfors universitet. Hon har disputerat inom psykiatrisk specialsjukvård för barn och unga och fokuserat på deras skolvägar och stöd för skolarbetet. Piia har arbetat i många år med barn som behöver omfattande stöd och deras familjer. Hon har utvecklat familjegruppverksamhet för tidigt stöd i vardagen för barn samt färdighetsundervisning i sjukhusmiljö för små barn med psykiatriska och neuropsykiatriska symtom. Som forskare och expert strävar Piia efter att förena teori och praktik samt flera perspektiv och metoder.

KOSTNADER

Utbildningsstyrelsen deltar i finansieringen och utbildningen är gratis för deltagare från undervisningssektorn.

Tidpunkt

10.9.2024–6.3.2025

Avgiftsfri

!

ANMÄLAN

Anmälningstiden utgår 31.8.2024 och då anmälningstiden utgått får alla anmälda ytterligare information om utbildningen.

Du kan annullera ditt deltagande i en avgiftsfri utbildning utan annulleringsavgifter senast 14 dygn innan utbildningen börjar. Ifall deltagaren annullerar sin plats mindre än 14 dagar innan utbildningen börjar, faktureras 80 euro för att täcka interna omkostnader. Avbrytning på grund av sjukdomsfall som kan styrkas med läkarintyg utgör ett undantag. Vid förhinder kan deltagaren skicka en ersättare till utbildningen.

Ta kontakt
Johanna Ekström-Partanen